Tilaa
Jutut

Kauden 2022 uutuuksia – Tulevan kauden alkukattaus

Venekauppa on käynyt vilkkaasti, ja monipuolinen uutuustarjonta virittää tulevaan kauteen. Poimimme tuoreimmat tulokkaat mökkirannan peruspaateista luksusluokan matkaveneisiin.

02.02.2022

Tekstitimo sarkkinen juha virtanen

Kuvatvalmistajat

Uusien veneiden kaupassa näkyy edelleen poikkeuksellisia lukuja. Tuoreimmat tilastot kertovat, että moottoriveneitä myytiin 2021 tammi-marraskuussa kymmenen prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana 2020. Myös perämoottoreiden myynti on selvässä kasvussa.

Korona-aikana vapaa-ajasta halutaan siis nauttia siellä, missä se tällä hetkellä on mahdollista – kotoisilla vesillä.

Lue myös: Venekaupan kasvu jatkui edelleen vuonna 2021

Veneillä on ostajansa

Monella venetehtaalla on pitkät tilauskirjat. Kärjistäen voi sanoa, että kaikille valmistuville veneille on jälleenmyyntikentillä ottajansa, meillä ja muualla.

Samaan aikaan alan toimijoiden on täytynyt oppia selviytymään uusista haasteista, komponenttien saatavuusongelmista ja raaka-aineiden tuntuvasta kallistumisesta. Veneiden tekeminen ei siis todellakaan ole helppoa porskuttamista.

Jotkut valmistajat kertovat, että uusien mallien luomiseen ei ole tässä tilanteessa suurinta hinkua. Silti alkavan kauden uutuussato näyttää jo tässä vaiheessa monipuoliselta. Ja uskallamme luvata, että suosituissa kokoluokissa tullaan näkemään vielä mielenkiintoisia lanseerauksia. Niistä kerromme tulevissa numeroissamme.


Alutroll 500 Megasnapper

Alutroll esittelee isosiskon 410 Snapperille (Kippari 2/2021). 500 Megasnapper on täysalumiininen avovene, jossa on pienemmän Snapperin tavoin laaja keulan heittotaso.

Pelkäksi kalaveneeksi kotimaisen pienvalmistajan uutuus ei kuitenkaan halua leimautua. Megasnapperia näet tarjotaan peräti neljällä eri kalustevaihtoehdolla: tuplapulpeteilla ja erillispenkeillä, tuplapulpeteilla peräpenkiltä ohjattavana, keskipulpettiversiona ja yhdellä sivupulpetilla.

Runkomalli on leveä keulaan asti, ja suoralinjainen muotoilu antaa hyötytilaa niin liikkumiseen kuin varusteiden asentamiseen.

Persoonallista ilmettä saa halutessaan kylkiteippauksilla, jotka voidaan suunnitella yksilöllisesti asiakkaan toiveiden mukaan.

Megasnapper on 5,1 metriä pitkä, 2 metriä leveä ja esimerkiksi keskipulpettiversion painoksi ilmoitetaan 420 kiloa. Tehosuositus on 50 – 60 hevosvoimaa.

Lisätietoja Alutroll

Kipparissa testatut Alutroll-veneet:

Alutroll 400 Flatfish F4 Esittely Kippari 6/2020

Alutroll 410 Snapper SC Vertailu Kippari 2/2021

Alutroll 485 CC Esittely Kippari 4/2015

Alutroll 530 CC Esittely Kippari 4/2015

Alutroll 650 Pilotfish Esittely Kippari 4/2015


AMT 165 BRf

AMT on kotimaisten venevalmistajien joukossa harvinaisuus, koska se tarjoaa monia mallejaan sekä kokonaan lujitemuovisena että alumiinirunkoisina. Tuorein on pieni tuplapulpettimalli, joka on alumiinirunkoisena mallimerkinnältään 165 BRf.

F-sarjan mallien rungot tulevat yhteistyökumppani Fasterilta. Kansimuotit ovat kahdessa vaihtoehdossa identtiset. Ostajan puntaroitavaksi jää lähinnä se, kumpi runkomateriaaleista tuntuisi omassa käytössä paremmalta.

Hinnallakin saattaa toki olla merkitystä: alumiinirunkoinen BRf-malli on molemmilla moottorivaihtoehdoilla (Yamaha F50 tai F60) 3 500 euroa lujitemuovista BR:ää kalliimpi.

