Veneen nimi on Aeka poeka. Savo on rehevä kieli ja sitä Kuopion alueella mielellään myös käytetään.
Antero ja Carola Haarala ovat parkkeeranneet veneensä tuttuun lahteen Iivarinsaloon Kallavedelle, siihen hiekalle Tuppuraisten veneen viereen.
Antero Haarala on päätynyt Savoon Pohjanmaalta, Carola etelärannikolta. Pari löysi toisensa 27 vuotta sitten ja koti löytyi Kuopiosta. Samalla alkoi veneily Kallavedellä.
”Olin lapsuuden perheeni kanssa kulkenut merellä purjeveneellä”, kertoo Carola Haarala.
Carola Haaralan isällä oli Targa 10. Oli selvää, että Kuopioon kotiuduttua vesille oli myös täällä päästävä, mutta nyt moottoriveneellä.
”Minä vietin nuoruuteni Lieksassa ja Pielinen oli tuttu. Omaa venettä minulla ei siellä kuitenkaan ollut”, Antero Haarala kertoo.
Ensimmäinen yhteinen vene löytyi kuopiolaisen Bellan mallistosta. HT-vene oli alla kymmenisen vuotta, kunnes piti saada isompi, hytillinen vene. Uudeksi veneeksi löytyi Espoosta Belmarin 575 CA.
”Siihen olimme erittäin tyytyväisiä. Ainoastaan vesi-wc:n puute häiritsi. Kaipasimme myös hieman lisää tilaa”, kertoo Carola Haarala.
Tehtaalta puolivalmiina
Haaralat etsivät jälleen isompaa venettä, kunnes nykyinen Finnmaster 760 TC löytyi. Ja kyllä: siinä oli vessa.
Aeka poeka on Haaraloilla nyt viidettä kesää. Veneellä on mielenkiintoinen rakennushistoria, sillä se on myyty Kokkolan tehtaalta paljaana runkona.
”Edellinen omistaja osti tämän jostain ladosta kalossina. Veneestä puuttuivat muun muassa kaikki ikkunat ja sisustus kokonaan. Pari vuotta hän rakensi Jännevirralla tätä kuntoon”, Antero Haarala kertoo.
Vene laskettiin ensimmäistä kertaa veteen vuonna 2016, mutta rungon alkuperäistä valmistumisvuotta ei Haaraloilla ole tiedossa. Mallia valmistettiin kuitenkin vuosina 1991–1995, jonka jälkeen mallinimeen lisättiin vuonna 1996 yksi nolla; varsinaisesti 7600 TC uudistettiin 760:stä 1998.
TC tulee sanoista Twin Cabin – myös Haaraloiden veneessä on kaksi kajuuttaa.
Haaraloiden veneessä on Volvo Pentan 105-hevosvoimainen, dieseliä käyttävä sisäperämoottori. Yleisemmin 760:een on valittu akselivetoinen sisämoottori. Tarjolla tehdasasenteisena on ollut Yanmaria ja Volvo Pentaa, joiden tehot ovat olleet 78 ja 105 hevosvoiman välillä.
”Sisäperämoottori näkyy myös muun muassa pohjan muodossa. Tässä veneessä perä on takaikkunoihin asti vähän kuin kaljapullo. Vasta sen jälkeen tulee V:n muotoinen köli”, Antero Haarala kertoo.
Vene painaa tällaisenaan noin 2 000 kiloa ja on Haaralan mukaan hyvä ajettava.
”Näillä tuulilla, mitä Kallavedellä on, runko ottaa aallot erittäin hyvin. Ei mitään ongelmia.”
Tärkeintä kuitenkin on, että sisäperämoottori mahdollistaa rantaan kiinni ajon.
”Se ominaisuus oli meille aivan keskeinen oston ehto. Emme halua yöpyä laitureissa, vaan näissä luonnonsatamissa.”
Moottori on käynyt läpi ison remontin, kun ensimmäisenä kesänä yhteen mäntään tuli reikä.
”Samalla uusimme myös muut männät sekä kaikki laakerit ja tiivisteet. Moottori porattiin seuraavaan kokoluokkaan”, Antero Haarala kertoo.
Remontti kuitenkin jatkui seuraavana kesänä. Vesipumpun kumiset siivet olivat murtuneet ja palaset kulkeutuivat jäähdytysjärjestelmään ja tukkivat sen.
”Moottorissa oli 92 asteen alkuperäinen termostaatti. Se kuumeni liikaa ja kansi piti moottorista vaihtaa. Nyt mitään ongelmia ei ole ollut.”
Retkiveneilyä
Koska Haaralat retkiveneilevät luonnonsatamissa, veneen pitää olla mahdollisimman omavarainen. Aeka poekaa on varusteltu muun muassa aurinkosähköjärjestelmällä. Paneelin teho on 150 wattia ja AGM-akku 130.
”Se riittää lämmittimelle ja jääkaapille ja vielä jää kapasiteettia valoille. Ei tahdo mennä alle 13 voltin varaus pilviselläkään kelillä”, Antero Haarala kertoo.
Välttämättömään retkivarustukseen kuuluu myös hyvä lämmitin, jonka Haaralat uusivat.
Haaraloille tullessaan Aeka poeka oli huolimatta edellisen omistajan rakennustyöstä vielä ”aeka kesken”.
Haarala on rakentanut veneen sisälle uudet portaat, säilytyslaatikostot ja ulkokeittiön. Sisälle tuli uusi keraaminen kaksilevyinen liesi. Keulaan sijoitettiin maihinmenoa varten kävelyramppi ja taakse hellepäiviä varten bimini.
Kannelle puolestaan tuli uusia kaiteita ja keulaluukku.
”Se piti rakentaa, kun koira ei pääse veneeseen sivukansia pitkin.”
Yhteisiä pidempiä reissuja hankaloittaa se, että Haaraloilla on nyt hidaskulkuinen vene, Tuppuraisilla nopeampi. Siksi jos Finnmaster jossain vaiheessa vaihtuu, tilalle tulee nopeampi.
Toisaalta hiekkalahdesta Iivarinsalon Pientenhiekkojen puolelta löytyy aina tuttuja, jos toinen on jossain reissussa – oma kerho on Venewelmut, jonka saarissa ystävystyneet venekunnat perustivat itselleen.
”Meillä on tasan yksi sääntö kerhossa: sääntöjä ei ole eikä tule”, Antero Haarala kertoo.
Mutta: se tärkein! Onko se vessa ollut hyvä?
”On, aivan mahtava”, Carola Haarala kertoo ja nauraa hersyvästi – onhan veneessä peräti 70 litran septitankki.
”Se riittää hyvin. Isompaa venettä emme ainakaan sen vuoksi enää tarvitse.”
LUE MYÖS: Elämäntilanteen muuttuminen voi tehdä veneestä väärän kokoisen
Veneessä
Antero ja Carola Haarala
Kotipaikka: Kuopio
Vene: Finnmaster 760 TC
Omistuksessa: Vuodesta 2017
Kotisatama: Kumpusaari, Kuopio