Tilaa
Jutut

Venemerkit: Tarinat nimien takana – Näin suomalaiset veneet ovat saaneet nimensä

Kauppaopistosta tivoliin ja sarjakuviin. Näin suomalaiset veneet ovat saaneet nimensä.

22.02.2022

Tekstisusanna särkkä

Kuvatseppo evinsalo ja otavamedia arkisto

Suvi-veneiden nimen keksi kaksi kauppaopiston opiskelijaa Mikkelissä 1980-luvun alussa. Tosin toisistaan tietämättä.

Nuorena kauppaopisto-opiskelijana Terho Liukkonen perusti isänsä kanssa Termalin Ky:n 1980-luvun alkupuolella. Isän aikaisempi Hirvas-veneitä valmistanut yritys oli tehnyt vähän aikaisemmin konkurssin.

”Päätimme alkaa uuden venemalliston tuotannon, mutta siltä puuttui nimi”, Liukkonen kertoo.

Liukkonen keksi järjestää opinahjonsa kaikille markkinointiluokille kilpailun, jossa pyydettiin ehdotuksia uuden venemallin nimeksi.

Kilpailu oli meneillään, kun Liukkoselle itselleen tuli mieleen nimi Suvi.

”Se oli täydellinen veneen nimi, lyhyt, helppo muistaa, toi kesän mieleen ja oli naisen nimi”, Liukkonen sanoo.

Liukkonen selvitti, että vaikka Suvi oli yleisnimi, se oli mahdollista rekisteröidä veneen nimeksi. Nimi oli myös vapaana. Ongelmana vain oli, että kauppaopiston kilpailu oli vielä käynnissä.

”Kävin läpi ehdotuksia, joita oli satoja. Toivoin hartaasti, että joku muukin olisi keksinyt Suvin. Onneksi opiskelijakollega oli päätynyt samaan kuin minä”, Liukkonen muistelee.

Suvi-nimen ehdottaja sai palkinnoksi 50 markan lahjakortin. Ensimmäiset Suvi-veneet valmistuivat vuonna 1985.

”Valitettavasti en muista, kuka kauppaopistosta nimeä ehdotti”, Liukkonen sanoo.

Suvi on edelleen tuotannossa. Yritys on nykyisin nimeltään Suvi-Veneet Oy. Liukkonen toimii sen tuotekehitys- ja myyntipäällikkönä.


Mikä on tarina veneesi nimen taustalla?

Teemme juttua veneiden nimeämisestä. Kerro, meille miten sinun veneesi sai nimen. Lähetä viesti osoitteeseen: kippari (at) otavamedia.fi


Buster: Innoittajana sarjakuva

Buster-nimen keksi mainostoimisto 1970-luvun puolessa välissä, kun firman tuolloin omistanut Fiskars siirsi venetuotantonsa Tuusulan Kellokoskelta Inhan tehtaille Ähtäriin. Alumiiniveneitä oli myyty aikaisemmin Kelloveneinä, myöhemmin vähän aikaa Fiskarseina.

”Yhtiö halusi alumiiniveneilleen uuden nuorekkaan ja dynaamisen brändi-nimen. Apuun pestattiin mainostoimisto, jonka yhtenä ehdotuksena oli Buster”, kertoo 1980- ja 1990-luvuilla Busterin tuotepäällikkönä työskennellyt Jukka Telatie.

Vahvana innoittajana nimelle ja logolle oli Telatien mukaan tuohon aikaan suosittu miehille ja pojille suunnattu urheilusarjakuvalehti Buster.

”En usko, että mainosmies olisi tunnustanut saaneensa idean lehdestä, mutta kun katsoo sarjakuvan ja Busterin alkuperäisiä logoja, ne muistuttavat hyvin paljon toisiaan. Tuohon aikaan ei varmaan oltu niin tarkkoja tekijänoikeuksista ja kopioinneista.”

Ensimmäiset Busterit tulivat markkinoille 1976. Niitä valmistetaan edelleen Inhan tehtailla Ähtärissä. Firman omistaa nykyisin Yamaha Motor.

Faster: Nopeampi kuin kilpailija

Faster-nimi syntyi Kellokosken patoaltaalla 1970-luvun puolen välin jälkeen. Juha Snell oli enonsa Paavo Aholaisen kanssa perustanut oman alumiiniveneitä valmistavan yrityksen. Eno oli tehnyt Kelloveneitä Fiskarsin leivissä Kellokoskella. Mukana uutta venettä kehittämässä oli Pekka Linkiö, joka pian lähti Australiaan ja jäi sille tielleen.

”Testasimme ensimmäistä venettämme Kellokosken patoaltaalla. Havaitsimme, että se kulki himpun verran nopeammin kuin pahin kilpailijamme Buster. Siitä tuli mieleen antaa veneellemme nimi Faster”, Juha Snell kertoo.

