Kun vanha ja uskollisesti palvellut voimanlähde alkaa osoittaa väsymisen merkkejä, kannattaa vaihdon sijaan harkita peruskunnostusta.
Täyshaalauksella (overhauled) koneesta saadaan uuden veroinen kustannusten jäädessä alle puoleen kokonaan uuden moottorin hankintahinnasta.
Laiturikaverusten yhteisprojekti kahden samanlaisen tuplakoneen peruskunnostuksesta samalla kertaa tuotti hyvän lopputuloksen ja mittavat säästöt.
Vinkkejä koneen vaihtoa tai peruskunnostusta suunnitteleville | |
1. | Tee päätös ajoissa ja varaa projektiin riittävästi aikaa. Päätös koneen uusimisesta kannattaa tehdä jo syksyllä. |
2. | Suunnittele aikataulu. |
3. | Kilpailuta toimittajat ja tee kirjalliset sopimukset töistä, mahdollisista lisäkustannuksista ja aikataulusta. |
4. | Järjestä logistiikka kuntoon. Sen suunnittelussa pitää ottaa huomioon koneiden irrotus (missä koneet saa irti ja nostoon apua) ja koneistuspaikka sekä kuljetus sinne. Koneet kannattaa monessa tapauksessa irrottaa itse. On edullista ja helppoa kuljettaa ne lähes minne tahansa maanteitse. |
5. | Varaudu budjetissa odottamattomiin lisäkustannuksiin. Kaikki työn kestäessä ilmenevät ennalta arvaamattomat viat myös lisälaitteissa kannattaa joka tapauksessa korjata täyshaalauksen yhteydessä. |
6. | Mieti etukäteen, miten voit päivittää konehuoneen sillä aikaa, kun moottori on pois tieltä. Letkujen vaihdot, tulevaisuudessa mahdollisesti tarvittavat sähköjohdotukset sekä läpivientien tarkistukset ja uusimiset on hyvä tehdä silloin, kun konehuoneessa on tyhjää tilaa. |
Lue lisää Kipparista 3/2012