Tilaa
Näyttelyt

Vene 23 Båt: Sähköisempi avovenekattaus

Sähkömoottorilla varustetut paketit erottuivat messutarjonnasta. Sellaista surisijaa saadaan kuitenkin vielä odottaa, joka säväyttäisi myös hinnallaan.

28.03.2023

Tekstitimo Sarkkinen

KuvatMarkus Pentikäinen, Antti Hentinen

Jokaisilla messuilla toivoo näkevänsä jotain uutta ja yllättävää – korostetusti nyt, kun tarjontaa pääsi tutkimaan hallien loisteessa kolmen pitkän vuoden jälkeen. Sen toki tiesi, että kiikarissa erityisesti olleet mökkiluokan avoveneet kehittyvät hitaasti, mutta kuten edellisillä sivuilla esitelty Terhi 390 todistaa, toivoa uusista ideoista ei kannata heittää romukoppaan.

Pienvalmistajien tai harrastajien intohimoisilla projekteilla on messuilla aina oma yllätysmomenttinsa. Vähintäänkin löytyy rohkeita ja ennakkoluulottomia ratkaisuja. Tällä kertaa kannatti pysähtyä esimerkiksi laukaalaisen Jade Boatsin osastolle, jossa ponnekkaat nuoret miehet kertoivat hyödyntävänsä pellavakangasta Cava 350 -pikkuveneen komposiittirakenteessa.

Ympäristöarvoja huomioivaan projektiin kuului tietenkin sähkömoottori. Sellaisia näki nyt hyvin erilaisten avoveneiden voimanlähteenä – muun muassa suippoperäisessä muovifiskarissa. Järkihintaiset sähkövenepaketit ovat kuitenkin edelleen harvassa, ellei mukaan lasketa soutuveneluokan kalustoa. No, uusia ehdokkaita päästään varmasti ihmettelemään seuraavilla messuilla.

Avofiskari sähkömoottorilla

Nauvon Fiskari

Nauvon Fiskari sai alkunsa länsirannikolla jo 1970-luvun loppuvuosina. Silloin voitiin tuskin kuvitellakaan, että perinteinen uppoumarunkovene liikkuisi reilut neljäkymmentä vuotta myöhemmin päästöttömästi sähkömoottorin voimalla. Aquamatin Pod-tyyppinen, neljän kilowatin moottori on istutettu peräsimen paikalle, akut sekä maasähkölaturi puolestaan moottorikopan alle. Esimerkkinä käyttöajasta, 10 kilowattitunnin litiumakuston kerrotaan riittävän neljän solmun matkavauhdilla reilusti yli kymmenen tunnin ajoon. Kuusimetrisen Nauvon Fiskarin voi tilata myös dieselmoottorilla. Molemmat versiot maksavat yhtä paljon, 26 000 euroa.

Lisätiedot: Fibresin

Erottuva uutuusmerkki

Seamachine Cuda

Seamachine on mahtipontinen nimi uudelle venemerkille, jonka juuret ja valmistuskuviot herättivät messujen aikaan paljon keskustelua. Merkin saksalainen keulamies on toiminut aiemmin venäläisten Victory-alumiiniveneitten maahantuojana. Suomalaisen maahantuojan Walticin mukaan Seamachinen ensimmäiset protomallit on valmistettu Virossa. Lopullisen valmistuspaikan kerrottiin olevan etsinnässä. Joka tapauksessa kyse on mielenkiintoisista, särmikkäällä ulkonäölläänkin erottuvista kalaveneistä. Cuda-mallissa huomio kiinnittyy laajoihin heittotasoihin, jotka täyttävät valtaosan avotilasta. Selkeä himokalastajan malli. Stealth-malli on sitten niille, jotka haluavat käskeä kalavenettään kahvasta. Konsolin puuttuessa esteetöntä heittotilaa on leveästä keulasta perään asti.

Cuda on 5,37 metriä pitkä, 2,15 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 700 kiloa. Pakettihinta esimerkiksi 100-hevosvoimaisen Mercuryn kanssa on 47 200 euroa. Mitoiltaan hieman pienemmän Stealthin pakettihinnat alkavat 26 700 eurosta Mercuryn F40-moottorilla.

Lisätiedot: Waltic

Suppilaudan tunnelmaa

Veer X13

Veer X13 oli messujen veikein ilmestys, oikea karkki pienveneiden tarjonnassa. Mutta muillekin ihastuneille tiedoksi, että Amerikan vieras oli Mercuryn osastolla vain malliveneenä valmistajan uudelle Avator-sähköperämoottorille. Hauskasti ja ehkä ihan harkitusti suppilautaa muistuttava vene on tehty polyeteenimuovista. Pienokaisen pituudeksi ilmoitetaan neljä metriä, leveydeksi 1,2 metriä ja painoksi 170 kiloa.

Aika näyttää, tuleeko Veer jonain päivänä myyntiinkin Suomen markkinoille – toivottavasti!

Lisätiedot: Veer Boats

Hyvät neliöt

MAX 48

MAX 48:n luulisi kääntävän ainakin kuormankuskaajien päitä, kun pulpetin etupuolella on tarjolla tasapintainen viiden neliön kansitila. Isompien mallisisarten tavoin sen pystyy kalustamaan erikokoisilla istuinlaatikoilla, joten täysalumiinista katamaraanivenettä on väärin leimata pelkäksi rahtipaatiksi. Sirossa paketissa ei hyötyneliöitä kuitenkaan saa. Vaikka ulkonäköön voi vaikuttaa kylkiteippauksilla, siitä ei pääse mihinkään, että MAX on kantikas kuin tavarajunan vaunu. Äijämäinen kulkine.

