Jutut

Trailerivene: Trailerikausi jatkuu talveen

Jääpeitteen muodostuminen on pikkuhiljaa siirtynyt myöhäisempään. Etelä- ja lounaisrannikolla avovesikausi jatkuu yhä useammin vuoden vaihteen yli. Venetrailereita näkyykin liikenteessä yhä enemmän varsinaisen sesongin ulkopuolella.

07.10.2019

Tekstija kuvat Jari Rannisto

Venesatamien tyhjentyessä veneistä moni mökkiläinen ja ennen kaikkea kalamies jatkaa vesillä liikkumistaan. Trailerille siirrettyä venettä ei jään tulo uhkaa.

Suojaisissa paikoissa olevat venesatamat jäätyvät usein helposti yhden kylmän yön aikana, ja veneen saaminen talviteloille jäiden seasta voi olla huonoimmillaan melkoinen ponnistus. Trailerilla kuljetettavan veneen kanssakin on huomioitava lumi ja pakkaset.

Perämoottori talvella

Pakkasesta on veneilijälle muutakin vastusta kuin traileriluiskien ja vesien jäätyminen. Pienikin pakkanen jäädyttää perämoottorin sisään jääneen veden. Kun moottori käynnistetään, jäähdytysvesi ei alakaan kiertää. Jos pumpun siipipyörä on jään peitossa, huonoimmassa tapauksessa edessä on remontti.

Veneen vesillelaskun jälkeen kone kannattaa laskea veteen ja odottaa hetki ennen käynnistystä. Kylmä vesi ei kuitenkaan sulata pientäkään jäämäärää nopeasti, ja mitä isompi moottori, sitä pidempi odotuksesta tulee.

Ongelmaan kannattaakin varautua etukäteen varmistamalla, että perämoottorin sisään jää mahdollisimman vähän vettä. Kätevimmin tämä käy edellisen noston yhteydessä käynnistämällä ala-asentoon laskettu moottori lyhyeksi hetkeksi trailerille. Koska vesipumpun siipipyörä ei kestä kuivana käyttämistä, moottori saa olla käynnissä vain muutaman sekunnin.

Moottorin lyhyen käytön lisäksi jo luiskalla on hyvä aukaista mahdollinen pohjatulppa ja antaa pilssiin päätyneiden vesien valua pois. Säiden haltijan mielenliikahduksia on vaikea ennakoida, ja huonoimmassa tapauksessa pilssissä olevat vedet jäätyvät ja jäävät veneen sisään koko talveksi.

Suojainen ramppi on usein paksussa jäässä, vaikka avovesi olisi näköetäisyydellä.

Rengastus ja jarrut kuntoon

Tieliikennelaki määrää autoon talvirenkaat joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Jarruttoman trailerin rengastuksen kanssa ei tarvitse tehdä muutoksia, vaikka vetoautoon tulisi alle nastat. Sen sijaan jarrullisen trailerin kanssa sekarengastus ei ole sallittu. Jos vetoautoon asennetaan nastat, on myös traileriin vaihdettava nastarenkaat.

Trailerin kanssa talvikaudella liikuttaessa nastat ovat mielestäni vetoautoon ainoa oikea vaihtoehto. Veneluiskat jäätyvät helposti todella liukkaiksi jo pelkästään vedestä haihtuvan kosteuden takia. Veteen peruutetusta trailerista valuu aina vettä luiskalle liukastuttaen sen pakkasella jääränniksi.

Jäätyvä vesi tekee tepposiaan muuallakin kuin laskuluiskilla. Trailerin jarrut ovat pakkasella herkkiä jumiutumaan. Laahaamaan jääneet jarrut kuumentavat jarrurummut pikkupakkasista huolimatta helposti niin kuumiksi, että rummun päälle kaadettu vesi kiehuu. Rummusta lämpö johtuu helposti laakereihin ja riskinä on laakerin vaurioituminen.

Yhä useampana vuonna veneilykausi jatkuu vuoden vaihteeseen asti tai sen ylikin.

Varsinkin muovitiivisteellä varustetut roiskevesitiiviit kompaktilaakerit voivat seuraavan laskun yhteydessä haukata vettä sisäänsä. Veden päätyminen väärään paikkaan on vielä todennäköisempää, jos laakeri upotetaan lämpimänä jääkylmään veteen.

Laakerin lämpötilan kokeileminen lyhyen ajomatkan jälkeen on hyvä varotoimenpide. Jumiutunutta jarrua voi yrittää saada aukeamaan ajamalla vuorotellen eteen ja taaksepäin.

Kuminuija on kuitenkin usein tehokkaampi tapa. Silläkin saa välillä takoa vannetta tai jarrukilpeä urakalla, jotta jarru löystyisi.

Seisontajarrun käyttäminen säilytyksen aikana on tehokas tapa saada jarrut jumiin. Yöpakkasten aikaan se on suorataan varma tapa. Pyörien eteen asennettavat kiilat ovatkin oikea tapa huolehtia trailerin paikoillaan pysymisestä.

Jarrujen jumiutuminen ei välttämättä johdu jarrukengistä. Vika voi olla myös jarruvaijereissa. Niidenkin käyttöikä on rajallinen. Suojaputken sisään mahdollisesti päätynyt kosteus yhdessä pakkasen kanssa voi olla syynä jarruongelmille. Silloin kuminuijastakaan ei välttämättä ole avuksi.

Neliveto ja nastarenkaat ovat pakkasella traileriveneilijän luottoystävät.

Jäänsärkijä mukaan

Itse traileriluiska on usein sen verran suojaisessa paikassa, että se jäätyy ensimmäisenä. Lyhyen matkan päässä siintävästä avovedestä ei ole iloa, jos venettä ei saa sinne asti. Jäiden sekaan laskettu vene ei perämoottorin voimin tahdo liikkua takaperin. Sopiva apuväline, jolla jäätä voi rikkoa sen verran, että veneen keulan saa käännettyä menosuuntaan, voi olla korvaamaton apu.

Ohut teräsjää on yllättävän sitkeää. Jos koko päiväksi on luvassa pakkasta, kannattaa miettiä vesille lähtemisen mielekkyyttä. Päivän päätteeksi luiskan edessä voi olla odottamassa vielä selvästi paksumpi jää. Toisaalta talveen valmistautuva hiljainen saaristo on parhaimmillaan uskomattoman vaikuttava elämys.

Lue myös

Trailerivene: Näin siirrät veneen trailerilta pukille

Lue myös nämä

X