Tilaa
Näyttelyt

Uiva 2023: Kala- ja pienveneet – Kevyemmän budjetin kierros

Pienten avoveneiden kirjavasta tarjonnasta löytyi useampikin uusi tai paluun Suomeen tehnyt tuontimerkki. Hinnallaan ei yksikään räväyttänyt.

22.09.2023

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatmarkus pentikäinen

Kiersimme laiturit jo perinteiseen tapaan myös vähiten kalliita veneitä etsien. Jälleen kerran Uiva tarjosi ihmeteltäväksi täysin uusia merkkejä sekä muutaman sellaisen, jotka ovat palanneet markkinoille tämän kauden aikana.

Takavuosina näyttelystä löysi yleensä vähintäänkin yhden käden sormien verran niin kutsuttuja hintapommeja. Nyt yleinen kustannusten nousu on johtanut siihen, että vaikkapa suositun kokoluokan kiinalaisvalmisteinen alumiinikalavene maksaa moottoreineen vähintäänkin 20 000 euroa.

Kaikkein pienimmät, nelimetriset mökkipaatit ovat toki asia erikseen. Niistä löytyy kymppitonnin paketteja sekä ulkomaisilta että kotimaisilta merkeiltä. Mutta tarkkaavainen ostaja on huomannut hintojen nousut halvimmissakin luokissa: kolme vuotta sitten 10 000 euroa maksanut venepaketti saattaa maksaa nyt 12 000 euroa.

Tuontimerkeistä esiin nousivat ukrainalaiset veneet. Kalastusta harrastavalle esimerkiksi UMS:n ja Powerboatin mallit ovat pätevän oloisia ehdokkaita. Ne ajat ovat kuitenkin mennyttä, jolloin Itä-Euroopan kalaveneet pistivät näyttelyvieraan silmät pyöreiksi hinnoillaan – siis vahvasti positiivisessa mielessä.

Tai tehköön jokainen omat arvionsa, kun esimerkiksi pyöreästi 5,5-metristen heittokalastusmallien pakettihinnat ovat reilusti nelosella alkavissa lukemissa.

Suosikkiluokan sisarpari – AMT 165R ja 165 Rf

Mustat kaiteet antavat pulpettiveneisiin ripauksen näyttävyyttä ja kontrastia.

AMT täydentää mallistoaan kokoluokasta, joka näyttää vetävän vaikeina aikoina parhaiten. Vuonna 2020 esitelty, erillispenkeillä varustettu 165 BR on ollut viime vuosina kontiolahtelaisvalmistajan suosituin malli Suomessa. Nyt se saa rinnalleen peräpenkiltä ohjattavan kaksikon.

Ostajalla on edessään kinkkinen valinta: iskeäkö rahat kokonaan lujitemuoviseen 165 R:ään vai alumiinirungolla varustettuun 165 Rf:ään? Jälkimmäinen, Fasterin runkoon perustuva malliversio on pakettihinnoissa pyöreästi neljä tonnia kalliimpi.

Sisäosaltaan veneet ovat täysin samanlaisia. Layout on huvi- ja kalastuskäyttöä ajatellen hyvä kompromissi, tilaa on ulkomittoihin nähden kivasti. Vavanheiluttajien iloksi lisävarustelistalta löytyy keulan heittotasokin.

Pituutta veneillä on 4,9 metriä, leveyttä 2,08 metriä ja painoa noin 450 kiloa. Esimerkkinä pakettihinnoista, 165 R maksaa Yamahan F70 -moottorin kanssa 26 000 euroa ja Rf-malliversio samaisella voimanlähteellä 29 900 euroa. Tehosuositus on 50–70 hevosvoimaa.

Lisätiedot: AMT

Pelkistetty kaksikko – Suvi 44

Suvi 44 on saanut uuden rungon ja tehosuosituksen valmistajan 45 Duo -mallista.

Suvi on todistanut taitonsa tehdä suomalaisiin vetoavia perusveneitä. Valtamerkeistä ainoana se luottaa sitkeästi yksikuoriseen valmistustapaan, joka näkyy kuluttajalle siinä, että veneiden sisäosat ovat muottipintaan verrattuna röpelöisempiä.

Vaikka viime vuosien malleissa on nähtävissä yhä enemmän mukavuuksia, 43- ja 44-malleista ei löydä etsimälläkään hintaa nostavia elementtejä. Vakiona veneissä ei ole tuulilasia, kaiteita eikä istuinpehmusteita. Nämä kaikki ja paljon muita kilkkeitä on kuitenkin saatavilla lisävarusteina.

