Tilaa
Näyttelyt

Naantalin venemessut 2023: Merellinen kauden avaus

Länsirannikon suurin venealan messutapahtuma tarjosi toukokuun viimeisenä viikonloppuna kelpo kattauksen sekä uusia että käytettyjä veneitä. Kiersimme laiturit ja keräsimme katsaukseen kymmenen kiinnostavaa ehdokasta.   

09.06.2023

Tekstija kuvat Timo Sarkkinen

Uivilla messuilla on aina yksi jännitysmomentti ylitse muiden – suomalainen sää. Naantalin messujen avajaispäivänä perjantaina tuuli nostatti satama-alueelle suorastaan viheliään aallokon ja pisti veneiden kiinnitykset koville. Ei mukavin päivä sen enempää näytteilleasettajille kuin vieraillekaan, mutta onneksi lauantai valkeni jo paljon leppoisammassa säässä.

Aina viehättävä rantamiljöö oli kaupungin uudistettujen laitureiden myötä entistäkin paremmassa iskussa. Terassiravintoloiden reunustamat laiturialueet sekä maaosastot olivat laajuudeltaan vastaavanlaiset kuin viime vuonna, jolloin tapahtuma järjestettiin pitkän koronatauon jälkeen.

Kolmipäiväiset Naantalin messut ovat monille harvinainen tilaisuus tutustua laajaan joukkoon käytettyjä veneitä. Eivätkä ne ole messuilla mitenkään sivuroolissa: tälläkin kertaa paikalla oli useita alan kauppiaita ja veneitä riitti kahteen pitkään laituriin.

Kaikkiaan, uudet ja käytetyt yhteenlaskettuna, messuille oli saatu pyöreästi 120 venettä.

Veneitä on nyt enemmän esillä kuin viime vuonna, ja kalustoa on myös enemmän saatavilla, messujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto summasi tilannetta avajaispäivänä.

Messuilla perinteisesti luovutetun Saaristomeripalkinnon sai tällä kertaa lounaisrannikollakin aktiivisesti toimiva Skipperi. Palkinnon perusteluissa todettiin muun muassa, että Skipperi on luonut uudenlaisen mahdollisuuden päästä vesille ja tutustumaan rannikon ja saariston ainutlaatuisiin kohteisiin, ja että yrityksen tarjoama veneilykoulutus on madaltanut vesille lähdön kynnystä.

Messujen uutena hupinumerona päättäjäispäivänä sunnuntaina järjestettiin äyskäröinnin MM-kilpailu. Kolmeen Terhi 385 -veneeseen oli laskettu sama määrä vettä, jota kilpailijat saivat äyskäröidä omalla tekniikallaan puolentoista minuutin ajan. Lajin tiettävästi ensimmäiseksi maailmanmestariksi kruunattiin raisiolainen Joel Rantala – Kippari onnittelee!

Aquador 250 HT

Aquador 250 HT

Aquadorin pitkään odotetuista uutuusmalleista 250 HT sai Suomen ensiesittelynsä Naantalin messuilla. Isosiskonsa 300 HT:n kanssa valmistajan uutta mallisukupolvea edustava matkavene on varustettavissa ajan suuntauksen mukaisesti pelkästään isolla perämoottorilla.

Pitkälle ulottuvan katteen alla on L-mallinen sohva viidelle. Esittelijä kertoi, että taittolevyillä varustettu pöytä muuttuu tuotantomalleissa sähkötoimiseksi. Takatilan toisella puolella on kompakti kulmapentteri, jossa kokkailut hoituvat dieselkäyttöisellä liedellä tai vaihtoehtoisesti sen tilalle tulevalla grillillä.

Koko matkustamon ja pentterin saa täysin suojaisaksi verhomaisilla peitteillä, jotka on piilotettu omiin lokeroihinsa. Ilmeisen helppokäyttöinen – vaikkei täysin nepparivapaa – ratkaisu perinteisiin peräkuomuihin verrattuna.

Nykypäivän vaatimuksiin vastaava ohjaamo on varustettavissa tuplanäytöillä. Kuljettajalle ja apukuskille on kahdelle mitoitettu penkki, ja ”komentosillan” täydentää kolmannen etumatkustajan penkki kulkukäytävän vasemmalla puolella.

Aquador 25 HT.

Varsin valoisasti sisustetun keulakajuutan täyttää parivuode. Nukkumatilana palvelee lisäksi ohjaamon alle jäävä pistopunkka. Ja kuten odottaa sopii, vakiovarustukseen kuuluu erillinen wc-tila sähkötoimisella pytyllä.

