Kuten monissa yhteyksissä on uutisoitu, käytettyjen kauppa kävi koronaepidemian vallitessa kuumana, kun veneily näyttäytyi luontevana ja turvallisena tapana viettää vapaa-aikaa. Kysynnän kasvaessa etenkin suosittujen mallien hinnat nousivat selvästi.
Nyt kun koronatilanne on parantunut ja rajoitukset purettu, käytettyjen markkinoillakin on nähtävissä muutoksia. Myyjäliikkeiden edustajat kertoivat niistä Kipparille syyskuun alussa järjestetyssä Veneet Esillä -tapahtumassa.
”Veneitä on tulossa myyntiin enemmän kuin muutaman viimeisen vuoden aikana”, kertoo käytettyjen veneiden myyntiin ja välitykseen erikoistuneen Blue Oceanin Ville Haapio.
Selvä suuntaus näyttää siis olevan, että osa koronavuosina veneen hankkineista luopuu nyt siitä.
Haapion mukaan pienten veneiden kohdalla on jo nähtävissä myynnin hiipumista ja käytettyjen hinnat ovat laskemaan päin.
”Kyllä niitä ollaan alaspäin tarkistamassa – samaan aikaan kun uusien hinnat nousevat koko ajan.”
Näyttelyvieraan silmin tapahtumassa myynnissä olleiden veneiden hinnat vaikuttivat kaikkiaan ihan asiallisilta – tai pikemminkin neuvottelukelpoisilta. Toki isoon joukkoon mahtuu aina ylihintaisiakin tapauksia.
Seuraavilla sivuilla esiteltävät veneet on valittu mallin kiinnostavuuden, ei hinnan perusteella. Hinnat on kirjattu ylös paikan päällä, ja ne ovat saattaneet sittemmin muuttua. Suurin osa mukana olleista veneistä silloisine hintapyyntöineen on listattu tapahtuman nettisivuille.
Parin kympin paketit
Takavuosien tilaihme
Maria 750
Maria 750 on ehkä pienin Suomessa koskaan valmistetuista yläohjaamoveneistä, yksi pienimmistä joka tapauksessa. Raisiolainen Venejussit esitteli tilaihmeensä ennen lamavuosia 1980-luvun lopulla, jolloin moni kotimainen valmistaja vielä uskoi kompaktin kokoisiin matkaveneisiin.
Mallinumeronsa mukaisesti 7,5-metriseen Mariaan yläohjaamoa tarjottiin lisävarusteena. Käytettyjen markkinoilla voi huomata, että moni sellaisen halusikin. Eikä ihme, niin eri tavalla maisemat katon korkeudelta avautuvat.
Toimittajakin pääsi tuulettamaan tukkaansa yhden pienen siirtymän verran. Vaikka yläohjaamo on karu tasanne, kyllähän siellä kauniilla kelillä viihtyy. Kaikissa tilanteissa kyyti ei kuitenkaan ole herraskaisen vakaata – katolla huomaa ja tuntee, kuinka voimakkaasti korkean painopisteen vene kaarteissa kallistuu.
Toinen huomio ajossa oli se, että paperilla tehokkaasta voimanlähteestä – Volvo Pentan 200-hevosvoimainen turbodiesel – huolimatta vene nousi liukuun hitaasti punnertaen ja saavutti lievään vastaiseen vain 23 solmun huippunopeuden. No, myyjän mukaan pohja oli hieman likainen, joten se ensimmäisenä hoitoon.
Sisätilat saivat aikanaan testeissä kiitosta, eivätkä todellakaan aiheetta. Matkaveneeksi pienet mitat on käytetty tehokkaasti, ja kiitos runsaiden puupintojen, yleisilme on kaukana ulkotilojen kalseudesta.
Salonki on tilajärjestelyiltään perinteinen, samoin keulakajuutta. Matalahko wc-tila on sijoitettu apukuskin puoleisen laajan karttatason alle. Perhekäyttöä tai vaikka kahden pariskunnan veneilyä ajatellen olennainen tila on takakajuutta.
Hieman venettä tuoreemmalla moottorilla varustetun, etenkin sisätiloiltaan siistikuntoisen yksilön hinta on oikeaa suuruusluokkaa, jos lähdetään siitä, että tekniikka on kunnossa. Mahdolliset tulevat remontit on kuitenkin tämän ikäluokan kaluston kohdalla syytä huomioida budjetissa.