Uutuuskaksikko jättää historiaan 4230- ja 4250-malliset edeltäjänsä. Suvi 43:n tehosuositus on 20–25 hevosvoimaa ja pakettihinta esimerkiksi Yamaha F25 -moottorin kanssa 9 990 euroa. Sadevesityhjentyvä malli Suvi 44 maksaa puolestaan 11 290 euroa, kun voimanlähteenä on maksimitehoa edustava Yamaha F30.

Lisätiedot: Suvi-veneet

Uusi merkki Ukrainasta – Powerboat 520 DC

Keula- ja perätasot ovat karvalankamattoa, ohjaamon turkki röpelöpintaista vinyyliä.

Powerboat tuo merkkinä mieleen ihan toisenlaiset kulkineet kuin kalaveneet, mutta sellaisiin tämä vuodesta 2015 toiminut ukrainalaisvalmistaja on kuitenkin vahvasti erikoistunut. Ulkonäöltään ja tilaratkaisuiltaan nämä alumiiniveneet muistuttavat monia kilpailijoitaan – ei sinänsä uutta auringon alla.

Esillä olleista tuplapulpettimalleista 520 DC on pituuteensa nähden huomattavan leveä (2,3 m). Perhekäyttöä ajatellen on hyvä, että perässä on kolme rinnakkaista taittoistuinta. Kalastustahan ne eivät häiritse – selkänojat laskettuina käytössä on komean kokoinen heittotaso.

Powerboat kestää varmasti vertailun mihin tahansa markkinoiden kalaveneeseen. 520 DC -mallin pakettihinnat alkavat 42 880 eurosta Yamahan F115 -moottorin kanssa. Saatavana on myös sivupulpettiversio.

Lisätiedot: Boatman Group

Grandin paluu – Grand S470 NL

Ponttonien, pehmusteiden ja kannen värit voi valita erikseen muutamasta vaihtoehdosta – punainen olisi räväkin.

Grandilla on Suomenkin markkinoilla pitkä historia, mutta edellisen maahantuojan lopetettua toimintansa ei ukrainalaismerkin rib-veneitä näkynyt meillä vuosiin. Paluu parrasvaloihin tapahtui Helsingin venemessuilla uuden sipoolaisen maahantuojan, VeneeX:n voimin.

Uivaan tuoduista malleista S470 NL on takapenkiltä ohjattava ”huviribbi”, josta on myös perinteinen – monien mielestä ainoa oikea – satulapenkillä varustettu malliversio. Kumpaankin suositellaan voimanlähteeksi enintään 70-hevosvoimaista perämoottoria.

On helppo uskoa, että esittelyveneeseen isketty kuusikymppinenkin liikuttaa kumpparia iloisesti. 4,7 metriä pitkä ja 2,05 metriä leveä vene painaa vain 170 kiloa. Pakettihinta on 24 900 euroa.

Lisätiedot: Grand Boats Nordic

Kaukainen tulokas – Kimple 460 Zander

Muuten alumiinisen veneen ohjauspulpetti on ABS-muovia. Tuulilasi tuskin antaa kummoista suojaa.

Kimple kuuluu niihin alumiinivenemerkkeihin, joilta odottaa takavuosien muistikuvien pohjalta kohtuullisia hintoja. Mutta hintapommin titteliä ei sentään heru siitä, että kiinalaisvalmisteista 4,6-metristä pulpettivenettä markkinoidaan nelikymppisellä moottorilla niukasti alle 20 000 eurolla.

Laajat tasotilat houkuttelevat varmasti heittokalastajaa, samoin vasemman laidan vapalaatikko. Ohjaamon matto ja tasoihin liimatut pinnoitteet nostavat ehkä pisteitä niiden silmissä, jotka etsivät käyttöönsä yleisvenettä eivätkä pelkkää työkalua kalastukseen. Selkää tukevia ja takapuolelle pehmoisia penkkejä Kimple ei kuitenkaan tarjoa.

Vain 250 kiloa ilman moottoria painavan Kimple 460 Zanderin tehosuositus on 25–40 hevosvoimaa. Esittelyveneeseen muodon vuoksi isketty viisikymppinen ei siis jääne pakettivaihtoehtoihin.

Lisätiedot: Waltic

Katteen suojassa kalaan – UMS 585 CC

T-Top-katteella varustettu täysalumiinivene saattaa kiinnostaa esimerkiksi vetouistelijaa.

UMS on epäilemättä meillä tunnetuin ukrainalainen venemerkki. Sodasta huolimatta Kiovassa toimiva valmistaja on pystynyt jatkamaan toimintaansa, ja tällä kaudella veneitä on nähty pienen tauon jälkeen Suomessakin uuden inkoolaisen maahantuojan esittelemänä.