Aquador 250 HT on 7,83 metriä pitkä, 2,64 metriä leveä ja painaa 2 800 kiloa. Pakettihinta Mercuryn 250 hevosvoiman V8 -perämoottorin kanssa on 189 000 euroa.

Venemaailma

Aquador Boats

Axopar 25 Cross Top

Axopar 25 Cross Top.

Viime vuonna Axopar-perheeseen tullut 25 on moderni daycruiser, jota tehdään T-top-tyylisellä katteella varustettuna Cross Top -malliversiona sekä avoimena Cross Bow:na.

Keulakannen alle kätkeytyy molemmissa istumakorkeuden tarjoava kajuutta parivuoteineen. Pitkältä lisävarustelistalta löytyy sähkötoiminen wc:kin, jolle on paikka kajuutan takaosan penkin alla.

Cross Top -mallin laajan katteen alla istuvat paitsi kuljettaja ja apukuski, myös osa takamatkustamon kyytiläisistä. Vaikka ei puhutakaan koppiveneestä, on helppo uskoa, että tällainen kate kerää sateen sattuessa kiitosta.

Esittelyveneen U-sohva on lisähintaista luksusta, vakiona veneessä on suora peräpenkki. Kolmantena vaihtoehtona tarjotaan monitoimitasoa, joka toimii suurena tavaratilanakin.

Tasan kahdeksanmetrinen vene on 2,23 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 1 750 kiloa. Runsailla lisävarusteilla maustetun esittelyveneen hinta on Mercuryn F200 -moottorin kanssa 114 500 euroa.

Boatcenter

Axopar

Arronet 23.5 SPT 2

Arronet 23.5 SPT 2.

Kovaan käyttöön kutsuvista alumiiniveneistään tunnettu Arronet esittelee uutuuksia harvaan tahtiin. Nyt sellainen on saatu aikaan tekemällä ennestään tuttuun runkomalliin uusi keskipulpetti sekä kateratkaisu.

Pulpetti vastaa nyt ajan vaatimuksiin, sillä monitoiminäytöille on reilusti paneelitilaa. Huomio kiinnittyy myös mustiin, heijastuksia estäviin pintoihin, jotka tekevät pulpetista myös näyttävämmän näköisen.

T-Top-tyylinen kate on suunniteltu niin, ettei se häiritse veneessä liikkumista. Ja kun taakse ja sivuille virittelee kuomukankaiset peitteet, kuski ja kyytiläinen voivat taittaa matkaa suojaisassa kopissa.

Yhteyskäyttöön ja kalastukseenkin soveltuvan Arronetin pituus on 7,27 metriä, leveys 2,4 metriä ja paino ilman moottoria 1 230 kiloa. Pakettihinta maksimitehoa edustavan Suzukin 250-hevosvoimaisen perämoottorin kanssa on 78 780 euroa.

Astrum

Arronet

Aaltomarine A25 Cabin

Aaltomarine A25 Cabin.

Turkulaisen Aaltomarinen täysalumiiniset veneet tunnetaan erityisesti kalastajien keskuudessa, mutta hytillinen uutuusmalli A25 Cabin on kiinnostava ehdokas yhteys- ja retkikäyttöönkin.

Laajasta taka-avotilasta toki huomaa, että suunnittelussa huomioitu meriuistelijoiden tarpeet. Korkeiden laitojen suojissa on hyvä touhuta ja saaliita varten on perkuupöytäkin. Mutta yhtä lailla laajaa turkkitilaa voi hyödyntää tavaroiden kuskaukseen.

Sisällä hytissä on seisomakorkeus lähes kaksimetrisille. Tilaratkaisua voi kutsua perinteiseksi: vasemmalla on sohvaryhmä pöytineen ja oikealla kompakti pentteri sekä ohjaamo. Istumapaikkoja on enimmillään kuudelle hengelle. Näkyvyys on suurten ikkunoiden ansiosta erinomainen joka suuntaan.

Aaltomarine A25 Cabin.

Pelkistetyssä keulakajuutassa on tavanomainen V-vuode kahdelle. Esimerkiksi junioreille soveltuvan lisävuoteen saa järjestettyä salongin sohvaryhmän paikalle.

Aaltomarine on 7,7 metriä pitkä, 2,58 metriä leveä ja painaa pyöreästi 1 900 kiloa varustuksesta riippuen. Vakiovarusteisen veneen hinnaksi ilmoitetaan 139 000 euroa Suzukin 300 hevosvoimaisen moottorin kanssa.

