Tilaa
Jutut

TG-veneet – Kilpaveneiden sukua

Kotimainen TG-venemerkki perustettiin vuonna 1973, joten ensi vuonna merkki täyttää 50 vuotta. TG:n nimi tulee perustajaltaan, porvoolaiselta, Pellingin saaristosta kotoisin olevalta Tage Gustafsonilta.

14.12.2022

Tekstivesa leppä

Kuvatkipparin ja veneen arkisto

Tage oli aikanaan yksi Suomen menestyksekkäimmistä kilpaveneilijöistä, jolla on nimissään mestaruuksia ja ennätyksiä roppakaupalla. Hän myös rakensi ja viritteli omat kilpaveneensä ja koneensa itse, joten pohja uudelle venemerkille syntyi luonnostaan.

TG:t niittivät mainetta etenkin hyvällä ajettavuudellaan ja työn laadulla. Merkittävimmäksi ominaisuudeksi nousi ennen pitkää takahytti, josta tuli TG-veneiden tavaramerkki. Veneissä oli suuri avotila keulassa, sen jatkeena oli matkustamo ja ohjaamo. Perässä oli yleensä vielä pieni takakansi, mutta oleskelutiloja takana ei ollut.

Tage Gustafson luopui venevalmistuksesta vuonna 2006, jolloin hän siirsi merkin poikansa Fredrikin ja veljensä Janin vastuulle ja nuoremman polven valmistajien etunimistä syntyi Freja Marine, TG-merkistä uusikaan polvi ei luopunut.

Kohti suurempia veneitä

Freja Marine piti yllä merkin mainetta hyvin ajettavana veneenä. Ajan mittaan tuotannossa siirrettiin katseet kohti suurempia veneitä ja nyt tuotannossa on jo 7,9-metrinen Supreme. Mallisarjan 6.9 sai taakse suuremman avotilan, jossa mahtui oleskelemaan ja mallin käyttötarkoitus suuntautui vanhoja malleja enemmän retkeilyyn ja oleskeluun vesillä.

Ajan myötä mallivalikoima supistuikin kolmeen eri kokoluokkaan ja neljään eri malliin.

Viime vuonna Freja Marine siirtyi Oy Otto Brandt Ab -konserniin, josta on monien yrityskauppojen myötä tullut Suomen suurin venevalmistaja. Brandt on ollut jo vuosikymmeniä Honda-perämoottoreiden maahantuojana.

Näin TG-veneetkin ovat saaneet perälautoihinsa Hondan moottorit entisten Yamaha-moottoreiden sijaan. Yamahat TG-veneisiin tulivat, kun Yamahan maahantuoja otti TG:t aikanaan omaan myyntiverkostoonsa. Tätä nykyä Freja Marin valmistaa vuosittain noin sata venettä, joita myydään Suomen lisäksi paljon myös Ruotsissa ja Norjassa.

TG-veneiden lujitemuoviosat laminoidaan käsin Pohjanmaalla sijaitsevassa tuotantolaitoksessa. Veneiden kokoonpano tapahtuu edelleen Porvoossa.

LUE MYÖS:

Testissä TG 6.1 – Saariston monikäyttöinen työkalu (Kippari 12/2022)

 

 

Lue myös nämä

X