Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Huolla vene jo nyt odottamaan kevättä

Veneen huolto syksyllä on tärkeämpi toimenpide kuin moni ajattelee. Syys- eli talvihuollon merkitystä ei kannata koskaan aliarvioida.

28.10.2020

Tekstijuha virtanen

Kuvatkipparin arkisto

Osa on jo veneensä nostanut ja pistänyt pakettiin, osa on antanut sen jonkun muun tehtäväksi. Yhä useampi veneilijä turvautuukin venealan ammattilaisten apuun.

Tässä vielä muistilista aloitteleville veneilijöille syyshuollon kohteista, jotka veneelle ja moottorille kannattaa tehdä ennen talvea. Vielä ehtii tekemään paljon veneensä hyväksi.

Syyshuollon tärkeyttä ei pidä väheksyä. Tulevaa veneilykautta ja moottorin pitkää käyttöikää ajatellen siihen kannattaa uhrata aikaa ja vähän rahaakin.

Suurin osa moottorin vaurioista syntyy talven aikana, jos konetta ei ole asiallisesti huollettu. Tutustu varsinkin moottorin ohjekirjaan perusteellisesti. Sieltä löydät huolto-ohjeet ja moottorin säätöarvot, tarvittavien öljyjen laadut ja täyttömäärät, minkälaiset sytytystulpat tarvitaan, jos kyseessä on bensiinimoottori.

Turvaudu ammattilaiseen

Uudet moottorit, niin sisä- kuin perämoottoritkin, ovat kalliita ja tekniikaltaan monimutkaisia, joten kannattaa miettiä tarkkaan ryhtyykö itse huoltopuuhiin, vai jättääkö sovinnolla syyshuollon ammattilaisen huoleksi.

Kipparin viime talvena tekemän perämoottorien huoltotestin (Kipparit 3/2020 ja 4/2020) perusteella veneiden huoltoliikkeet tekevät työnsä hyvin, joten niihin voi luottaa. Itse ainakin pääsee siten helpommalla.

Syyshuolto liikkeessä teetettynä voi ehkä tuntua kalliilta, mutta verrattuna käyntivarmuuteen ja moottorin pitempään käyttöikään, se voi ollakin kannattava sijoitus.

Säilytyspaikan valinta

Perämoottorille paras säilytyspaikka on tasalämpöinen ja kuiva paikka, johon se jätetään huollettuna ja pystyasennossa. Pikkukoneille paikan järjestäminen on helppoa, mutta isot moottorit joudutaan usein jättämään jopa taivasalle, jos veneelle ei ole hallipaikkaa.

Sisämoottori jää tietysti sinne mihin venekin. Lämmin hallipaikka olisi ihanteellinen, mutta viileäkin tila kelpaa huolletulle moottorille, kunhan tila on kuiva.

Puhdista veneen akku/akut liasta. Kevyet pikkuakut voi veneestä nostaa kotona autotalliin. Muista huolehtia kotona akkua säilyttäessäsi varastotilan riittävästä tuuletuksesta.

Isommat akut pärjäävät veneessä kylmässäkin. Täyteen varattu akku kestää kovaakin pakkasta, mutta vajaana se jäätyy rikki. Akku on hyvä ladata ainakin kerran talven aikana.

Jos mahdollista, veneen elektroniset laitteet on hyvä irrottaa ja säilyttää kuivassa ja lämpimässä. Silmäile sähköjohdot läpi, korjaa viat ja suihkauta liittimiin suojaspraytä estämään korroosiota ja hapettumista.

Tarkista akun kunto ja jännite esimerkiksi yleismittarilla. Täyteen ladattuna akku kestää ulkona talven yli veneessäkin säilytettynä.

Pese vene

Pese vene ja moottori päällisin puolin kesän aikana niihin kertyneestä liasta ja limasta. Tee se heti noston jälkeen. Silloin kasvustot irtoavat huomattavasti helpommin kuin pohjan kuivuttua.

Painepesuri on kätevä apuri, mutta pesu onnistuu myös harjan ja ämpärin kanssa. Järvillä päästään helpommalla, sillä makeassa vedessä ei ole näkkiongelmaa. Limaa kertyy veneen pohjaan sielläkin.

Pesun yhteydessä on hyvä tarkistaa runkoon kiinnitetyt sinkit eli suoja-anodit. Niiden tehtävä on uhrautua korroosiolle kalliimpien osien, kuten potkurien tai vetolaitteiden sijasta.

Korroosio on riesa varsinkin teräs- ja alumiiniveneiden omistajille, mutta ongelmaan törmäävät myös lasikuitu- ja puuveneiden omistajat. Syöpyneet sinkit on uusittava. Lue aiheesta lisää Kipparista 10/2019.

