Alkuperäinen Baby Bootlegger on yksi moottorivenehistorian amerikkalaisista menestystarinoista. Sen piirsi venesuunnittelija George Crouch vuonna 1924. Tilaaja oli Wall Streetin pankkiiri Caleb S. Bragg, aikansa playboy, jolla oli varaa ja ennen kaikkea halua ajaa nopeaa pikavenettä. Vene rakennettiin New Yorkissa. Moottori oli kuusisylinterinen Packard ja siinä oli 18 x 28 tuuman potkuri. Vauhtia oli noin 50 solmua.
Baby Bootlegger osoittautuikin aikansa ykkösveneeksi, ja Bragg voitti sillä kaksi kertaa peräkkäin Gold Cup -venekilpailun. Ensimmäinen voitto tuli 1924 Detroitissa. Seuraavana vuonna kisa ajettiin New Yorkissa Long Islandin Manhassetlahdella.
Valtava kiinnostus
Kiinnostus kilpailuun oli valtava. Eräiden aikalaisarvioiden mukaan paikalla oli, katsojien veneet mukaan lukien, yli 2 000 venettä yhteisarvoltaan noin 10 miljoonaa dollaria. Millään soutuveneillä ei siis oltu tultu paikalle.
Braggin veneen haastajina oli mm. Hackerin ja Gar Woodin tapaisten veistämöiden rakentamia kiitäjiä, kuten Miss Tampa Floridasta ja Baby America II kahdella Millerin moottorilla.
Bootleggerin vauhdin takaajaksi oli vaihdettu nyt tehokkaampi Packard Gold Cup -moottori, jonka avulla huippunopeutta oli saatu muutama maili lisää.
Niin playboyksi kuin olikin nimitelty, osoittautui pankkiiri ja veneen omistaja Bragg taitavaksi ajajaksi ja palkittiin kolmen ajetun lähdön jälkeen kisan voittajana ennen Miss Tampaa ja Baby America II:ta.
Replika Norjasta
Vanha Bootlegger on tiettävästi vielä olemassa ja kunnostettu, mutta sitä ei voinut ostaa. Norjalainen Ernst Lillemoen halusi vanhaa kilpavenettä muistuttavan klassikon ja hankki Baby Bootleggerin piirustukset käyttöönsä.
Tietämys ja osaaminen veneistä ja niiden ominaisuuksista on parantunut 1920-luvun jälkeen, joten ohjeita ei noudatettu orjallisesti. 30-jalkaisen pikaveneen rakentamiseen kului Lillemoenilta aikaa noin 5 000 tuntia. Jälki on kaunista ja vene huokuu voimaa ja suorituskykyä.
Moottori on uudessakin versiossa keskellä venettä parhaan mahdollisen painopisteen saavuttamiseksi. Konehuoneen tai -tilan edessä on paikka parille matkustajalle tai varusteille. Ohjaaja ja navigaattori istuvat omassa kaukalossaan moottorin takana.
River Breeze on myytävänä ja pyynti on 2,5 miljoonan kruunun luokkaa. Lillemoenilla on jo mielessään kuulemma uusi rakennusprojekti hieman pienemmästä veneestä.
Piirustukset saatavissa
Jos nurkissa sattuu lojumaan käyttämätön vanha panssarivaunun moottori, sille voi keksiä parempaakin käyttöä, vaikkapa tällaisen nopean klassisen pikaveneen moottorina. Piirustuksia uuden Bootleggerin ja monien muiden vastaavien hienojen veneiden rakentamiseksi saa tilaamalla netistä sivustolta Classic Wooden Boat Plans.
Rakennustapa on ristiinlaminoida runkokaarien päälle epoksilla pari kerrosta ensin mäntyviilua – 45 asteen kulmassa toisiinsa nähden – ja sen jälkeen vaakasuoraan vielä mahonkiviilu. Vene viimeistellään epoksilla, lasikuitukankaalla ja lukuisilla lakkakerroksilla.
Juttu on julkaistu Kipparin Puuvene-palstalla numerossa 5/2016.