Tilaa
Jutut

Kauden 2022 toinen uutuusvenekattaus – Sähkökumppareista loistojahteihin

Kauden toiseen uutuuskattaukseen poimittiin niin mökkirannan peruspaatteja kuin lottovoittotason unelmia – ja kattava kirjo näiden väliltä.

14.02.2022

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatvalmistajat

Niinhän siinä sitten kävi, että alkukauden odotetut venemessut siirrettiin meillä ja muualla Euroopassa ensi vuoden kalentereihin. Moni tähänkin katsaukseen kootuista uutuusmalleista oli määrä esitellä näissä tapahtumissa, nyt livelanseerauksia jouduttaneen odottamaan kesän näyttelyihin asti.

Suomessa isomman venekattauksen voi nähdä seuraavan kerran toukokuun lopussa perinteisillä Naantalin ja uusilla Kokkolan venemessuilla. Pidetään sormet ristissä.

Seuraavien sivujen uutuusmallit on kerätty niiden tietojen pohjalta, jotka tammikuun loppupuolella oli saatavilla. Kevään aikana satoa on tiedossa lisää esiteltäväksi Kipparin seuraavissa numeroissa ja nettisivuillamme – ja koeajothan alkavat toki heti vesien auettua.


MAX 78

Max on viime syksynä lanseerattu kotimainen venemerkki, joka on erikoistunut pelkästään katamaraanirunkoisiin monikäyttöveneisiin. Ensimmäinen 68 -malli esiteltiin jo lyhyesti Kipparissa 9/2021, ja laajempi koeajoartikkeli on luvassa kevään numeroissa.

Viimeisin uutuusmalli on hytillinen Max 78. Valmistajan edustaja kertoo, että rakenteeltaan täysalumiinisen veneen sisätilat on saatu hiljaiseksi nostamalla hytti irti rungosta kumityynyjen avulla. Sisustus voidaan tehdä asiakkaan toiveita vastaavaksi, ja kuten pienemmissä malleissa, laajaan kansitilaan on valittavissa erikokoisia istuinlaatikoita.

Keularampilla varustetun veneen pituus on 7,8 metriä, leveys 3 metriä ja paino ilman moottoreita noin 1 600 kiloa. 12 henkeä kantava Max on suunniteltu tuplaperämoottoreille, 2 x 115–2 x 200 hv.

Lisätiedot: Max Boats


Vboats Voyager 600 Cabin Open Bow

Vboatsin uutuusmallit edustavat koppiveneiden edullisinta, trailerikelpoista kokoluokkaa. Näissäkin malleissaan venäläisvalmistaja luottaa karskin työvenehenkiseen linjaansa, rakenteeltaan veneet ovat tutusti täysalumiinisia.

Voyager 600 Cabin Open Bow on nimensä mukaisesti avokeulainen keskihyttivene. Liukuovien takana odottaa perinteiset tilat: kuljettajalle ja apukuskille on erillisistuimet, ja muille enintään neljälle kyytiläisille sivupenkit. Satunnaisia yöpymisiä palveleva vuode järjestyy välityynyn avulla.

Yava XL Cob on avokeulainen malli niin ikään, mutta persoonallisempi ilmeeltään. Ostajan kannalta olennaisin erot ovat kuitenkin pidemmälle perään jatkuva hytti ja vastaavasti pienempi taka-avotila. Myös varalaita on matalampi sekä keulassa että perässä.

Isomman 600-mallin pituus on 6,2 metriä ja leveys 2,36 metriä. Suurin suositeltu moottoriteho on 175 hevosvoimaa. Yava on puolestaan 5,7 metriä pitkä ja 2 metriä leveä, ja sen maksimitehoksi ilmoitetaan 115 hv.

Lisätiedot: vboats.fi


Axopar 25

Axoparin kauden laajasta uutuustarjonnasta esiteltiin jo viime numerossa 45 mallinumeroa kantava lippulaivaperhe. Pienemmät kokonaan uuteen runkoon perustuvat mallit ovat Axopar 25 Cross Bow ja Cross Top.

Näitä veneitä voi kutsua modernin ilmeen daycruisereiksi. Solakan sporttisesta, Axoparin muotokieltä noudattavasta ulkonäöstä ei välttämättä arvaa, että keulakannen alle kätkeytyy ihan avarailmeinen kajuutta v-vuoteineen. Valoa tulee kattoikkunasta, jonka päälle saa leveän aurinkotason.

Näyttävä ohjaamo on varustettu vierekkäisillä erillispenkeillä. Matkustamon kalusteiksi on useitakin vaihtoehtoja, muun muassa kuuden hengen U-sohva tai irrotettavalla selkänojalla varustettu monikäyttötaso, joka jättää laitakulkutiet vapaiksi.

