Tilaa
Moottoritestit

Volvo Penta uutuudet – Kevyemmin ja kovemmin

Volvo Penta on siirtynyt bensiinimoottoreissaan seuraavaan suku-polveen. Niiden perusta ovat 
GM:n Gen V -alumiinimoottorit.

20.11.2015

TekstiTuomo Kanerva

KuvatTuomo Kanerva ja Volvo Penta

Uudet V6 ja V8 -moottorit tuovat kerralla runsaasti uutta teknologiaa Volvo Pentan bensiinikäyttöisiin sisäperämoottoreihin. 4.3 V6 ja 5.3 V8 kuuluvat General Motorsin Gen V -tuoteperheeseen, mikä tarkoittaa, että moottorit ovat rakenteeltaan samankaltaiset ja niissä käytetään yhteisiä komponentteja, esimerkiksi samoja ruiskusuuttimia.

Tähän asti Volvo Pentan bensiinimoottorit ovat perustuneet jo vuosikymmeniä sitten kehitettyihin, niin ikään General Motorsin valurautalohkoihin, joiden suurin tekninen saavutus on ollut siirtyminen kaasuttimista elektroniseen polttoaineensyöttöön. Nyt Volvo Pentan oli pakko ottaa uusi askel moottoriteknologiassaan, sillä vuodesta 1978 asti tuotannossa olleen valurautalohkoisen, 4,3-litraisen V6-moottorin valmistus päättyi. V6-moottorin tilavuus on edelleen 4,3 litraa, mutta V8:n tilavuus on nykyään 5,3 litraa entisten 5,0:n ja 5,7:n sijaan.

Tekniikaltaan moottorit edustavat uusinta uutta. Moottorilohko, kansi ja pakosarjat ovat alumiinia. Polttoaineen annostelusta vastaa suorasuihkutus ja venttiileissä on muuttuva ajoitus. Tosin venttiilejä on ”vain” kaksi jokaista sylinteriä kohden.

Uudistuksien tavoitteena on luonnollisesti ollut päästöjen ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen. Volvo Pentan mukaan meripeninkulmakohtaista polttoaineen kulutusta on saatu alennettua jopa kahdeksan prosenttia edelliseen sukupolveen verrattuna. Pienistä päästöistä kertoo moottorin päälle liimatun tarran jo lähes koominen teksti ”Super Ultra Low Emissions”. Päästöjen vähenemisestä huolimatta suorituskykyä on saatu parannettua.

Volvo Pentan oman kertoman mukaan uusi 300 hv:n V8 kiihtyy nollasta matkanopeuteen jopa reilun viidenneksen nopeammin kuin edellisen sukupolven 300 hv:n V8.

Koeajotuntuman perusteella väitteille löytyy katetta. Paremman kiihtyvyyden salaisuus on parantunut vääntö. Muuttuvan venttiiliajoituksen ansiosta moottori voidaan optimoida alhaisilla kierroksilla väännön suhteen ja korkeammilla kierroksilla tehon suhteen.

Uudet moottorit ovat pieniä kooltaan, joten ne mahtuvat modernien veneiden ahtaisiin konetiloihin.

Kevyt ja kompakti

Alumiinisen moottorilohkon takia moottorit ovat aina makeavesijäähdytettyjä, sillä kuuma suolavesi ja alumiini ovat huono yhdistelmä. Siirtyminen valuraudasta alumiiniin on keventänyt moottoreita huomattavasti, mutta makeavesijäähdytys syö saavutettua painoetua. Uusi alumiinilohkoinen 4.3 V6 on vain 7 kg kevyempi kuin mallistosta poistuva valurautainen 4.3 V6. Painoeroa uuden 5,3-litraisen ja väistyvän 5,7-litraisen V8-koneen välillä on jo 40 kg.

Uusia ja vanhoja malleja vertaillessa ei kuitenkaan voi tuijottaa pelkkää kuutiotilavuutta; myös moottoritehot ovat uudistusten myötä kasvaneet. Uusi 4.3 V6 on saatavana 200, 240 ja 280 hevosvoiman tehoisena, ja uusi 5.3 V8 on saatavana 300- ja 350-hevosvoimaisena. Käytännössä uusi 4.3 V6 korvaa edellisen 4.3 V6:n ja 5.0 V8:n.

Samaan lohkoon perustuvien eri tehoversioiden erot on saatu aikaan moottorinohjausta muuttamalla. Käytännössä pienitehoisemmissa malleissa on rajoitettu syötettävän polttoaineen määrää, kun tietty kierrosluku ja teho on saavutettu. Siihen asti tehokäyrät ovat kaikissa malleissa identtiset.

Keveyden lisäksi moottoreissa on tavoiteltu pientä kokoa. Tästä johtuen moottoreissa käytetään perinteisiä työntötankoja. Niiden ansiosta venttiilien päällä ei tarvita nokka-akseleita, jotka lisäisivät venttiilikoneiston korkeutta merkittävästi. V-moottoreissa venttiilikoneiston korkeuden kasvu tarkoittaisi myös leveyden kasvua.

V6-240 uutuusmoottori on kompakti paketti, jonka korkeus on saatu pysymään kurissa perinteisellä työntötankotekniikalla.

Tasaista käyntiä

Paperilla Volvo Pentan uutukaiset ovat vakuuttavia ja ne ovat sitä myös vesillä. Sekä V6 että V8 vastaavat kaasuun välittömästi. Kiihdytyksessä moottorit vääntävät hyvin jo alhaisilta kierroksilta ja tehoa riittää tasaisesti aina huippukierroksille saakka. Tuntuman perusteella ei ole syytä epäillä valmistajan ilmoitusta parantuneesta kiihtyvyydestä.

Moottorit ovat käyntiääneltään miellyttäviä, etenkin V8. Sen matala ääni on erittäin mukavaa kuunneltavaa, eikä ääni ole ollenkaan häiritsevää. Tämä siitäkin huolimatta, että koeajoimme moottoria veneessä, jossa ei juuri voi mainita olevan äänieristystä. V6 ei yllä aivan isoveljensä tasolle, mutta mitään moitittavaa ei senkään äänimaailmassa ole.

Forward drive toimii samoin kuin IPS-vetolaite eli ”vetää” venettä eteenpäin. Sen hyöty normaaliveneessä on kyseenalainen.

Lue myös nämä

X