Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Moottoritekniikka: Vanhan dieselin omistajan talvinen pulma – Korjaus vai uusiminen?

Vanhan veneen omistajalla käy joskus mielessä moottorin vaihto uudempaan. Vai olisiko peruskunnostus halvempi ratkaisu?

20.02.2021

Tekstijuha virtanen

Kuvatjuha virtanen karel kakko valmistajat

Epävarmuus vanhan moottorin toimivuudesta ei ainakaan kohota tunnelmaa veneessä. Päinvastoin. Se voi kiristää hermoja ja ihmissuhteet ovat helposti koetuksella koneen alkaessa yskiä. Vaikka kippari suhtautuisi asiaan huolettomasti, eivät ehkä kaikki kyytiläiset nauti olostaan.

Vaihtoehtoja on monta. Ensimmäinen vaihtoehto on kerralla uusia koko masiina. Uuden dieselin hinnan kuullessaan, tulee mieleen lisää vaihtoehtoja.

Vanhan moottorin voi kunnostaa. Sekään ei ole halpaa, kuten myöhemmin tässä jutussa tulee ilmi.

Jos moottori ei ole rikki, vaan toimii niin kuin sen pitäisikin toimia, ei sitä kannata ruveta korjaamaan pelkän iän perusteella.

Kolmenkympin turbodiesel

Esimerkkimoottorina on vuosimallin 1991 Volvo Penta TAMD 31, jossa on 130 hevosvoimaa. Makeavesijäähdytteisen turbomoottorin kuutiotilavuus on 2,4 litraa ja ”umpirautainen” moottori painaa noin 400 kiloa.

Käyttötuntimittari oli lakannut pyörimästä, kun lukema oli noin 1300 tunnin paikkeilla. Omistajan oman arvion mukaan se on nyt ainakin yli 1 500, mutta yhtä varmasti alle 2 000 tuntia.

Moottori on toiminut ilman isompia ongelmia. Ainakin toistaiseksi.

Vain kerran on jouduttu turvautumaan huoltomiehen taitoihin ja apuun, kun polttoaine ei mennyt suodattimista läpi, eikä veneen kippari saanut itse vaihdettua niitä. Eikä tuokaan oikeastaan ollut moottorin syy.

Huollettu normaalisti

Vuosittain Volvo Pentaan on tehty normaalit huollot eli öljyt ja öljynsuodatin on vaihdettu säännöllisesti. Samoin jäähdytysjärjestelmän glykolit ja siipipyörä on vuosittain vaihdettu. Pienin kustannuksin on siis selvitty tähän asti, eikä periaatteessa tiedossa olekaan mitään isompia huoltotarpeita.

Omistajan mukaan hihnat ja letkut olisi varmasti aiheellista uusia tulevalle veneilykaudelle.

Kolme vuosikymmentä on kuitenkin sen verran pitkä aika, että omistajan mukaan moottorin kunto on vuosi vuodelta alkanut arveluttaa yhä enemmän.

Toki paljon vanhempiakin venemoottoreita tiedetään olevan edelleen käytössä. Niillekään ei ole tarvinnut tehdä vielä yhtään mitään isompaa remonttia normaaleja vuosihuoltoja lukuun ottamatta.

Volvosta Volvoon

”Hyvin on kone kestänyt, varmaankin merkki siitä, että on oikein ja säännöllisesti huollettu”, Kenth Lang Volvo Pentalta sanoo esimerkkimoottoristamme.

Lang toteaa, että asiaa voi tietysti lähestyä monelta kantilta.

”Voi puhua tuotteen taloudellisesti järkevästä iästä, missä kohtaa huollon suorittaminen tai radikaalimpi osien vaihto kerta kaikkiaan tulee niin kalliiksi, että se ei enää kannata.”

Hänen mielestään kyseinen moottori ei vielä ole sen ikäinen, toki se jo lähestyy sitä.

”Teettäisin siihen ennen hajoamista vähän isomman huolenpitoremontin, joka varmasti vielä lisäisi elinkaarta entisestään. Alkuperäiset öljyt, suodattimet ja osat ovat tärkeitä muistaa”, Kenth Lang neuvoo.