AMT 165 BRf on 4,9 metriä pitkä, 2,08 metriä leveä ja painaa 500 kiloa. Kattavaan vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa Garmin-monitoiminäyttö, pulpettien väliovi, säilytystilojen Abloy-lukot sekä 60 litran kiinteä polttoainesäiliö.

Lisätietoja AMT Boats 

Kipparissa testatut AMT-veneet:

AMT 150 R Esittely Kippari 1/2014

AMT 165 BR Testi Kippari 6/2020

AMT 170 BR + Honda BF50 Vertailu Kippari 3/2007

AMT 170 R + Honda BF50 Testi Kippari 5/2006

AMT 175 BR alumiinirungolla Testi Kippari 11/2017

AMT 185 BR (-15) Testi Kippari 5/2015

AMT 185 BR + Honda BF90 Testi Kippari 5/2006

AMT 185 BR Esittely Kippari 2/2014

AMT 185 BR Vertailu Kippari 5/2018

AMT 185 HT + Honda BF115 Testi Kippari 7/2007

AMT 190 HT Pikkuesittely Kippari 7/2013

AMT 190 R Esittely Kippari 6/2019

AMT 200 BR + Honda BF150 Vertailu Kippari 8/2011

AMT 200 C + Honda BF150 Testi Kippari 12/2009

AMT 200 DC + Honda BF 150 Testi Kippari 5/2006

AMT 215 PH Testi Kippari 7/2013

AMT 230 BR Testi Kippari 11/2015


Willy’s Xc8

Willy’s Xc8 on Pietarsaaressa toimivan valmistajan uusi lippulaiva. Ympärikäveltävän keskihyttiveneen tilaratkaisut on suunniteltu rannikon yhteyskäyttöön, mutta keulassa on myös auttava nukkumatila kahdelle.

Kahdella sivuovella varustetussa hytissä on vierekkäiset erillispenkit kuskille ja apukuskille. Kyytiläiset istuvat henkilöautomaisesti takapenkillä, ja laidalta nostettava klaffipöytä mahdollistaa evästuokiot neljän tai viiden hengen porukalle. Kaasujousilla avautuva peräikkuna taas helpottaa sekä tuuletusta että lastausta.

Willy´s on 7,85 metriä pitkä, 2,75 metriä leveä ja painaa ilman moottoria noin 2 000 kiloa. Voimanlähteeksi suositellaan 150 – 300-hevosvoimaista perämoottoria. Valmistaja kertoo, että 225-heppaisella huippunopeus on 36 solmua ja hyvä matkanopeus noin 25 solmua.

Lisätietoja Willy´s Boats

Kipparissa testatut Willy’s-veneet:

Willys 4400 Vertailu Kippari 5/2012

Willy’s 500 + Yamaha 50 hv Vertailu Kippari 6/1993

Willy’s 600 Esittely Kippari 5/1994

Willy´s 650 Esittely Kippari 7/2016

Willy’s 700 AC + Yamaha 115 CETOL Testi Kippari 2/1992

Willy´s X6 Esittely Kippari 8/2017


Axopar 45

Axopar tuo kaudelle 2022 monta uutuusmallia: 22 T-Topin, 25 Cross Bow / Cross Topin sekä huipuksi täysin uusiin runkoihin perustuvat, peräti 45-jalkaiset lippulaivat. Modernia muotokieltä edustavien veneiden voimanlähteinä on merkille ominaisesti yksi tai useampi perämoottori.

Lippulaiva 45:stä on valittavissa viisi mallia, jotka ovat modulaarisesti muokattavissa ja varusteltavissa asiakkaan mieltymysten mukaisiksi. Yhteistä kaikille on ”lokinsiipiovilla” varustettu keulakajuutta, jossa on seisomakorkeus ja suihkulla varustettu toiletti.

Erot ovat ennen kaikkea kateratkaisuissa: T-Top-mallin suojana on lyhyt kate, Sun-Top ja Cross Top -malleissa pidempi. XC Cross Cabin on nerokkailla liukuovilla varustettu keskihyttimalli, ja oheisen kuvan Spyder on avonainen vaihtoehto.

Etelän henkeä antavat sivuille aukeavat laitaterassit, jotka on sijoitettu keskiveneen kohdalle.