Lujitemuovivene kannattaa lopuksi vahata (Venevahat testissä Kippari 4/2017). Se helpottaa kevätkunnostusta.

 

Vaihda moottoriöljy

Moottoriöljy kannattaa vaihtaa, vaikka kesällä moottorilla olisi ajettu vain vähän. Sen sisälle muodostuva kosteus ja öljyyn kertyneet epäpuhtaudet rasittavat moottori.

Sisämoottorin öljynvaihto kannattaa useimmiten tehdä jo silloin kun vene on vielä vedessä. Sen voi toki tehdä myös talvisäilöntäpaikalla, kun vene on ylhäällä, mutta silloin moottoria ei ehkä voi enää käyttää lämpimäksi, jotta vanhat öljyt virtaisivat notkeammin koneesta ulos.

Nelitahtisen perämoottorin moottoriöljyt on helpompi vaihtaa, kun vene on nostettu ylös. Koneen voi käyttää lämpimäksi huolehtimalla jäähdytyksestä vesijohtoveden ja letkun avulla.

Vaihda myös öljynsuodatin.

Lue myös Muistitko vaihtaa öljyt

Vaihda peräöljy

Perämoottorin peräöljy on hyvä vaihtaa syksyllä. Ennen sitä voi irrottaa moottorin koko alakerta ja tarkistaa sieltä siipipyörän kunto. Jos et tiedä mitä teet, ota yhteyttä alan ammattilaiseen tai ota rohkeasti ohjekirja käteen ja toimi sen neuvojen mukaan.

Peräöljyn vaihdossa avaa ensimmäiseksi rikiputken yläruuvi, jossa on yleensä teksti ”oil level”. Avaa sen jälkeen alaruuvi ja anna öljyn valua jäteöljyastiaan. Varo etteivät ruuvit putoa jäteöljyyn.

Käytetty öljy on yleensä tummaa. Maitokahvin väri paljastaa, että öljyn sekaan on todennäköisesti päässyt vettä. Viat eivät korjaannu korjaamatta ja vuodon aiheuttaja on selvitettävä. Yleensä se on vuotava tiiviste, joka on vaihdettava.

Peräöljyä myydään tuubissa. Sen kyljessä on useimmiten ohjeet, miten toimia.

Irrota potkuri ja sivele akseliin vedenkestävää vaseliinia. Ota potkuri ottaa talveksi kotiin. Silloin se on varkailta turvassa. Suojaa moottorin ”alakerta” muovipussilla.

WD-40, CRC tai joku vastaava suojaspray estävät ruostumisen ja sähköliitosten ja tulpanjohtojen hapettumisen talvella.

Katso ammattilaisen videovinkit perämoottorin huoltoon.

Tarkista polttoainejärjestelmä

Bensiinin sekaan on hyvä kaataa lisäainetta, joka stabiloi polttoaineen. Silloin bensa on käyttökelpoista vielä keväällä. Vaihda erillinen polttoainesuodatin, jos sellainen on.

Polttonestesäiliö kannattaa myös puhdistaa epäpuhtauksista. Isojen veneiden dieseltankit on hyvä puhdistaa silloin tällöin, jotta polttoaineen sekaan ei ala kehittyä kasvustoa, joka tukkii järjestelmän.

Tarkista polttoaineputket ja -letkut. Jos näet vuotoja tai murtumia, on viat korjattava heti. Muuten se unohtuu ja tulee ikävästi eteen ehkä jo kevään ensimmäisellä venereissulla.

Lue vertailu polttoainejärjestelmien lisäaineista täältä.

Varastoi varusteet

Veneen varusteet kannattaa kuskata pois veneestä ja viedä johonkin lämpimään varastoon kuivumaan.  Mitä vähemmän veneelle jättää tavaroita, sitä vähemmän se houkuttelee varkaita.

Huolehdi tuuletuksesta

Älä paketoi venettä liian tiukasti pressujen alle. Tarkoitus on estää veden ja lumen pääsy veneeseen, mutta ilman pitää päästä kiertämään, jotta vene tuulettuu. Jätä luukut ja turkkilevyt raolleen, jotta ilma kiertää myös säilytyslaatikoissa ja pilssissä.

Isommissa veneissä sisätiloihin on hyvä jättää talven ajaksi niin sanottu kuivapallo (pikatesti Kipparissa 2/2020), jonka tehtävänä on poistaa veneestä kosteutta ja vähentää hajua.

Täältä löydät runsaasti Kippari-lehden huolto- ja kunnostusjuttuja.

 

 

 

Lue myös nämä

X