Aaltomarine

Saxdor 205

Saxdor 205.

Saxdorin uutuusmalli 205:ssä on yksi erikoisuus ylitse muiden – veneen pulpettiin integroitu wc-tila. Kippari ehti kuivakokeilla sen toimivuutta jo Helsingin venemessuilla helmikuussa, ja kyllähän sinne aikamies peruuttamalla auttavasti mahtui.

Fiksuna linjauksena wc-istuin on kuitenkin lisävaruste, eiväthän kaikki toki toilettia kuusimetriseen avoveneeseen kaipaa. Joka tapauksessa käyttöön saa mainion säilytystilan.

Esittelyveneen muita lisävarusteita olivat T-top kate sekä neljän hengen istuinryhmä taittopöydillä. Näillä herkuilla ja Mercuryn F115 Pro XS -moottorilla pakettihinta on 46 000–47 000 euron luokkaa.

VG Boats

Saxdor Yachts

 

 Max 98

MAX 98.

Raumalainen Alpo Pro Boats esitteli ensimmäiset uudet Max-katamaraaniveneensä kesällä 2021.  Mallisto on kasvanut sen jälkeen tasaiseen tahtiin. Naantalin messuilla katseita käänsi lähes kymmenmetrinen lippulaiva, joka oli räätälöity tilaajansa toiveita vastaavaksi.

Hulppea kansitila mahdollistaa erikokoiset hytti- ja tilaratkaisut. Tämän yksilön XL-kokoisessa hytissä on komentosillan takana kolme joustopenkkiä, ja leppoisampaa oleskelua palvelee L-mallinen sohva. Hytin peräkulmaan on integroitu seisomakorkeuden tarjoava toilettikin, sinne kuljetaan ulkoa kannen kautta.

Kolmen tonnin kantavuus puhuttelee ainakin niitä, jotka kaipailevat kalustoa raskaaseen rahtikäyttöön.

Tosin ostajaehdokkaita karsii se, että täysalumiininen erikoisuus maksaa monen silmissä omakotitalon verran: lähtöhinta ilman moottoreita on 260 000 euroa. Potkunsa järkäle saa 2 x 250–2 x 350 hevosvoiman perämoottoreista.

MAX Veneet

Kuha 610

Kuha 610.

Kuha-merkkisiä veneitä kerrotaan valmistetun jo yli 40 vuoden ajan, mutta alan parrasvaloissa ne eivät ole koskaan paistatelleet. Tänä vuonna niitä on kuitenkin nähty messuilla eri puolilla Suomea. Taustalla on merkin siirtyminen viime vuonna uudelle omistajalle, joka tilaa veneet nyt alihankintana Kesälahdella toimivalta Suomi-veneet Oy:ltä.

Mallistoon kuuluu puolenkymmentä 5,1–7,3-metristä lujitemuovista avoveneitä, joita yhdistää lippulaivamallia lukuun ottamatta yksikuorinen valmistustapa.

Perusilmeeltään Kuhat ovat pelkistettyjä käyttöveneitä. Kiinnostavaa on se, että niiden kalustus toteutetaan ostajan toiveita vastaavaksi. Niinpä myös messuilla esitelty tuplapulpetillinen 610-malli on vain esimerkki monista mahdollisuuksista.

Valmistajan edustaja kertoo, että vakaaksi ja kevytkulkuiseksi suunniteltu malli nousee liukuun jo 20 hevosvoiman teholla. Maksimiteho on 75 hevosvoimaa.

Runkovalmiin veneen hinta on 12 500 euroa. Esittelyvene, jonka potkusta vastaa kuusikymppinen Yamaha, maksaa puolestaan 25 000 euroa.

Kuhavene

Käytetyt veneet

Sargo (Minor) 25 Offshore

Sargo (Minor) 25 Offshore.

Käytettyjen tarjonnasta löytyi vuosimallin 2012 Sargo, joka on kylläkin alun alkaen lähtenyt tehtaalta Minor-merkkisenä. Kokkolassa toimiva Sarins Båtar muutti veneidensä tuotenimen kansainvälisillä markkinoilla vetävämpään Sargoon vuonna 2014, ja tämä yksilö on teipattu sellaiseksi jossain vaiheessa elämäänsä.