MAX voidaan varustaa yhdellä tai kahdella perämoottorilla. Pakettihinta 60-hevosvoimaisen Suzukin kanssa on 29 900 euroa.

Lisätiedot: MAX alumiiniveneet

Pellavakylkinen pikkuvene

Cava 350

Cava 350 tuotti monelle yllätyksen viimeistään siinä vaiheessa, kun rakentajansa Jaakko Malinen kertoi siihen käytetyistä materiaaleista: komposiittirakenteisessa rungossa on hyödynnetty pellavakangasta! Se antaa kylkiin persoonallisen kuvioinnin, joka kuultaa lakkapinnan läpi. Komposiitti on kyljissä pellava-balsa-pellava-rakenteista. Pohjassa ydinaineena on balsan sijaan kierrätyspulloista saatavaa pet-muovia. Epoksointiin on käytetty tavallista ekologisempaa bioepoksia. Kiireettömästä 3–4 solmun matkavauhdista vastaa E-Propulsionin yhden kilowatin Pad-tyyppinen sähkömoottori, joka on asennettu veneen pohjaan.

Messuille keskeneräisenä ehtinyt Cava on mallinumeronsa mukaisesti 3,5 metriä pitkä, leveydeksi ilmoitetaan 1,4 metriä ja painoksi 160 kiloa. Linjoiltaan klassisen veneen on suunnitellut Kai Noras. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan projektin valmistumista.

Lisätiedot: Jade Boats

Kolmenkympin sähkö-Terhi

Terhi 450 Sloep

Terhin osastolta saattoi bongata toisenkin kiinnostavan uutuuden 390-mallien viereltä. Keskieurooppalaista tyyliä huokuva 450 Sloep esiteltiin jo viime vuoden Uivassa näyttelyssä bensaperämoottorin kanssa, mutta nyt voimanlähteenä oli Torqeedon 12 kilowatin sähköperämoottori.

Vielä on valitettavasti niin, että liukunopeuksiin riittävästä sähkömoottorista, kahdesta litiumakusta sekä latureista joutuu maksamaan suolaisen hinnan. 31 480 euroa on iso raha verrattuna siihen, että 450-mallin saisi nelikymppisellä Suzukilla pyöreästi 12 000 eurolla.

Hintoihin ei ole laskettu esittelyveneen aurinkopatjavarustusta, josta kertyisi joka tapauksessa ekstraa viitisen sataa euroa.

Lisätiedot: Terhi

Lajinsa pienin

Särki 430 TC

Särki on keskittynyt vuosikymmenten ajan soutuveneisiin ja pieniin, alle viisimetrisiin moottorivenemalleihin. Messuille viime tingassa valmistunut 430 TC tekee eräänlaisen ennätyksen lajissaan: kyseessä on markkinoiden pienin nykymuodin mukaan tehty tuplapulpettivene – siis sellainen, jossa on erillispenkit pulpettien takana.

Senttipeli näyttää onnistuneen kaikkiaan ihan kohtalaisesti, vaikka pulpettien kulkuväli onkin todella kapea. Pikaisessa kokeilussa hoikahko 180-senttinen toimittaja sääti kuskin penkin itselle sopivaan asentoon, jolloin tilaa jäi juuri ja juuri riittävästi peräpenkilläkin istumiseen.

Särki on 4,29 metriä pitkä, 1,71 metriä leveä ja painaa noin 320 kiloa. Pakettihinta 20-hevosvoimaisen Mercuryn kanssa on 12 700 euroa.

Lisätiedot: Särki

Keskipulpetti päiväretkille

Sting 580 S

Stingin uutuusmalli 580 S on selkeästi huviveneilyyn luotu keskipulpettimalli, eikä sellaisia ole varmasti liikaa markkinoilla. Ostajaehdokkaina tulevat mieleen vaikkapa mukavuuksia arvostavat perheet. Sen sijaan kalastajat kääntävät katseensa toisiin, enemmän turkkitilaa tarjoaviin malleihin – Sting todistaa, ettei keskipulpettivene ole aina kalavene.

Esittelyveneen aurinkopatja kuuluu Comfort-lisävarustepakettiin yhdessä plotterin, lipputangon ja hydrauliohjauksen kanssa. Muutaman tonnin kalliimpi Comfort Plus -paketti tuo veneeseen lisäksi jääkaapin ja poppivehkeet.

Pakettihinnat alkavat esittelyveneeseen valitulla Mercuryn F115 Pro XS -moottorilla 42 300 eurosta.

Lisätiedot: Sting Boats

Tehokasta tilankäyttöä

Alutroll 465 Trooper

Alutroll 465 Trooper oli yksi messujen katsotuimmista kalaveneistä. Ne, joiden katse ulottui luukkujen sisäpuolelle, innostuivat veneestä kenties vain enemmän. Sillä kerrankin kotimaisessa alumiiniveneessä on hyödynnetty rungon volyymiä niin tehokkaasti, että kunnon lokerotiloja löytyy turkinkin alta. Suurimmat lokerot ovat odotetusti korotetun keulatason alla. Sinne mahtuu myös monenlaista elektroniikkaa, kuten vaikkapa keulasähkömoottorin akku ja kiinteästi asennettavia latureita.

Hyvänkokoinen heittotaso on tietenkin veneen houkuttelevin heittopaikka, mutta Trooperissa vavanheiluttajille on hyötytilaa aivan perään asti – moottorikaivoa ei ole, sillä kone kiinnitetään rungon jatkeena olevaan brackettiin.

Trooperia markkinoidaan ainakin toistaiseksi vain 60-hevosvoimaisen Tohatsun kanssa. Pakettihinta on vakiovarustein 28 900 euroa.

Lisätiedot: Alutroll

Lue myös nämä

X