Optiona veneisiin tarjotaan muun muassa takahyttiä. Sen tilat riittävät niin yöpymiseen kuin oleskeluunkin, ja pehmustettu katto palvelee korkeana auringonottotasona.

Axopar 45 on tarkalleen 13,7 metriä pitkä, 4,2 metriä leveä ja painaa vakiovoimanlähteinä tarjottavien kolmen Mercury 300 Verado -moottorin kanssa noin seitsemän tonnia. Huippunopeuden kerrotaan nousevan yli 50 solmun.

Lisätietoja: Axopar

Kipparissa testatut Axopar-veneet:

Axopar 24 Open ja Ht Testi Kippari 5/2017

Axopar 28 Cabin Testi Kippari 8/2014

Axopar 28 Cabin + Mercury 150 L EFI ja Mercury F 300 Verado Esittely Kippari 10/2015

Axopar 28 OC Esittely Kippari 8/2015

Axopar 28 T-Top Esittely Kippari 11/2013

Axopar 37 Testi Kippari 12/2016

Axopar 37 XC Cross Cabin Testi Kippari 3/2020


Brig Navigator

Brigin uutuus-ribit asettuvat meikäläisittäin kookkaaseen 7 – 8 metrin kokoluokkaan. Maahantuojan mukaan näissä Navigator-mallisarjan veneissä on panostettu komponentteihin ja viimeistelyyn vastaavasti kuin ukrainalaismerkin hienostuneimmissa Eagle-sarjan malleissa.

Molemmat Navigatorit ovat layoutiltaan samanlaisia. Keskikonsolin takana on tyylikkäästi verhoiltu kahden istuttava ajopenkki, johon yhdistyy selkä menosuuntaan istuttava matkustajien penkki. Perässä on leveä takapenkki ja keulassa yhden hengen istuin.

Lisävarustelistoilla on muun uassa T-Top-katetta, konsolin kehikkoa ja makeavesisuihkua. Harvinaisempia rib-herkkuja ovat kalastusvarusteet. Veneisiin saa peräti 16 vapatelinettä ja myös kalanperkuutason.

Kymmenelle hengelle suunniteltu Navigator 24 on 7,3 metriä pitkä ja 2,8 metriä leveä. Suurin sallittu moottoriteho on 250 hv. Kahta senttiä vaille 8-metrinen Navigator 26 kyyditsee jopa 13 henkeä enintään 400 hevosvoiman potkulla.

Lisätietoja: Brig

Kipparissa testatut Brig-veneet:

Brig Eagle 650 Rib-vertailu Kippari 4/2013

Brig F450S Rib-vertailu Kippari 8/2015


Brabus Shadow 300 Edition One

 

Brabus on arvostettu, jo vuodesta 1977 toiminut saksalainen brändi, joka on erikoistunut ”tuunaamaan” autoja ja viime vuosina Marine-divisioonassaan myös Axoparin veneitä. Tuorein tulokas Shadow 300 on toistaiseksi Brabus-malliston pienin vene, ja se perustuu rungoltaan ja kansiratkaisuiltaan uuteen Axopar 25:een.

Kahdeksanmetrinen, keulakajuutalla varustettu huvi- ja retkivene on räätälöity luksusluokan tuotteeksi, jonka värivaihtoehdot ovat taatusti erottuvia. Vauhdikkaasta menosta vastaa Mercury Racing 300R V8 -perämoottori.

Lisätietoja: Brabus Marine

Kipparissa testattu aikaisemmin:

Brabus Shadow 500 Cabin Black OPS Esittely Kippari 3/2020


Suvi 63 Duo

Suvi tekee harppauksen uuteen kokoluokkaan yli kuusimetrisillä malleillaan. Ilmeeltään ne ovat ”tuttua Suvia”, konstailemattomia kaiken kansan perusveneitä, jotka erottuvat yksikuorisen valmistustapansa takia hinnoillaan.

Huvi- ja yhteyskäyttöön soveltuvassa 63 Duo:ssa on takamatkustajille tilava U-sohva, joka kätkee alleen paitsi säilytystilat, myös 70-litraisen kiinteän polttoainesäiliön. Suojaisuutta saa lisähintaan monikäyttöisellä peräkuomulla.

Rinnakkaismalli 63 Duo Fisher on kalastusta enemmänkin harrastavien ehdokas.

U-sohvan tilalla on vähemmän turkkipintaa vievä takapenkkiratkaisu, ja irrotettavat nurkkapalat mahdollistavat pääsyn peräkulmiin. Mainittu kuomu palvelee hyvin uistelukäyttöäkin.