”Kaksvitonen” oli pitkään ympärikäveltävistä hyttiveneistään tunnetun valmistajan pienin malli. Se tarjoaa perinteisen, sivuovilla varustetun hytin, jossa on erillispenkit kuljettajalle ja apukuskille sekä U-sohva ainakin neljälle kyytiläiselle. Keulakajuutassa on auttavasti kahden hengen yöpymistä palveleva vuode sekä erillinen wc-tila.

Sargo 25.

Tämä yksilö oli pintapuolisesti katsottuna erittäin siisti, yhdentoista vuoden ikä ei näkynyt missään.

Varustukseen kuuluu muun muassa 12-tuumainen karttaplotteri, keulapotkuri, liesi sekä jääkaappi. Konehuoneesta taas löytyy Volvo Pentan 260-hevosvoimainen D4-dieselsisäperämoottori, jolle on kertynyt 720 käyttötuntia.

Käytetyillä Sargoilla ja Minoreilla on markkinoilla selkeä hintatasonsa, johon nähden 92 000 euron pyyntö on aivan perusteltavissa.

Båtagent Suomi

 Sea Ray 305 Sundancer HT

Sea Ray 305 Sundancer HT.

Pitkä keulakansi antaa luvan odottaa hulppeita sisätiloja, eikä sisälle päästyä joudu pettymään. Käytetyn Sea Rayn pääkajuutassa voi nauttia seisomakorkeudesta pentterin äärellä, ja avarat tilat kutsuvat juhlaviinkin illanistujaisiin. Vaaleat tekonahkaverhoilut ja kaapistojen pyökkipinnat luovat viihtyisän tunnelman.

Keulan V-vuoteesta saa nukkumatilan kahdelle, ehkä tiivisti kolmellekin. Ohjaamon alle jäävä keskikajuutta ei hurmaa korkeudellaan, mutta riittää kahdelle.

Sea Ray 305 Sundancer HT.

Oikean bilepaatin fiiliksiin pääsee avotilassa, jossa matkaa taitetaan lähes kolmemetriä pitkällä L-sohvalla. Kaiuttimia on ripoteltu asiaankuuluvasti vähän joka puolelle. Ohjaamo ja osa avotilasta jää HT-katteen alle, täysin umpinaiseksi veneen saa peräkuomujumpalla.

Hieman yli kymmenmetrisen Sea Rayn voimanlähteenä on Yanmarin 300-hevosvoiman sisäperädiesel. Se antanee reilun 30 solmun huippunopeuden. Vuosimallin 2011 paketti, jonka hintapyyntö oli 88 900 euroa, myytiin messuilla uudelle omistajalle.

Sun Cruiser 32

Sun Cruiser 32.

Vuosituhannen vaihteessa syntynyt Sun Cruiser 32 (testi, Kippari 5/2000) on käytettyjen markkinoilla harvinainen löytö. Tämän Eero Harilaisen suunnittelema ja turkulaisen Saint Boatsin valmistama, hieman alle kymmenmetrinen matkavene on perheen tai ison porukan liikkuva huvila.

Aikalaistietojen perusteella venemalli suunniteltiin yläohjaamosta ajettavaksi. Sisäohjaamonkin sai, jos asiakas katsoi sellaisen tarvitsevansa. Tässä yksilössä on molemmat.

Salonkiin astuessa tunnelma on hieman samanhenkinen kuin suurissa hollantilaisissa teräsveneissä. Sisustusta hallitsevat runsaat puupinnat. Avaruuden tunnetta antaa se, että sisäohjauspiste on käytännössä vain pentterikalusteisiin yhdistetty ratti ja kaukosäätölaite. Nykyinen omistaja kertoo ajaneensa pelkästään yläohjaamosta, jossa on kolme muhkeaa penkkiä rinnakkain.

Sun Cruiser 32.

Sisätilojen kolmesta kajuutasta matalin ja kapein jää taka-avotilan alle. Salongin oleskeluryhmän alla sijaitseva keskikajuutta riittää jo juhlavasti kahdelle, samoin keulan parivuoteellinen ”omistajankajuutta”. Kaikkiaan Sun Cruiser tarjoaa nukkumapaikat kuudelle.

Todella hienokuntoista yksilöä vauhdittaa 370-hevosvoimainen Volvo Pentan TAMD 63 -dieselmoottori. Pinnan alla piilee myös erikoisuus – pohjan puolitunneli, joka on suunniteltu vain reilun metrin mittaista akselia ja potkuria varten.

Vuosimallia 1999 olevan veneen hintapyyntö on 89 500 euroa.

Nautione

 

 

Lue myös nämä

X