Viisi tonnia riittää tänä päivänä harvan pulpettiveneen hankintaan.
Kokosimme vertailuun neljä markkinoiden edullisimpiin ja tuoreimpiin kuuluvaa, reilut nelimetristä ”pulpparia” kaksikymppisillä nelitahtimoottoreilla varustettuina.
Taistelu huippumallin tittelistä kävi äärimmäisen tiukaksi, mutta erot veneiden ajokäytöksessä tulivat esille varsin pian satama-altaan suojista päästyä. Tässä ottelussa Suomi voitti.
Lue vertailu Kipparista 5/2012
Tekniset tiedot
Rival 430 TG | Sandström Classic 430 |
Suvi 4250SR | Willys 4400 | |
Pituus | 4,26 m | 4,30 m | 4,32 m | 4,40 m |
Leveys | 1,83 m | 1,80 m | 1,70 m | 1,65 m |
Paino | 160 kg | 250 kg | 210 kg | n. 240 kg |
Valmistusmateriaali | lujitemuovi | lujitemuovi | lujitemuovi | lujitemuovi |
Henkilöluku | 4 | 5 | 4 | 4 |
Teho | 10-25 hv | 10-20 hv | 20-25 hv | 10–20 hv |
Koeajomoottori | Tohatsu 20 hv | Tohatsu 20 hv | Yamaha 20 hv | Tohatsu 20 hv |
CE-luokitus | D | D | D | C |
Hinta | 3 350 e* | 4 400 e** | 3 590 e | 4 690 e*** |
Testiveneen hinta | 3 350 e | 4 560 e | 4 824 e | 5 621 e |
Valmistaja | Dole Marine SIA, Riika | Sandström Innovation AB. Skellefteå |
RA-Vene Oy, Kerimäki | H. Björkman Ky, Pietarsaari |
Valmistuttaja/ Maahantuoja |
Sans Rival Ltd, Porvoo |
Kapu-Marine Oy, Merikarvia |
Konekesko Oy Termalin |
|
Valmistusmaa | Latvia | Ruotsi | Suomi | Suomi |
* pulpettiversio (ilman pulpettia 2 950 e) ** pulpettiversio ilman lisävarusteita *** ohjauspulpetilla ilman lisävarusteita |