Cross Top -mallin kangaskattoinen kate antaa suojan ohjaamolle ja matkustamolle. Lisähintaan katto-osan saa kokoontaittuvana.

Kahdeksanmetriset Axoparit ovat 2,23 metriä leveitä, painoa ei ole vielä ilmoitettu. Voimanlähteeksi sopii 150–250 hevosvoiman perämoottori.

Lisätiedot: Axopar


Buster Magnum Cabin

Buster Magnum on kehittynyt avoveneenä jo viidenteen mallisukupolveen, joka esiteltiin tälle kaudelle yhdessä sisarmalli SuperMagnumin kanssa. Mutta ei siinä kaikki: yli 30 vuotta Buster-perheeseen kuuluneesta Magnumista esitellään nyt ensi kerran Cabin-lisänimeä kantava keskihyttimalli.

Ulkonäöltään se on odotetusti malliston lippulaivan, Phantom Cabinin pikkusisko. Huomio kiinnittyy lujamuovisen hytin akvaariomaisen suurin ikkunoihin, jotka antavat matkustamoon avovenemäistä tunnelmaa.

Tilavassa hytissä on kuskille erillisistuin, tämän takana sivupenkki ja toisella puolella sohvaryhmä. Käännettävän selkänojan ansiosta sohvaryhmän etummainen penkki palvelee niin tähystystä kuin seurustelu- ja ruokailuhetkiä. Ohjaamon vakiovarusteena on Busterin 16-tuumainen Q-älynäyttö.

Keulan ja perän avotilat on suunniteltu palvelemaan sekä yhteyskäyttöä että kalastusta. Taka-avotila on vakiona vailla kalustusta, mutta klaffipenkin saa lisähintaan. Ainakin uistelijoita kiinnostava optio on myös takaohjauspiste, jota voi täydentää sisäohjaamon tavoin Helm Master -sauvaohjauksella.

SuperMagnumin runkoon perustuva Buster Magnum Cabin on 7,58 metriä pitkä, 2,55 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 1 650 kiloa. Tehosuositus on 225–300 hevosvoimaa, ja hinta esimerkiksi Yamaha F225 -perämoottorin kanssa 108 500 euroa.

Lisätiedot Buster


Fairline

Fairline tunnetaan luksusluokan matkaveneistään. Brittivalmistajan tämän vuoden uutuusmallit sijoittuvat malliston isoon päähän, ja ne lanseerataan näillä näkymin loppukauden puolella.

Italialaisen Alberto Mancinin muotoilema Squadron 55 täydentää Fairlinen yläohjaamoveneiden mallistoa. Se on tilattavissa useilla eri sisätilaratkaisuilla, enimmillään neljällä hytillä. Pentteri on sijoitettu nykytrendin mukaisesti salongin takaosaan, josta on tarjoiluyhteys myös avotilaan.

Senttiä vailla 17-metrisen veneen voimanlähteinä on Volvo Pentan D13-900 -moottorit, joiden kerrotaan antavan noin 30 solmun nopeuden. Voimansiirto hoituu suorilla akselivedoilla.

Lisätiedot: MP Yachts


Zodiac

Zodiac sähköistää kumiveneilyn maailmaa. Ranskalaismerkin pienet eOPEN 3.1 ja 3.4 -uutuusribit on suunniteltu yhdessä Torqeedon, meilläkin hyvin tunnetun sähköperämoottorivalmistajan kanssa.

Molemmissa malleissa on keskelle sijoitettu konsoli, jonka kylkeen tulee kaukosäätölaite ja sisäpuolelle akku. Valmistajan tietojen perusteella 6 kilowatin moottorilla (6.0 Cruise RS) ajaa viiden solmun nopeudella kymmenen tuntia. 12 solmun huippunopeudella ajoaika lyhenee noin 50 minuuttiin.

Sähkö-Zodiacit ovat enimmillään neljän hengen veneitä. Pituudet vastaavat mallinumeroita, pienemmän mallin leveys on 1,65 ja isomman 1,7 metriä. Painoa veneillä on 208 ja 224 kiloa.

Lisätiedot: Nautical Partners


Jeanneau

Jeanneau on päivittänyt keskihytillisen Merry Fisher -mallisarjansa, joka kantaa nyt lisänimeä Sport aiemman Marlinin sijaan. Uutuusmallina esiteltävä Merry Fisher 795 Sport Série2 on pääpiirteittäin vanha tuttu Marlin, mutta muhkeampi runko antaa hieman lisätilaa ja mahdollistaa esimerkiksi U-muotoisen sohvaryhmän keulaan.

Hytin voi valita tarpeen mukaan yksi-, kaksi- tai kolmiovisena. Takaovellinen versio palvelee helppoa liikkumista, mutta siitä puuttuu täysleveä matkustamon takapenkki, joka taas kuuluu takaovettomaan versioon.

