Tilaa
Jutut

Willimiehen voimainnäyttö Etelä-Saimaalla

Kolmannen sukupolven meripelastaja Toni Kolhonen oli palkitun venemiehistön päällikkönä, kun hälytys karille ajaneen ja rajusti vuotavan veneen pelastamiseksi tuli.

26.04.2023

Tekstimarkus ånäs

Kuvatjukka-pekka lumilahti, outi kolhonen

Syyskuussa kymmenmetrinen moottorivene oli ajamassa Lappeenrannan satamaa kohti.

Koska nopeusrajoitusalue ei ollut vielä alkanut, vene kulki edelleen liukunopeudella. Väyläosuudella oli kolme viittaa, joista kaksi tuli jättää vasemmalle ja viimeinen oikealle. Jostain syystä veneen kapteeni jätti myös kolmannen viitan vasemmalle ja vene törmäsi kovassa vauhdissa kiveen. Törmäyksessä vaurioituivat muun muassa veneen potkurin ja peräsimen läpiviennit. Akselin tuenta painui pohjan läpi. Vene alkoi vuotaa rajusti ja oli vaarassa upota. Veneessä oli neljä henkeä.

”Poikkeukselliseksi hälytyksen teki se, että olimme harjoittelemassa lähistöllä. Pääsimme nopeasti paikalle”, kertoo ensimmäisenä hälytyksen jälkeen paikalle saapuneen Suomen meripelastus Etelä-Saimaan veneen Willimiehen tuolloin vuorossa ollut päällikkö Toni Kolhonen (kuvassa toinen oik.).

Jos vasteaika olisi ollut normaali, tilanne olisi päättynyt huonommin, Kolhonen arvelee.

”Nyt olimme paikalla neljässä minuutissa.”

Meripelastusseura huomioi vuosittain ansioituneen vapaaehtoisen meripelastajan tai miehistön Vuoden meripelastaja -nimityksellä. Nyt sen saa Willimiehen tuolloinen miehistö, johon kuuluivat myös (kuvassa vasemmalta) Hanna Venäläinen, Matias Turunen sekä Ilkka Niemi.

Työnsä puolesta Saimaan kanavalla Kolhonen pääsee ajamaan hinaajia. Vapaaehtoiseksi Etelä-Saimaan yhdistykseen hän liittyi vuonna 2008, 16-vuotiaana.

”Mutta isäni mukana olin kulkenut meripelastuksen veneissä ihan pienestä pitäen. Myös isovanhemmat olivat yhdistyksen toiminnassa vapaaehtoisina pelastajina mukana.”

Meripelastuksessa Etelä-Saimaalla on tällä hetkellä noin 30 aktiivista jäsentä. Kolhonen kertoo, että lisää mahtuu mukaan.

Palkittavan miehistön muodostivat Toni Kolhonen (aluksen päällikkö), Matias Turunen ja Ilkka Niemi Etelä-Saimaan yhdistyksestä Lappeenrannasta, sekä Hanna Venäläinen Kuopion Järvipelastajista.

Saimaan poikkeavat pelastustehtävät

1. Tekniset viat ovat  Saimaan alueen meripelastuksen tehtävissä yllättävän harvinaisia. ”Tieverkosto on Saimaalla tiheä, joten rantaan ajamalla ongelman voi hoitaa itse.”

2. Polttoaineen loppuminen on syynä yllättävän harvoin. ”Syy saattaa löytyä Saimaan alueen hyvin harvasta polttoaineenjakeluverkostosta. Veneilijät ovat tottuneet pitämään mukanaan varakanisteria.”

3. Saunapalo on harvinainen, vaikka Saimaalla veneissä on poikkeuksellisen usein sauna. ”Saunoja palaa aina silloin tällöin, muttei onneksi kovinkaan usein. Mutta kyllä ne kuuluvat säännöllisesti eteen tuleviin tehtäviimme.”

Kommentit: Meripelastuksen Etelä-Saimaan puheenjohtaja Elias Altarriba

Lue myös nämä

X