Maria 750 FB (-88) +
Volvo Penta AQAD41 (-97)
23 500 €
Lisätiedot: Nautione
Ehdokas mökkirantaan
Buster XLe
Buster XLe vie ajatukset aikaan, jolloin merkin mallistoon kuului vielä lujitemuovisisustaisia malleja. Niiden elinkaari jäi vain muutaman kauden mittaiseksi, kun Yamarin päätyi vuonna 2017 ”samaan talliin” Busterin kanssa ja eikä e-mallisarjaa haluttu jättää asemansa jo vakiinnuttaneen Yamarin Crossin kilpailijaksi.
Historiaan jäi myös Inhan Tehtaiden toinen merkki Drive, jota ei voi olla tässä yhteydessä muistelematta: XLe on nimittäin käytännössä sama vene kuin ensin Drive-mallistoon vuonna 2012 tullut 56 Open.
Kymmenen vuotta alkusysäyksensä jälkeen malli ei näytä mitenkään vanhentuneelta, tylsän tavanomaiselta kyllä. Mutta eiväthän suomalaiset erikoisuuksia mökkirantoihinsa etsikään. Epäilemättä XLe täyttäisi tehtävänsä yleisveneenä likimain yhtä hyvin kuin kokoluokan tuoreimmat ehdokkaat.
Sanojen vakuudeksi voi ottaa Kipparin 9/2014 vertailun, jossa vene sai roppakaupalla kiitosta eikä yhtä ainutta moitetta.
Nyt myynnissä ollut yksilö oli ilmeeltään kuin pakasta vedetty. Vakiovarusteisiin on aikanaan kuulunut niin peräkuomu, pehmustesarja kuin trimmitasotkin, ja kojetauluun on hankittu perusplotteri. Tuskinpa tällaiseen veneeseen juuri muuta keksii kaivata.
Hintapyyntö näyttäisi olevan linjassa samaa koko- ja ikäluokkaa edustavien pakettien kanssa, kun palstoilta haarukoi nimenomaan alumiinirunkoisia ja lujitemuovisisustaisia malleja. Uutena vuonna 2014 tämä paketti on maksanut listahintojen perusteella pyöreästi 33000 euroa.
Lisätiedot: Blue Ocean
Buster XLe
+ Mercury F100 (-14)
25 000 €
Ripaus etelän henkeä
Flipper 600 SC
Flipperin mallisto oli 2000-luvulla pahasti vanhentunut, kunnes omistajansa Bella-Veneet teki oikean peliliikkeen palkkaamalla suunnittelijaksi norjalaisen Espen Thorupin. Konkarin työpöydällä syntyi muun muassa 600-mallisarja, johon kuuluivat tämän keskipulpettimallin lisäksi daycruiser sekä puolikatettu ST-malli.
Kaikki kolme ovat jo poistuneet mallistosta, mutta käytettyjä toki löytyy tutkittavaksi. Sport Console nimellä markkinoitu 600 SC on huvikäyttöön kutsuva kulkine, joka muhkeine hiekanvärisine pehmusteineen tuo tuulahduksen lämpöä Pohjolan oloihin. Kalseutta pakoon, voisi tyylin kiteyttää.
Esteetöntä turkkitilaa 600 SC ei paljoa tarjoa. Päivänpaistattelijaa sen sijaan on muistettu integroimalla keulapenkkiin taitettava aurinkotaso. Siihen kuuluvia lisäpatjoja ei tässä yksilössä ollut – myyjä kertoi käyttävänsä tasoa lähinnä kalastaessaan. Päällisin puolin siistikuntoisen veneen voimanlähteenä on Mercuryn 150-hevosvoimainen perämoottori, joka edustaa suosituksen suurinta tehoa. Hyvä matkavauhti on myyjän mukaan 25–30 ja huippunopeus 42 solmua. Uutena vuonna 2014 samainen paketti on maksanut ilman lisävarusteita 34 890 euroa, mutta viimeisen kerran hinnastossa ollessaan vuonna 2021 jo vastaavasti 47 500 euroa. Kertokoon se yhden esimerkin veneiden hintakehityksestä – malli itsessään ei vuosien varrella muutoksia kokenut.
Flipper 600 SC
+ Mercury F100 (-14)
29 500 €
Seitsemän kymppiä ja risat
Uistelijan koukkuun
Atlantic 780 Adventure
Atlantic on takavuosina Suomessakin tutuksi tullut puolalaismerkki, jonka mallistoon kuuluu erilaisten pulpetti- ja daycruisermallien lisäksi myös koppiveneitä.