Hän ei muista milloinkaan saaneensa kilpailijalta palautetta Faster-nimestä.

”Tänä päivänä voisi olla toisenlaista. Ei siihen aikaan oltu niin kärkkäitä tällaisissa asioissa.”

Ensimmäiset Faster-veneet tulivat myyntiin vuonna 1978. Niitä valmistetaan edelleen Juha Snell Oy:n tehtaalla Tuusulan Kellokoskella.

Marino: Nimi tivolista

Marino-veneiden nimi juontaa sirkukseen. Veneilyä intohimoisesti harrastava kemianinsinööri Tor-Björn Fagerström perusti vaimonsa Kittyn kanssa venefirman 1950-luvun jälkipuoliskolla.

He alkoivat etsiä yritykselle nimeä. Jostain tupsahti vastaan Tivoli Marino. Tämä nimi oli erään vanhemman rouvan omistuksessa, jonka suvulla oli aikanaan ollut tivoleita ja sirkuksia.

”Isä otti yhteyttä rouvaan ja hän myi nimen. Isä oli äidin kanssa samaa mieltä, että tivoli ei sovi veneilyyn ja jättivät sen pois. Oikeassa he olivat, vaikka tämä bisneksen pyörittäminen välillä aikamoista tivolia ja sirkusta on ollutkin”, perustajan poika Jan Fagerström kertoo. Hän on työskennellyt Marinolla vuodesta 1972 eli 50 vuotta.

Fagerströmit rekisteröivät Marino-nimen 13. helmikuuta 1959.

”Marino on päässyt viettämään syntymäpäiväänsä hyvin monena vuotena Venemessuilla”, Jan Fagerström sanoo.

Ensimmäinen Marino-vene valmistettiin Hangon kauppahallissa, josta Tor-Björn Fagerström oli saanut vuokratuksi tyhjilleen jääneen osan.

Hallissa myytiin edelleen lihaa ja leivonnaisia. Tuuletusjärjestelmät olivat tuohon aikaan kovinkin puutteellisia, mutta lasikuidun ja lihan sekä muiden elintarvikkeiden käsittely samassa tilassa ei ollut kenellekään ongelma.

Ensimmäinen Marino oli Family Sport, myöhemmin tuotiin markkinoille muun muassa Marino Mustang.

”En ole varma, mutta uskoisin Mustang-auton ohjanneen voimakkaasti nimenvalintaa”, Jan Fagerström sanoo.

Suomen Marino ei ole ainoa.

”Italiassa tehdään avoveneitä samalla nimellä, mutta ne eivät ole kilpailevia tuotteita.”

Fagerströmien yritys valmistaa Marino-veneitä Sipoossa. Omistajapolven jäätyä eläkkeelle firmaa jatkavat nykyiset työntekijät, joille perhe on lahjoittanut osan osakkeistaan.

Saxdor: Kaiken takana on nainen

Saxdor-veneen nimen keksi Saxdor Yachtsin perustajan Sakari Mattilan vaimo Maarit vuonna 2019.

Veneen nimi on kooste Sakari Mattilan aikaisemmista liiketoimista sekä hänen omasta nimestään. Mattilalla on pitkä ura mainonnan ja markkinoinnin sekä venesuunnittelun parissa. Mattilan toiseksi viimeisen venemerkin nimi oli Axopar, kaikista näistä ensimmäinen oli Aquador.

”Ax ja dor tulevat näistä, etukirjain S Sakarista. Näin ympyrä sulkeutuu hauskasti”, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan nykyaikana oli lähes ihme, että kirjainyhdistelmä oli vapaana. Sillä ei myöskään ole synonyymisiä merkityksiä.

Saxdor tuotiin markkinoille kaksi vuotta sitten.

Mattilan kaikkien veneiden nimien historia juontaa hänen 1980-luvun lopulla perustamaansa mainostoimistoon. Quad-mainostoimiston nimi tuli sanoista quality advertising. Toimisto myytiin Viherjuurelle 90-luvun puolessa välissä.

Mattila oli aloittanut venebisneksensä vuonna 1992. Ensimmäinen vene nimettiin Aquadoriksi, ”vedenkullaksi”, koska mukaan haluttiin mainostoimiston nimi Quad.

Seuraava vene oli Paragon. Nimi viittaa maailman suurimpaan täysin virheettömään timanttiin, 138 karaatin Paragoniin. Sitä seurasi XO. Sen jälkeen tuli Axopar, jonka nimi on yhdistelmä Mattilan edellisten veneiden nimistä.

”Hauskaa sinänsä, että näin monien suomalaisten venebrändien nimi on alkanut meidän mainostoimistosta”, Mattila sanoo.

 

Lue myös nämä

X