Tilaa
Jutut

Klassikko: Coronet 16 HT – Puoli maapalloa kiertänyt retkivene

Alkuperäisessä kunnossa olevaa vuoden 1958 venettä näkee harvoin. Varsinkin, jos sen perälaudassa on yhtä vanha klassikko alkuperäisenä moottorina.

28.06.2020

Tekstija kuvat juha virtanen

Yhden klassikon sijasta kuvissa on kolme klassikkoa: Ford Customline vuodelta 1956, Coronet 16 HT vuodelta 1958 ja saman ikäinen 50 hevosvoiman Evinrude Starflite. Kippari on venealan lehti, joten keskitytään nyt vain kahteen viimeksi mainittuun.

Muissa Pohjoismaissa Coronet 16 HT oli aikanaan yleinen vene, mutta ei se ollut harvinainen Suomessakaan. Jopa jutun kirjoittajallakin on ollut tilaisuus porhaltaa klassikolla pitkin Porvoonjokea – vieläpä tämän vuosituhannen puolella. Työkaverin omistamaa venettä kunnostettiin monta vuotta, minkä jälkeen, toistaiseksi selittämättömästä syystä, hän myi veneen eteenpäin.

Mainosmiehet uskottelivat 1950-luvulla, ettei Evinrude Starfliten suorituskyky ollut tästä maailmasta. Palataan moottoriin tuonnempana. Avaruus kiinnosti ihmisiä tuolloin ympäri maailmaa, vaikka vain kahdessa valtiossa oli oikeasti tietoa ja taloudellisia resursseja tähtien ja uusien maailmojen tavoitteluun.

Tanskalaiset veneentekijät osasivat Coronetin pienen HT-veneen kanssa hyödyntää ihmisten avaruuskuumeen siinä missä Evinrudekin.

Venettään he eivät saaneet sentään lentämään, mutta avattavassa tuulilasissa on tietty mielleyhtymä astronauttien kypärän ylösnostettavaan visiiriin. Ja onpa ohjaamon katteen muodossakin tiettyä pyöreyttä, niin kuin astronauttien ja kosmonauttien kypärissä.

Coronet-mies oli siis satamaan tullessaan jo askeleen verran pitemmällä, tai korkeammalla, kuin muut normiveneilijät.

Tunnettu suunnittelija

Coronet 16 HT oli valmistajansa toinen venemalli. Ensimmäinen oli hieman isompi 18 HT.

Veneet suunnitteli englantilaissyntyinen Richard Cole, joka teki pitkän rupeaman veneiden parissa sekä Etelä-Afrikassa että Kanadassa.

Hänen piirtämiään veneitä tekivät varsinkin 1960- ja 1970-luvuilla useat tunnetut venevalmistajat, kuten esimerkiksi Regal, Donzi ja Wellcraft.

Piippu suussa usein esiintynyt Cole kuoli kurkunpään syöpään vuonna 2004.

Tanskasta maailmalle

Coronetin taustalla oli tanskalainen Ole Botved, jolla oli vuodesta 1951 lähtien ollut veistämö Kööpenhaminassa. Botved Boatsista kasvoi iso yritys, jolla oli jälleenmyyjiä ympäri maailmaa.

Veistämön kulta-aikaa oli varsinkin 1970-luvun alkuvuodet, jolloin tehtiin tuhatkunta venettä vuosittain.

Mallisarjan pienin eli 16 HT tuli markkinoille 1957 ja sitä valmistettiin vuoteen 1961 saakka.

Parina ensimmäisenä vuonna veneen virallinen mallinimi oli 16 HT Convertible. Myöhemmin HT pudotettiin pois.

Runko on 10 millimetrin paksuista ”marine plywoodia” eli vaneria. Se oli jo tehtaalla päällystetty ohuella lasikuitukerroksella. Venetyyppiä korjanneen kollegan mukaan kuitu oli erittäin tiukasti kiinni vanerissa.

Ohjaamon päällä oleva kate on lasikuitua ja runkoon se oli kiinnitetty neljällä siipimutterilla. Katteen sai siis erittäin helposti irti, jos kauniina päivänä halusi ajella täysin avoimella veneellä.

Reilu avotila ja retkiveneen eteenpäin pyrkivä ilme houkuttelivat ostajia ympäri maailmaa.

Coronet 16 HT oli myös niin sanotusti läpikäveltävä. Tuulilasin sai nostettua ylös ja keulakansi oli paapuurin puoleiselta reunaltaan osittain auki tuulilasin alla, joten keulapunkka toimi askelmana helpottamasssa kulkua kannelle. Aukko tietysti helpotti myös ryömimistä kannen alla olevalle vuoteelle.

Viimeisenä valmistusvuotenaan veneen sai joko HT-katteella, tai ilman sitä. Mallimerkinnät olivat HT Convertible tai pelkkä Convertible. Hardtopparin kate oli saanut myös jo kulmikkaammat muodot.

Kulmikkuudesta tuli Coroneteille tunnusomainen piirre. Varsinainen kulttivenehän oli myöhemmin 1960-luvulla markkinoille tuotu Coronet 21 DC, teräväpiirteinen retkivene, jonka valmistusta yritettiin elvyttää vielä tällä vuosituhannella Suomessakin.

Klassikko-merkityn ohjaamo on varsin pelkistetty.

Hakuvalo styyrpuurissa ja äänimerkinantolaite paapuurissa.

Veneen tarina

Kuvissa oleva Sweet Sue, punavalkoinen Coronet, on kiertänyt puoli maapalloa. Vuonna 1958 Arthur Nickel ihastui Chicagon venemessuilla Coronetiin ja tilasi sen Botved Boatsin Fort Lauderdalen liikkeestä Floridasta.

Myöhemmin vene siirtyi hänen pojalleen, jonka Sue-vaimon mukaan vene on nykyisin nimetty. He lahjoittivat vuonna 2009 alkuperäiskuntoisena säilyneen veneen pohjoismaiselle Coronet-klubille, jonka toimintaan olivat internetin välityksellä ihastuneet. Nyt vene kiertää puunattuna erilaisissa tapahtumissa ”kertomassa” miten 1950-luvulla veneiltiin.

Evinruden V4

Evinruden 50 hv Starflite antoi veneelle mukavan matkavauhdin.

On harvinaista, että 1950-luvun veneessä on vielä tänä päivänä sen alkuperäinen perämoottori jäljellä. Ja vielä täysin toimivana. Sweet Suen perälaudassa roikkuva 50 hevosvoiman Evinrude tekee poikkeuksen. Monta vuotta tyhjänpanttinakin seisonut moottori on toki kokenut vuosien varrella täydellisen kunnostuksen. Sen yhdestä kaasuttimesta muun muassa siivottiin alivuokralaiseksi ilmestyneen hiiren pesä.

Evinruden moottoreiden historiasta voit lukea lisää:

Outboard Marine Corporation, osa 1 – Johnsonin mainetta vauhditti Sea Horse

Outboard Marine Corporation, osa 2 – Starflite

Vähän Fordistakin

Hyvä on, kerrotaan nyt vähän tuosta Fordistakin. On se vetoautona sen verran näyttävä.

Customlinea valmistettiin vuosina 1952 – 1956. Tai siis yksi versioista, tämä kuvassa oleva Victoria Coupé, oli tällainen vuosina 1955 ja 1956.

Moottorina siinä oli yleensä 272 kuutiotuumainen V8, joten auto jaksoi hyvin kiskoa perässään trailerilla olevaa noin 300-kiloista Coronetia.

Lue myös nämä

X