Suuren takatilan ansiosta tämä hieman alle 8-metrinen malli on epäilemättä uistelijoiden kiikarissa. Etenkin, kun se on varustettu takaohjauspisteellä ja taitettavalla sivupenkillä. Erikoisuutena on vieläpä ovelat vapojen piilopaikat laidoilla pyöreiden luukkujen takana.
Kookkaan liukuoven takana on korkea hytti, jossa kaksimetrisenkään pää ei kävisi kattoon. Kalustus ja varustus palvelee vähintäänkin pienimuotoista retkikäyttöä.
Keulakajuutta on erotettu ohjaushytistä ylösnostettavalla sermillä. Vuode ei ole suuri, ehkä siinä silti kaksikin kalastajaa satunnaisesti yöpyy. Vesi-wc on piilossa vuoteen alla.
Alle 100 tuntia ajetun paketin voimanlähteenä on 250 hevosvoiman Suzuki, josta on riisuttu syystä tai toisesta teippaukset pois.
Kaikkiaan kattavaan varusteluun kuuluu mainittujen lisäksi muun muassa jääkaappi, keulapotkuri sekä sähköiset ankkurivinssit keulassa ja perässä. Hankintalistalle jää mahdollisesti lämmitin.
Hintapyyntöä on hyvä verrata muissa Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa myytäviin yksilöihin, ja myös tunnetumpien merkkien malleihin. Esimerkkinä mainittakoon, että ruotsalaisella myyntipalstalla oli taannoin melko lailla vastaava, vuosimallin 2017 Atlantic ja Mercury Verado 250 -paketti alle 60 000 euron pyynnöllä. Kaupaksi meni.
Atlantic 780 Adventure + Suzuki DF250 (-18)
74 900 €
Lisätiedot: Premium Yacht Trading
Sadan tonnin sakki
Uuden ajan monitoimivene
Axopar 28 AC
Axopar herätti uutuusmerkkinä paljon polemiikkia niin muotoilullaan kuin tilaratkaisuillaan. Ensimmäisenä mallina vuonna 2014 esitelty 28 Cabin (Kippari 8/2014) hämmensi markkinoita myös hinnallaan, joka oli pienimmällä moottorivaihtoehdolla alle 70 000 euroa ja 300-heppaisellakin vain 85 000 euron luokkaa.
No, kahdeksassa vuodessa ehtii tapahtua paljon. Kun katsoo tuoreinta Axoparin hinnastoa, käy ilmi, että Turun näyttelyveneitä mallina vastaava, lisähintaisella takakajuutalla varustettu 28 Cabin maksaisi moottorivalinnasta riippuen 133 000–150 000 euroa. Ja siihen sitten herkut päälle.
Mutta maksukykyisiä asiakkaita riittää. Vahvasti vientiin panostava Axopar on noussut liikevaihtoa katsoen jo Suomen suurimmaksi venemerkiksi. Tosin kotimaassaan se ei veneitä valmista, vaan ne tehdään sopimusvalmistajan tehtailla Puolassa.
Samalla myyjäliikkeellä oli nyt vertailtavissa kaksikin 28-yksilöä, molemmat ilmeeltään lähes uudenveroisia ja runsaasti varusteltuja. Kumman tahansa valitsee, saa näyttävän, toimivan ja monessa mielessä innovatiivisen huvi-, yhteys- ja retkiveneen.
Hintoja kannattaa vertailla ennen kaikkea vastaavan ikäisiin käytettyihin meillä ja muualla. Alle 100 000 euron yksilöitäkin löytyy.
Axopar 28 AC
+ Mercury Verado
300 (-15 ja -17)
109 000 € ja 114 000 €
Lisätiedot: Blue Ocean
Sulavalinjainen perhevene
Grandezza 31 OC
Grandezza oli kauden 2006 kuuma tulokas, uusi kotimainen merkki, joka tähtäsi välimerelliseen tyyliin ja ottikin paikkansa vientimarkkinoilla. 31 OC-malli syntyi ensin Finnmaster-perheeseen, mutta kokkolalaisvalmistaja siirsi sen pian Grandezza-malliston lippulaivaksi.
Muotoilultaan vene erottuu vanhemman polven matkaveneistä. Linjakkaaseen kansirakenteeseen kuuluu ohjaamon suojaava kate sähkökattoluukkuineen. Taka-avotilaa hallitsee muhkea U-sohva, jolle mahtunee kuuden hengen porukka. Suojaisuuden takaa tarvittaessa peräkuomu.