Suvin lippulaivat ovat 6,4 metriä pitkiä, 2,31 metriä leveitä ja painavat noin 630 kiloa. Tehosuositus on molemmissa malleissa 80 – 115 hevosvoimaa.

Lisätietoja: Suvi-veneet

Kipparissa testatut Suvi-veneet:

Suvi 4250 SR Vertailu Kippari 5/2012

Suvi 440 Kokemuksia veneestäni Kippari 7/2002

Suvi 4500 R + Mariner 20 E Esittely Kippari 6/2001

Suvi 4540 Duo Esittely Kippari 10/2016

Suvi 465 Soutuvene-esittely Kippari 11/2017

Suvi 47 Duo Esittely Kippari 11/2017

Suvi 47 Duo Testi Kippari 6/2019

Suvi 47 Duo Fisher Esittely Kippari 5/2021

Suvi 4700 SR Duo Testi Kippari 12/2011

Suvi 4750 Duo Esittely Kippari 11/2015

Suvi 4750 SR Duo Testi Kippari 4/2014

Suvi 480 R + Suzuki 40 Vertailu Kippari 1/1996

Suvi 4900 SR + Honda BF30 Vertailu Kippari 4/2005

Suvi 50 Duo Fisher Esittely Kippari 10/2018

Suvi 5050 Duo Esittely Kippari 11/2015

Suvi 5050 SR Duo Esittely Kippari 11/2013

Suvi 57 CC Esittely Kippari 11/2017

Suvi 57 CC Fisher Esittely Kippari 5/2020

Suvi 57 Duo Fisher Suvi 57 CC Fisher Esittely Kippari 5/2020

Suvi 5700 SR CC Esittely Kippari 11/2012

Suvi 5700 SR Duo Esittely Kippari 11/2012

Suvi 5750 Duo Esittely Kippari 11/2015

Suvi Kelo Soutuvene-esittely Kippari 11/2017


Sargo 45

Sargon malliston lippulaivaksi tulee kaudelle 2022 iso ja komea 45-jalkainen joka sään vene. Se on pituudeltaan 14,5 metriä ja leveyttä on 4,25 metriä. Vene painaa noin 13 tonnia.

Moottoreiksi on tarjolla kaksi 400 hv tai kaksi 480 hv dieseliä perävetolaitteilla tai IPS-järjestelmällä. Ison matkaveneen matkanopeus on noin 30 solmua.

Dieseliä mahtuu tankkeihin 1 600 – 2 000 litraa ja makeavesitankin tilavuus on 500 litraa.

Sargo on sukunsa näköinen, vahva merivene. Sen iso koko mahdollistaa myös aiempaa mukavammat oleskelutilat. Kannella on kaksi erillistä oleskelupaikkaa ja tilaa liikkua. Kaksi leveää sivuovea ja takaovi helpottavat kulkua kannelta veneen sisätiloihin.

Veneen leveys mahdollistaa sen, että ohjaushytissäkin on poikkeuksellisesti neljä etuistuinta vierekkäin. Ohjaamossa on Sargon tuttu ja käytännöllinen hallintalaitteiden ja mittarien asettelu ja kallistuva ohjauspulpetti.

Ruokailutilassa on paikat kahdeksalle henkilölle. Asumismukavuutta tuovat 2 – 3 makuuhyttiä ja kaksi suihkullista kylpyhuonetta.

Lisätietoja: Sargo Boats

Kipparissa testatut Sargo-veneet:

Sargo 28 Testi Kippari 8/2021

Sargo 31 Testi Vene 5/2016


Askeladden C78 Cruiser

Askeladden tunnetaan hienostuneesta daycruiser-perheestään. Norjalaismerkin uutuusmalli on lähes 8-metrinen huvi- ja retkivene, jossa riittää mukavuuksia niin avotilassa kuin kajuutassakin.

Ulkotilaa hallitsevan sohvan molemmat selkänojat ovat käännettäviä. Matkanteosta voi siis nauttia monin tavoin selkä perään tai keulaan päin. Sohvaa vastapäätä on TopLine-varustetasoon (kampanjaetu) kuuluva pentterikaappi, sisältäen paineveden ja altaan hanoineen.