Tässä tapauksessa vaihto uuteen malliin, joko Volvo Penta D3-110HS tai D3-150HS, onnistuu Kenth Langin mukaan varmasti hyvinkin.

Volvo Penta D3-150 olisi sopiva vaihtoehto vanhan moottorin tilalle.

”Viisisylinterinen alumiinilohkoinen moottori on kevyempi kuin nykyinen moottori, joten kenties jopa 110 hevosvoimaa riittää siihen veneeseen”, Lang arvioi.

Uuden Volvo Penta D3-110 HS45AE -dieselin taulukkohinta on noin 26 000 euroa ja D3-150 HS45AE maksaa melkein 29 000 euroa. Lopullinen tarjoushinta on varmasti edullisempi. Asennuskustannukset selviävät työn tekevästä veneliikkeestä.

Kenth Lang muistuttaa, että kannattaa varautua myös siihen, että vanhassa konehuoneessa menee usein muutakin uusiksi kun kerran ”aarreluukku” avataan.

Täysremonttikin maksaa

Tekno-Marine Oy:n Rauno Kurki-Suonio kertoo heillä vastikään tehdyn samanlaisen Volvo Pentan täyshuollon kustannusarvion olleen noin 12 000 euroa.

Moottoriin laitettiin uudet sylinteriputket ja männät, uudet laakerit ja uudet venttiilit. Välijäähdytin korjattiin, starttimoottori uusittiin samoin kuin kiertovesipumppu. Turbo oli siihen juuri aikaisemmin vaihdettu, joten sitä ei tarvinnut uusia.

Tekno-Marinen edustamista moottoreista Kurki-Suonio valitsi lähinnä sopivaksi korvaavaksi uudeksi moottoriksi 200 hevosvoiman Hyundai-SeasAll R 200 -dieselin, joka yhdessä ZF 45 -kytkimen kanssa maksaa noin 23 600 euroa.

Hyundai-SeasAll R 200 on 280 kg painoisena sopivan kokoinen esimerkkimoottorin korvaajaksi.

Maksimit selväksi

Tapimer Oy:n Markku Etsola muistuttaa muutamasta perusasiasta, jotka on hyvä selvittää moottorivaihdon yhteydessä.

”Olisi hyvä lähteä liikenteeseen tarkistamalla kuinka paksu akseli on, eli kestääkö se suurempaa tehoa”, Etsola sanoo.

Myös nykyisen potkurin halkaisija ja nousu antavat lisäinfoa minkälainen potkuri veneeseen sopii, tai voidaanko käyttää vanhaa potkuria.

Hänen mukaansa on myös hyvä selvittää, onko veneen valmistajalla joku enimmäissuositus moottorin teholle.

Tapimerin edustamista moottoreista Etsola nostaa vaihtoehtoisiksi Kubota Nannin moottoreista esimerkiksi 135 hevosvoiman moottorin. Tehokkaamman moottorin valinta voisi kohdistua Toyota Nannin 205 - 230 tai 265 hevosvoiman meridieselmoottoreihin, jos vene sen mahdollistaa.

Kubota Nanni N4.140 HE -meridiesel on lähtöhinnaltaan 17 100 euroa.

Kubota Nanni N4.140 HE on näistä vaihtoehdoista edullisin.

Toyota Nanni T4 E2 maksaa tehosta riippuen 22 500 - 23 400 euroa.

Pohdittavaa riittää

”Jos itse omistaisin tuon moottorin, niin ajaisin sen kyllä loppuun asti. Kone on palvellut hyvin ja saattaa ainakin teoriassa pelittää vielä vähintään 10 vuotta lisää”, Kenth Lang toteaa, vaikka maahantuojan edustajana varmasti mielellään näkisi tämänkin veneen moottoriksi vaihtuvan uuden Volvo Pentan.

Jokainen voi itse laskeskella ja pohtia, saako moottorin peruskorjaukseen tai kokonaan uuteen vaihtoon sijoitetulle rahalleen tarpeeksi vastinetta. Eikä pidä unohtaa omaa vaivannäköäkään laskelmista, jos tekee kaiken itse.

Päätyypä kumpaan ratkaisuun tahansa, se kannattaa tehdä nyt, ennen veneilykauden aloitusta. Ei ainakaan vasta siinä lomakauden alkaessa

Lue myös nämä

X