Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Tee itse: Matalat kaiteet avoveneeseen – Iltapuhteena reilulla satasella

Parin tunnin puuhastelulla saatiin veneen laidoille matalat alumiinikaiteet. Niihin saa nyt kiinni fendarien narut ja vapatelineet.

25.08.2020

Tekstija kuvat juha virtanen

Mökkiveneessä on kaiteille harvoin oikeaa tarvetta, mutta kalastuksen harrastajalle tilanne on toinen.

Pienissä avoveneissä näkee kaiteita harvoin, ja jos sellaiset on veneessä, on niissä yleensä myös vapatelineitä. Vetouistelija haluaa laittaa vapansa pois käsistä kalastaessaan ja heittokalastaja puolestaan lopettaessaan kalastuksen.

Tein omaan avoveneeseeni matalat kaiteet laidoille ja nyt vapatelineille on paikat mihin ne saa kiinni. Vapoja ei siis tarvitse jättää enää pyörimään ja kolisemaan veneen pohjalle. Ja nyt kyytiläisillekin on joku mistä pitää kiinni vauhdissa.

Veneen laidat ovat suorat, joten kaideputkea ei tarvitse taivuttaa laidan mukaisesti. Se nopeuttaa ja helpottaa amatööriasentajan työtä. Jos kaiteeseen tarvitaan isompia kaaria ja tiukkoja mutkia, kannattaa kääntyä alan liikkeiden puoleen. Heillä on paremmat tiedot, taidot ja välineet kaiteiden taivutteluun.

Kuvassa on osat yhden laidan kaiteeseen: kaideputki, sen helat eli kaksi päätytukea ja keskituki, prikat ja pultit. Kiinnitysheloja on tarjolla erilaisia, rosterista tai alumiinista. Jokainen voi valita oman makunsa mukaiset ja korkuiset tuet.

Nämä kaidehelat kiinnitetään alta yhdellä pultilla. Ei tarvitse porata montaa reikää, eikä vene jää haulikolla ammutun näköiseksi, vaikka kaide joskus poistettaisiin.
Valitse sopivan pituiset pultit sen mukaan kuinka paksu on kiinnityskohta. Tässä veneessä se oli noin tuuman paksuista alumiiniprofiilia. Lyhyemmät pultit riittävät jos kaidetuki pultataan vain muutaman millin paksuiseen lujitemuovipintaan. Viimeksi mainitussa tapauksessa muista tukea kiinnitystä myös isolla aluslevyllä eli prikalla.

Kun olet varma kaiteiden tukien sijoittelusta, poraa ensin pienemmällä terällä aloituskolo isoa terää varten. Näin vältät poran ”vaeltelun” porauksen alkuvaiheessa, varsinkin kun on kyse alumiinipinnasta. Voit tehdä riittävän kolon myös napauttamalla vasaralla ja naulalla. Älä kuitenkaan lyö pintaa lommolle.

Aloitusreikää on turha porata läpi asti. Tässä tapauksessa kolo tarvittiin vain laitaprofiilin yläpintaan. Alareikää tehdessä iso terä pysyy jo paikallaan.

Varsinainen kaidehelan pultin reikä porattiin 10 mm terällä. Tällaisessa laidan rakenteessa tarvitaan kaksi päällekkäistä reikää, jotta päästään alumiiniprofiilin alapuolelta työntämään kiinnityspultti paikoilleen. Pidä pora ja terä mahdollisimman suorassa kulmassa porattavaan laitaprofiiliin nähden, niin saat kaikki nätisti ”linjaan”.

Laita pultit paikoilleen ja kiristä melkein kiinni asti. Silloin pystyt vielä hieman säätämään kaikkia osia paremmin paikoilleen. Vasta sen jälkeen kiristä pultit lopulliseen kireyteen. Pieni räikkä on sopiva työkalu tässä tapauksessa. Laita pulttien kierteisiin myös hieman kierrelukitetta, jotta runkoon välittyvät moottorin värinät eivät löysytä pultteja.

Se on siinä. Matala kaide on valmis. Nyt voi miettiä mihin kohtaan kiinnittää vapatelineet, sivuanturin kalakaikua varten ynnä muuta. Lepuuttimien narut saa nyt sidottua helposti rantauduttaessa. Vaikka kaideputki olisi tukeen nähden halkaisijaltaan oikean mittainen, saattaa kaide alkaa pyöriä vapatelineisiin laitettavien uisteluvapojen painosta. Sen voi estää poraamalla yhteen tai kahteen kaidetukeen ja samalla tietysti kaiteeseen reiän, johon puristaa pop-niitin estämään kaideputken pyörähtämisen.

Lue myös nämä

X