Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Vanhan trailerin kunnostus: Kauan seissyt traileri vaatii kunnon huollon

Pitkään käyttämättömänä ollut traileri kannattaa huoltaa ja kunnostaa ennen ensimmäistä matkaa vene kyydissä.

14.05.2021

Tekstijari rannisto

KOKONAISPAINOLTAAN alle 750 kiloa painavat perävaunut eivät ole vuosikatsastuksen piirissä. Vuosia käyttämättömänä maanneen trailerin kanssa ei kannata rynnätä suoraan tien päälle.

Trailerin pystyy huoltamaan turvalliseen ajokuntoon myös itse. Esittelemme tärkeimmät huoltokohteet.

 


1. Renkaat

KÄYTTÄMÄTTÖMÄNÄ seisseen trailerin renkaat ovat voineet tyhjentyä ja vaurioitua. Tieliikenteessä renkaan yläikärajana pidetään kymmentä vuotta. Renkaan materiaalin ominaisuudet muuttuvat vuosien kuluessa niin, että pito liukkaalla ja märällä tiellä huononee.

Trailerin renkaan vaihdon syynä on yleensä renkaan sivuihin tulleet kuormituksen aiheuttamat murtumat tai vanha rengas.

2. Laakerit

TRAILERIN laakereiden kastumista on mahdotonta välttää. Laakerit kuuluvat vuosittain tarkistettaviin kohteisiin. Pidempään seisseessä perävaunussa laakerin sisään mahdollisesti jäänyt kosteus on päässyt tekemään tuhojaan vuosikausia. Laakereita uusittaessa kannattaa hankkia vesitiiviit mallit. Ne ovat hieman kalliimpia, mutta tulevat pitkän päälle edullisemmiksi.

Yksinkertaisin tapa laakerin tarkastamiseen on nostaa pyörä ilmaan ja pyörittää sitä. Jos ravistettaessa tuntuu välystä, laakeri on aivan loppu. Pyöritettäessä kuuluva kahina taas on merkki pian tulevasta laakeririkosta.

Lue myös:

Kompaktilaakerit – Halpa laakeri voi käydä kalliiksi

Onnistuuko laakeriremontti tien päällä?

3. Kölirullat

RIKKONAISET kölirullat on vaihdettava. Yleisempi ongelma pitkän säilytyksen jäljiltä on kuitenkin kölirullien akselitappien ruostuminen niin, että rullat eivät pyöri kunnolla. Luiskalla venettä joudutaan jopa työntämään alas.

Akseleille voi yrittää suihkuttaa esimerkiksi spray-vaseliinia, mutta parempi tulos saadaan, kun akselitappi irrotetaan. Ruoste ja muu lika puhdistetaan akselilta teräsharjalla. Ennen kuin rulla pannaan paikoilleen, akseli kannattaa voidella vesivaseliinilla. Myös tukirullien voitelu vähentää kitkaa.

Vanhojen trailerien tukirullissa käytettiin ilmakumipyöriä. Uudet, puhkeamattomat muovikeskiöiset renkaat kestävät kuitenkin pidempään.

Lue myös:

Kölirullien korkeussäätö

Rullat ja tuet kuntoon

4. Vetopää

VETOPÄÄN kunnon varmistaminen on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, sillä vetopää lukitsee perävaunun vetokoukkuun. Kahvan täytyy liikkua takeltelematta ja jousen pitää palauttaa kahva lukitusasentoon. Pelkästään kahvan liikkuminen ei riitä, sillä myös vetopään lukittuminen koukkuun täytyy varmistaa.

Katsastuksessa vetopäätä nostetaan rautakangella ylöspäin. Myös nokkapyörän avulla voiman saa kohdistettua ylöspäin. Jos toiminnassa on pientäkään ongelmaa, vetopää on vaihdettava.


Lue myös:

750 kg:n trailerit testissä.

Jarrulliset venetrailerit testissä.

Uutta traileria valitsemassa.


5. Valot

 

VENETRAILEREIDEN valo-ongelmat ovat hyvin yleisiä, varsinkin pitkään käyttämättömissä kärryissä. Vian etsintä kannattaa aloittaa kontaktisprayn avulla. Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että auton pistokkeeseen tulee virta. Reilu suihkaus sprayta poistaa yleensä pahimmat hapettumat. Kun auton pää on varmistettu, on aika siirtyä perävaunun puolelle.

Perävaunun valojen tarkastukseen tarkoitettu testeri on oiva apuväline. Sen avulla saa selville palaneet polttimot tai sen, tuleeko auton pistokkeen kaikkiin napoihin virta. Testeri maksaa pari kymppiä ja säästää paljon aikaa. Adapterin kanssa myytävä testeri sopii sekä 7- että 13-napaisiin pistokkeisiin.

Lue lisää:

Perävaunun valotesteri

Led-valojen vaihtaminen traileriin

6. Eroon adapterista

13-NAPAISET liittimet tulevat perävaunukäytössä korvaamaan 7-napaiset. Jos vetoautossa on jo 13-napainen, perävaunun pistokekin on syytä päivittää. Muutaman euron maksava adapteri on yleinen ratkaisu eriparisten pistokkeiden sovittamiseen.

Omat kokemukseni adaptereista eivät vakuuta, niiden kanssa kosketusongelmat lisääntyvät. Kun vaihdoin traileriin 13-napaisen liittimen, kosketusongelmat loppuivat. Lukkiutuva rakenne jo vähentää kosketusongelmia.

Pistokkeen vaihtaminen ei vaadi erikoisia työkaluja tai osaamista. Sähköjohtimien kuorintapihdeillä ja sopivan kokoisella meisselillä pärjää pitkälle. Johtojen läpivienti on syytä tiivistää vesivaseliinilla tai joustavilla tiivistysaineilla.

7. Hitsaussaumat ja kiinnitykset

VALTAOSA trailereiden rungoista on kasattu hitsaamalla, jonka jälkeen runko on upposinkitty. Tällä tavalla valmistettu traileri on erittäin pitkäikäinen, koska sitä suojaa paksu sinkkikerros.

Jos traileri on seissyt paikoillaan vuosikausia, on syytä tarkistaa hitsisaumat ja esimerkiksi lokasuojien kiinnitykset. Vääntynyt runko tai auenneet hitsaussaumat ovat niin suuria vaurioita, että niiden korjaaminen ei onnistu omin avuin eikä ole ehkä edes taloudellisesti järkevää.

8. Vinssi

VINSSIN liina hapertuu auringon uv-säteilyn vaikutuksesta ja vanha liina kannattaakin vaihtaa. Jos vinssissä on vanha vaijeri, sekin on syytä vaihtaa uuteen vaijeriin tai mieluummin liinaan.

Vinssin mekaaniset osatkin ovat voineet kärsiä korroosiosta. Vinssi, jota ei saa lukittua tai joka lukkiutuu epävarmasti, on vaarallinen kapine luiskalla. Minimihuolto on liikkuvien osien voitelu. Monissa vinsseissä käytetään jousen vetämää kynttä estämään vinssin pyöriminen toiseen suuntaan. Jos jousi katkeaa tai on löystynyt, vinssi ei toimi oikein.

Vinssin vaihtaminen onnistuu yleensä tavallisilla kiinto- tai lenkkiavaimilla.

Lue myös:

Kun vinssi hajoaa

 

Lue myös nämä

X