Keulakajuutassa odottavat parivuode ja erillinen wc-tila sähkökäyttöisen vesi-wc:n kera. Erikoisuutena kajuutasta pääsee ohjaamon alle ulottuvaan onkaloon, jonne ei mahdu ihmisiä mutta tavaroita kyllä. Säilytystiloja on mahdollista täydentää lisähintaan yläkaapeilla sekä sängyn alapuolisella vetolaatikostolla.

Askeladdenin tarkka pituus on 7,8 metriä, leveys 2,55 metriä ja paino ilman voimanlähdettä 1 900 kiloa. Vauhdista vastaa 250 – 350 hevosvoiman perämoottori.

Lisätietoja: E3-Marin

Kipparissa testatut Askeladden-veneet:

Askeladden 645 Beetle + MerCruiser 4.3 L EFI 210 hv Esittely Kippari 7/2001

Askeladden C65 Cruiser Testi Kippari 2/2019

Askeladden Commuter Z11 Esittely Kippari 9/2008

Askeladden P66 Esittely Kippari 4/2013

Askeladden P66 Testi Kippari 8/2013

Askeladden P66 Weekend Käytettyä katsomassa Kippari 1/2015

Askeladden P79 Weekend Vertailu Kippari 1/2020

Askeladden P80 Weekend Moottorivene Kippari 4/2013

Askeladden Z7 Esittely (näyttelyjutussa) Kippari 4/2007

Askeladden Z8 + Cummins MerCruiser 4.2L 320 hv Testi Kippari 2/2008


Linssen

Linssen esittelee vuodelle 2022 ainakin kaksi uutta uppoumarunkoista matkavenettä.

Grand Sturdy 500 Sedan Variodeck on merkin suurin Sedan-malli. Vene on jo valittu ”European Powerboat of the Year 2022” ehdokkaaksi ja sen ensiesittely tapahtuu tammikuussa.

500 Sedan on 15,50 metriä pitkä ja leveyttäkin veneellä on 4,65 metriä. Vene painaa noin 27 000 kiloa ja sen syväys on 1,20 metriä. Moottoreina on kaksi 110 hevosvoiman Volvo Penta D3 -dieseliä. Veneen CE-luokka on B ja hinta kipuaa reilusti päälle 1,15 miljoonan euron.

Linssen Grand Sturdy 45.0 AC Intero on 13,98 metriä pitkä ja 4,35 metriä leveä peräkajuutallinen matkavene. Moottori on Volvo Penta D4, teholtaan 175 hevosvoimaa. CE-luokitus on myös B ja hinta alkaa 625 000 eurosta, varustelutasosta riippuen.

Lisätietoja: Proficon Marine

Kipparissa testatut Linssen-veneet:

Linssen 32 SL Royal Esittely Kippari 6/1986

Linssen 35 SL AC Testi Kippari 10/2021

Linssen Grand Sturdy 25.9 SCF + Vetus 24.3 kW Testi Kippari 6/2011

Linssen Grand Sturdy 290 Sedan Testi Kippari 10/2016

Linssen Grand Sturdy 30.9 AC Testi Kippari 6/2013

Linssen Grand Sturdy 33.9 AC + Volvo Penta D2 75 hv Testi Kippari 5/2009


Faster 545 Esteetön

Esteettömän veneen pohjana on Fasterin keularampillinen 545. Sen leveä, sähkötoiminen ramppi on muotoiltu uusiksi, mahdollistaen vaivattoman liikkumisen veneeseen suoraan rannasta tai laiturilta.

Veneessä on hyödynnetty Faster 545 SC -mallin kuljettajan pulpettia. Kartturin pulpetti on korvattu kapealla laskutasolla ja kaiteella.

Sivupulpettien välistä mahtuu pyörätuolilla ja kannella on lattiassa kiinnityspisteitä esimerkiksi pyörätuolin kiinnittämistä varten.