Keulakajuutassa on ylellistä säväystä, kiitos kiiltäväksi lakattujen puupintojen. Eipä näytä ajan hammas niihin purreen. V-mallinen vuode palvelee sekä oleskelua että yöpymistä. Perhekäyttöä ajatellen keskellä venettä on lisäksi makuukajuutta, jonne kuljetaan wc-tilan viereisestä ovesta. Parimetrinen vuode sopii tarvittaessa kahdelle aikuisellekin.
Grandezzasta kiinnostuneelta kysytään tässä tapauksessa päälle 100 000 euron budjettia. Hinta on vastaaviin verraten haitarin korkeinta päätä, mutta varustelu erottuu edukseen sähkövessoineen, automaattitrimmeineen ja uusine peräkuomuineen.
Aikanaan vuonna 2007 samaisella sisäperädieselillä varustettu vene on maksanut ilman mitään lisäherkkuja noin 180 000 euroa.
Grandezza 31 OC
+ Volvo Penta
D6-350 (-07)
119 000 €
Lisätiedot: Premium Yacht Trading
Neljännesmiljoonan kerho
Luotettava merimaasturi
Targa 30.1
Targat ovat käytettyinäkään harvojen tavoiteltavissa, tuoreemmat 2000-luvun yksilöt vielä harvempien. Silti ne keräävät näyttelyissä tosiostajien lisäksi haaveilijoita, jotka ehkä puntaroivat pyydettyä hintaa suhteessa paikkakuntansa asuntoihin.
Mallinumeroa 30.1 kantava Targa on kymmenmetrinen yhteys- ja matkavene – merimaasturi, kuten tavataan sanoa. Ison rahan vastineeksi saa väljyyttä huokuvat ulkotilat sekä monipuoliset sisätilat, joihin kuuluu ”yläkerran” salonki U-sohvineen sekä alemmalla tasolla olevat makuuhytit keulassa ja salongin alla.
Hienokuntoisen, mallisarjansa ensimmäisiin kuuluneen yksilön erottaa uudesta lähinnä vain harmaantuneista ulkotilojen tiikkiosista. Ja se on luonnollista ikääntymistä, ei mitään muuta.
Kun puhutaan uuden ja käytetyn eroista, ei toki unohdeta hintaa. Tämän yksilön lukemaa voi jokainen vapaasti taivastella, mutta uusi maksaisi samaisella moottorilla ja yhtä runsaalla varustuksella yli 350 000 euroa. Myyjä suostui myös kertomaan, että on maksanut veneestään vuonna 2017 kaikkine varusteineen hieman alle 300 000 euroa.
Targa 30.1
+ Volvo Penta
D6-400 (-17)
265 000 €
Ruotsalainen merihotelli
Nimbus 42 Nova
Nimbuksen maineikkaimmat mallit ovat ympärikäveltäviä retki- ja matkaveneitä. Nämä kuuluivat takavuosina Nova-mallisarjaan, jonka lippulaiva oli vuosina 2005–09 ainakin meidän vesillämme harvinainen 42 Nova.
Tämän 12,5 metriä pitkän ja lähes neljän metriä leveän matkaveneen erikoisuus on se, että kahden dieselmoottorin voima välitetään kardaaniakselien kautta vetolaitteille. Vaihtoehtona oli myös akseliveto V-vaihteella.
Huomio kiinnittyy kerrassaan hulppeaan taka-avotilaan, jonne kelpaisi kutsua väkeä naapuriveneistäkin iltaa istumaan. Ja kun salongin monikäyttöisen liukuoven työntää nippuun, ulko- ja sisätilat yhdistyvät käytännössä toisiinsa.
Sisällä salongissa on avara ja hienostunut tunnelma. Pisteet myös käytännöllisyydestä: sivuovet helpottavat kulkemista ja esimerkiksi kartturin penkki on käännettävissä osaksi sohvaryhmää.
Keulassa odottaa perinteisesti parivuoteella kalustettu omistajankajuutta, ja muu porukka yöpyy kahdessa makuukajuutassa täysimittaisilla tuplavuoteilla. Käytettävissä on myös kaksi wc-tilaa, molemmissa sähkötoimiset pytyt ja toisessa erillinen suihkutilakin.
Nimbus 42 Nova
+ 2 x Volvo Penta
D-350 (-07)
266 000 €
Lisätiedot: Nautione