Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Oligarkit taistelevat jahdeistaan – kätketyt omistukset hankaloittavat takavarikointeja

Ranskassa ja Saksassa on takavarikoitu huvijahteja venäläisille oligarkeille määrättyjen pakotteiden perusteella, mutta alusten oikeiden omistajien osoittaminen onkin vaikeaa.

05.03.2022

Tekstimarkus ånäs

Kuvatlehtikuva

Kansainvälisten pakotetoimien kohteeksi joutuneiden venäläisten liikemiesten huvijahteja on jo pysäytetty maailman satamissa.

Ranskan tulli on takavarikoinut Côte d’Azurissa Igor Sechinille kuuluvan jahdin, joka yritti lähteä Välimerellä sijaitsevasta La Ciotatin satamasta.

Sechinin omistamaksi väitetty Amore Vero oli tullut La Ciotatiin 3. tammikuuta korjattavaksi. Veneen oli määrä pysyä telakalla 1. huhtikuuta asti. Ranskan viranomaisten mukaan jahti kuitenkin ”ryhtyi toimenpiteisiin purjehtiakseen kiireellisesti, ilman korjaustöiden päättymistä”. Viranomaiset päättivät pakoyrityksen vuoksi takavarikoida sen.

Sechin on Venäjän valtion hallitseman öljyjätti Rosneftin toimitusjohtaja. Nyt takavarikoitu Sechinin jahti on Oseancon vuonna 2013 vesille laskema 85,5 metrinen Amore Vero . Sen arvoksi on arvioitu noin 110 miljoonaa euroa, vaikka se ei ole lajissaan edes kovin kookas.

Kuka omistaa?

Jo vuosia muun muassa Yhdysvaltojen pakotetoimien kohteena olleet oligarkit ovat tottuneet vaikeuksiin. He ovat opetelleet kätkemään omaisuuttaan. Niinpä ei ole helppoa osoittaa, kuka on minkäkin aluksen todellinen omistaja.

Torstaina 3. maaliskuuta Forbes kertoi Saksan viranomaisten saaneen ison saaliin: Hampurissa telakalla olleen venäläisen Alisher Usmanovin 156 metriä pitkän megajahdin Dilbarin kerrottiin tulleen pakotetoimien vuoksi takavarikoiduksi. Sen arvoksi on arvioitu peräti 550 miljoonaa euroa. Kippari kertoi toimesta tuoreeltaan artikkelissa Ukrainalainen patriootti yritti upottaa venäläisen asemiljardöörin veneen – Oligarkkien superjahdit pakenevat

Nyt Saksan tulli on kertonut, että se ei ole varsinaisesti takavarikoinut alusta.

Lausunnossaan ministeriö tarkensi Forbesin mukaan, että Saksan liittovaltion tulliviraston on myönnettävä vientilupa, jotta jahti voisi lähteä, ja että ”yksikään huvijahti ei poistu satamasta” ilman lupaa.

Dilbar on rekisteröity Caymansaarille ja sen omistaa holdingyhtiö, mikä vaikeuttaa sen yhdistämistä suoraan Usmanoviin. Hampurin ministeriö lisäsi lausunnossaan, että rajoituksia voidaan asettaa pakotteen kohteena olevan venäläisen yksityishenkilön omistamaan huviveneeseen vain, ”jos omistustilanne on selkeästi selvitetty”. Lähtö on estetty, mutta takavarikointia ei ole vielä tehty.

Dilbar on rekisteröity Caymansaarille ja sen omistaa holdingyhtiö.

Samoin Ranskassa takavarikoituun Amore Veroon liittyy epäselvyyksiä, kun alusta operoiva huvijahtiyhtiö kiisti CNN:lle Sechinin omistavan sen. ”Voin ehdottomasti sanoa, että Igor Sechin ei ole omistaja”, Amore Veroa hallinnoivan Imperial Yachtsin tiedottaja kertoi. Takavarikointipäätöksestä aiotaan tehdä valitus.

Ei saalista Iso-Britanniassa

Venäläisten superrikkaiden keskittymässä Englannissa vähäiset  jahtien takavarikot ovat herättäneet kritiikkiä hallinnon hidastelusta.

Miksi EU:ssa viranomaiset toimivat, mutta Englannissa eivät? Pääministeri Boris Johnsonin tiedottaja toisti kannan, jonka mukaan on parempi priorisoida toimenpiteitä, joilla on suurin taloudellinen vaikutus. Näkemyksen mukaan toimia ei kannata kohdentaa yksilöihin vain siksi, että he ovat hyvin tunnettuja.

BBC:n mukaan ainakin viisi jahtia on karannut kohti Malediiveja, joilla ei ole luovutussopimusta EU:n, Englannin tai Yhdysvaltojen kanssa.

 

Lue myös nämä

X