Lisätietoja: Faster

Kipparissa testatut Faster-veneet:

Faster 1040 DC Esittely Kippari 4/2002

Faster 445 RX + Evinrude 40 PL4 Esittely Kippari 9/2001

Faster 460 + Honda BF50 Vertailu Kippari 3/2009

Faster 495 CC Esittely Kippari 12/2013

Faster 515 + Mercury 90 Optimax Vertailu Kippari 1/2007

Faster 515 R + Tohatsu 70 EPTOL Vertailu Kippari 6/1992

Faster 515 SC Vertailu Kippari 2/2012

Faster 525 CC Esittely Kippari 12/2012

Faster 525 SC Esittely Kippari 4/2014

Faster 525 SC Esittely Kippari 2/2020

Faster 545 SC Testi Kippari 6/2021

Faster 555 + Johnson 90 hv Esittely Kippari 10/2004

Faster 560 + Honda 90 hv Vertailu Kippari 2/2011

Faster 560 T-Top Esittely Kippari 12/2012

Faster 570 CC Esittely Kippari 2/2020

Faster 610 + Mercury 150 Optimax Esittely Kippari 10/2004

Faster 625 SC Vertailu Kippari 1/2018

Faster 635 CC Testi Kippari 6/2015

Faster 570 CC Esittely Kippari 2/2020


Silacraft-avoveneet

Sila oli aikanaan itäisellä Suomenlahdella suosittu avovene, mutta sen tuotanto loppui vuonna 2015. Nyt uusi yritys jatkaa Pyhtäällä periaatteessa samojen veneiden tekemistä Silacraft-nimellä.

Pulpettiveneitä on kolme: 420, 465 ja 480. Niiden lähtöhinnat asettuvat välille 3 390 – 5 590 euroa. Lisäksi tuotannossa tulee olemaan pari soutuvenemallia sekä hieman pienemmät soutu/perämoottoriveneet 385 ja 375, joiden hinta jää alle 1 500 euron.

Sila-veneet on tunnettu vahvarunkoisina ja keulastaan kantavina, joten ne sopivat kalastuskäyttöön myös merellä. Uusien yrittäjien ajatuksena on tuoda toimivat venemallit uudelleen markkinoille modernisoituina. Konstailemattomat ja edulliset perusveneet voi muunnella esimerkiksi heittokalastajien toiveita vastaaviksi.

Niitä voi muokata laatikoiden, kaiteiden, heloituksen ym. lisävarusteiden kanssa.

Lisätietoja: Silacraft


Invictus GT320 S

Tyylikkäimpiä tämän talven uutuusmalleja on varmasti italialainen Invictus GT320 S. Vene on 9,93 metriä pitkä, 3,03 metriä leveä ja kantaa 12 henkeä. Maksimitehosuositus on 900 hevosvoimaa, joka saavutetaan esimerkiksi kahden 450 hevosvoiman perämoottorin avulla.

Lisätietoja: Invictus Yacht

Kipparissa testattu aikaisemmin:

Invictus FX200 Esittely Kippari 11/2021


Quicksilver

Kalastusvenettä etsivälle Quicksilver tarjoaa tavallaan kaksikin uutuutta. Niistä isompi 705 perustuu aiempaan 675 Pilothouse -malliin. Se oli uusi jo viime kaudelle, mutta Suomeen niitä on paremmin luvassa vasta tälle vuodelle.

Captur 705 Pilothouse on monikäyttöinen ja ohjaamo on ympärikuljettava. Perässä on reilusti oleskelutilaa. Laitakorkeus antaa turvaa myös merikalastukseen. Lisävarusteita ovat mm. vesi-wc, keulapotkuri ja lämmitin. Vene on 6,63 metriä pitkä, 2,54 metriä leveä ja siihen voidaan asentaa jopa 225 hevosvoiman perämoottori.

Varsinainen kausiuutuus, 625 Pilothouse, sijoittuu PH-malliston pienempään päähän. Moottorina on 15-hevosvoimainen Mercury. Erona isompiin versioihin on 625:ssa sivuovien puuttuminen. Ohjaamoon kuljetaan vain takaoven kautta.

Quicksilveriltä on luvassa tälle kaudelle myös uudet avoveneet aXess 475 ja aXess 525.

Lisätietoja: Venekauppa

Kipparissa testatut Quicksilver-veneet:

Quicksilver 420 AluRib Esittely Kippari 10/2020

Quicksilver 500 Commander + Mercury 60 Esittely Kippari 1/2003

Quicksilver 500 Pilothouse + Tohatsu 50 TLDI Vertailu Kippari 8/2006

Quicksilver 510 Cruiser + Mercury 50 EFI Vertailu Kippari 7/2006

Quicksilver 510 Cruiser + Mercury 60 EFI Esittely Kippari 10/2003

Quicksilver 530 Flamingo + Mercury 90 Esittely Kippari 2/2005

Quicksilver 600 Commander Käytettyä katsomassa Kippari 1/2008

Quicksilver 620 Sport + Mercury 150 Verado Esittely Kippari 10/2005

Quicksilver 630 WA + Mercury 115 EFI Esittely Kippari 4/2004

Quicksilver 705 Cabin Testi Kippari 6/2012

Quicksilver 750 Offshore OB + Mercury Verado 275 Esittely Kippari 6/2005

Quicksilver Activ 455 Cabin Esittely Kippari 11/2015

Quicksilver Activ 640 Cabin + MerCruiser 4,3 L 220 hv MPI Vertailu Kippari 2/2011