Uivan kiinnostavin uutuus oli kiistatta keskihytillinen 700 HT, mutta se tuli näyttelyyn myöhäisvieraana eikä vielä ehtinyt Kipparin silmien alle. Palaamme asiaan.

Avovenemalleista huomio kiinnittyi jo takavuosilta tuttuun 585 CC:hen, joka oli nyt varustettu t-top-tyylisellä katteella. Kun pulpettikin on kookas, keskellä venettä on melkoisen massiivinen mutta varmasti kahdelle hyvän suojan antava elementti.

Muiden UMS-mallien tavoin täysalumiininen 585 CC on 6,05 metriä pitkä ja 2,22 metriä leveä. Tehosuositus yltää 150 hevosvoimaan asti, ja pakettihinta on Mercuryn F115 -moottorin ja lisävarusteiden kanssa 46 900 euroa.

Lisätiedot: UMS Boats

Karu peli Kiinasta – Alloycraft

Alloycraft on kevyt kulkine, painoksi ilmoitetaan 82 kiloa.

Alloycraft on kiinalaisvalmisteinen tulokas, nimensä mukaisesti alumiinivene. Kaikesta näkee, että se on tehty lajissaan säästömalliksi. Hitsaustyön jälki on kaukana pohjoismaisten valmistajien yleisestä tasosta.

Hieman alle nelimetrisen veneen hinta on ilman moottoria 3 490 euroa. Pienen pulpetin saa lisävarusteena. Kotimaisilta merkeiltä ei löydy koon puolesta vertailuparia, mutta esimerkiksi ruotsalaisen Linderin 400 -malli maksaa 4 800 euroa.

Kannattaa olla tarkkana sen suhteen, mitä rahalla todella saa. Sinänsä positiivista, että kuluttajalle on enemmän vaihtoehtoja pienimmissäkin luokissa – valtaosa alumiiniveneistä maksaa monille liikaa.

Lisätiedot: ATV Finland

Yllättävä kiinalaispaketti – Black Wolf DLX 460

Pieni ribbi on varustettu poikkeuksellisesti kiinteällä polttoainesäiliöllä, joka on sijoitettu keulapenkin yhteyteen.

Black Wolf on uusi, kiinalaisvalmisteisille rib-veneille luotu brändi. Runkomateriaalina on isompien merkkien ribeissä harvinainen alumiini – meillä tunnetuista merkeistä siihen luottaa Highfield.

Sivupulpetilla varustettu DLX 460 -malli on lähtökohtaisesti huvikäyttöön soveltuva malli. Suurin yllätys koskee ponttoneita, sillä niiden kerrotaan olevan Hypalonia – yleensä kalliimmissa ja isomman pään ribeissä vakiona suosittua ponttonimateriaalia. Yhtä kaikki, sen pitäisi kestää hyvin sekä mekaanista kulutusta että UV-säteilyä.

Black Wolf on 4,6 metriä pitkä, 1,96 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 225 kiloa. Esittelyveneen demomoottorina oli maahantuojan edustukseen niin ikään kuuluva kiinalaismoottori, kuusikymppinen Hidea, jonka kanssa pakettihinta jää hieman alle 20 000 euron.

Lisätiedot: ATV Finland

Tosiharrastajan heittoalusta – Nakhoda X180

Perässä on vakiona kiertovesisumpuksi sopiva laatikko, mutta tekniikka täytyy tilata erikseen maahantuojalta tai toteuttaa itse.

Nakhoda on jo moniin Euroopan maihin ja Amerikkaan levittäytynyt kiinalainen venemerkki, jonka kerrotaan syntyneen perustajansa John Jiangin intohimosta urheilukalastukseen. Ensimmäiset veneensä mies teki tiettävästi lujitemuovista, mutta vuodesta 2020 tuotantoa on pyöritetty alumiiniin erikoistuneella telakalla.

Suomen maahantuonnista vastaavalla Walticilla on toistaiseksi yksi malli, X180. Ilmeeltään se on tyypillinen jenkkihenkinen ”bassivene” mataline laitoineen ja valtavine heittotasoineen. Tämä ei todellakaan ole mikään yleisvene vaan himoharrastajan alusta. Kansien alle kätkeytyvät hulppeat säilytystilat niin vavoille kuin muillekin kamppeille.

Nakhoda on 5,48 metriä pitkä, 2,2 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 468 kiloa. Pakettihinta Mercuryn 80-hevosvoimaisen moottorin kanssa on 31 700 euroa.

Lisätiedot: Waltic

Lue myös nämä

X