Quicksilver Activ 640 Cabin Käytettyä ajamassa Kippari 5/2021

Quicksilver Activ 675 Sundeck + Mercury Verado 200 hv Vertailu Kippari 6/2011

Quicksilver Activ 755 Weekend Testi Kippari 2/2017

Quicksilver Activ 855 Weekend Testi Kippari 10/2018

Quicksilver Activ Open 505 Testi Kippari 9/2012

Quicksilver Captur 755 PHTesti Kippari 8/2013

Quicksilver Captur 905 Pilothouse Esittely 03/2016

Quicksilver Commander 555 WA + Mercury Optimax 90 Testi Kippari 1/2007

Quicksilver Weekend 640 Kokemuksia veneestäni Kippari 4/2012

Quicksilver Weekend 640 Pilothouse + Mercury 115 EFI Testi Kippari 4/2011


Highfield Sport 900

Sport 900 on Highfieldin kovapohjaisten ribbien uusin vene ja se sijoittuu suoraan malliston huipulle. Vene on 9,12 metriä pitkä ja alumiinirungossa pohjakulma on 26 astetta. Veneelle luvataan yli 60 solmun huippunopeus.

Mukavuutta tuovat kannen oleskelutilat sohvineen ja pöytineen. Varusteluun sisältyy muun muassa Vitrifrigon jääkaappi, pieni keittiövarustus, aurinkokatos ja makeavesisuihku kannella.

Lisätietoja: Highfield Boats

Kipparissa testatut Highfield-veneet:

Highfield Deluxe 540 Esittely Kippari 12/2017

Highfield Patrol 660 Esittely Kippari 12/2017


Candela C-8

Ruotsalainen Candela esitteli noin kaksi vuotta sitten 7-mallinsa, ”lentävän” tuulilasiveneen. Parin kauden aikana Candela on saanut jo muitakin mallejaan nousemaan siivilleen. Suurin foilaavista sähköveneistä on 30 matkustajalle tarkoitettu vesibussi. Uusin on C-8, huvivene, josta tulee sekä DC- että HT-versiot. Tilauksia veneestä on tehdas saanut jo kymmeniä.

Syksyllä Candela esitteli uuden mullistavan 55 kW C-POD -sähkömoottorinsa, josta C-8 saa vauhtinsa. Uusi vene on 8,5 metriä pitkä ja maksaa noin 290 000 euroa. Vastineeksi saa huipputehokkaan veneen, joka yltää 22 – 25 solmun matkavauhtiin. Toimintasäteen pitäisi riittää yli 50 merimailin ja käyttökuluiltaan vene lähestyy nollaa. Vene on kahdeksalle ja keulakajuutassa voi majoittua.

Lisätietoja: Candela

Kipparissa aikaisemmin testattu:

Candela Seven Esittely Kippari 11/2019

Candela Seven Testi Kippari 7/2020


Quarken 27

Kevään ehdottomasti mielenkiintoisempia uutuusveneitä on uusi kotimainen Quarken kolmena eri versiona.

Ensimmäinen vene on Quarken 27, joka on 8,35 metriä pitkä ja 2,59 metriä leveä. Vene painaa noin 800 kiloa ja siinä on 300 hevosvoiman Yamahan perämoottori.

Luvassa on myöhemmin myös 33- ja 40-jalkaiset mallit, joita myös vauhdittavat isot Yamahat. Uusi Quarken esitellään Kipparissa 2/2022.

Lisätietoja: Quarken


Lue lisää näistä kauden 2022 uutuuksista:

· Bella Zero Classic, Kippari 11/2021

· Master Pro 750 ja 430 CC, Kippari 12/2021

· Silver Shark CCX ja BRX, Kippari 9/2021

· Yamarin 50 BR, Kippari 1/2022

Lue myös nämä

X