Entiseen tapaan muunneltavan taka-avotilan ja kompaktin keulakajuutan tarjoava monitoimivene on 7,19 metriä pitkä, 2,79 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 2 177 kiloa. Tehosuositus on 175–250 hevosvoimaa.

Cap Camarat -sarjan uutuusmalleja voi kutsua monikäyttöisiksi niin ikään. 7.5 WA Série3 on keulakajuutallinen walkaround-malli, jonka taka-avotila on varustettu kolmella käännettävällä klaffipenkillä. Korkean keulakannen voi pehmustaa laajaksi aurinkotasoksi.

Keskipulpetillinen 7.5 CC Série3 -malli on vaihtoehto vielä enemmän turkkitilaa kaipaavalle. Pulpetin liukuoven takana on sisätilakin – paljon pienempi toki kuin WA:ssa. Cap Camaratit perustuvat samaan, 7,37 metriä pitkään ja 2,51 metriä leveään runkoon. Maahantuoja markkinoi niitä paketteina suurimmalla sallitulla, 300 hevosvoiman perämoottorilla.

Lisätiedot: Nautical Partners


Beneteau Swift Trawler 48

Beneteaun Swift Trawler -mallisarja saa uuden lippulaivan, kun 48 korvaa numeron verran pienemmän edeltäjänsä. Oikeasti kyse on kuitenkin samankokoisista veneistä, vain tilaratkaisuihin on tehty merkittäviä muutoksia ja samalla hiottu hienoisesti ulkonäköä.

Suurin uutinen on se, että pentteri on suunniteltu uusiksi ja siirretty salongin takaosaan. Niinpä tarjoilu toimii luontevammin myös avotilaan, joka on erotettu salongista entiseen tapaan liukuovilla. Pentterikulmausta täydentää sitä vastapäätä oleva jättikokoinen lipasto.

Ohjaamo on siirretty keskeltä oikeanpuoleisen sivuoven viereen, joten kuljettajan on aina tarvittaessa helppo siirtyä kannelle. Aiemmassa mallissa salongin takaosassa ollut sohvaryhmä on nyt ohjaamoa vastapäätä.

Alakerran tilat ovat lähes ennallaan: keulassa parivuoteella kalustettu ”omistajankajuutta” ja keskiveneen kohdalla kaksi rinnakkaista vieraskajuuttaa, toinen erillisvuoteilla ja toinen uutuutena parivuoteella. Alakerrassa on edelleen kaksi suihkukaapilla varustettua toilettia.

Puoliliukuvan rungon omaava Beneteau on 14,74 metriä pitkä, 4,5 metriä leveä ja painaa lähes 13 tonnia. Voimanlähteinä tarjotaan Cumminsin 2 x 380 tai 425 hevosvoiman dieselmoottoreita.

Lisätiedot: Boat Store Finland


Windy

Windy SR28 CC on klassisen tyylikäs walkaround, jolle vakiomoottori Mercury 300 Verado antaa yli 40 solmun huippunopeuden. Suurin sallittu yhdeksän hengen porukka nauttii matkanteosta väljästi kalustetussa avotilassa. Sisällä kajuutassa on perinteinen V-mallinen vuode sekä erillinen wc-tila.

Arvostetun norjalaismerkin toinen uutuus on iso daycruiser, 34 Alizé. Sen avotila tarjoaa hulppean kolmen hengen aurinkotason, tilavan sohvaryhmän sekä sporttisuutta huokuva ohjaamon. ”Alakerran” sisätiloissa on nukkumatilat neljälle kahdessa kajuutassa, laaja pentteri sekä erillinen wc- ja suihkutila.

Vene voidaan varustaa yhdellä tai kahdella sisäperämoottorilla, ja isoimmilla vaihtoehdoilla (2 x Volvo Penta D6-440DPI) saavutetaan yli 50 solmun huiput.

Windy 34 Alizé on 10,3 metriä pitkä ja 3,15 metriä leveä. SR28 CC -mallin pituudeksi ilmoitetaan 8,43 metriä, leveydeksi 2,49 metriä ja painoa veneellä on pyöreästi 2 700 kiloa.

Lisätiedot MP Yachts


Falcon BRs 4

Falcon tulee kilpailemaan ostajista kokoluokkaan, jossa on ennestään monta kotimaista kestosuosikkia. Tuplapulpetillisen BRs 4:n voi nähdä esimerkiksi Busterin M2 ja L2 -mallien sekä Terhi 480:n haastajana.

Uutuusmalli on muiden Falconien tavoin alumiinirunkoinen ja sisäosaltaan lujitemuovia. Veneessä on ulkomittoihin nähden huomattavan laaja etuavotila, jota on mahdollista täydentää lisähintaan irrotettavilla istuinlaatikoilla. Heittokalastusta harrastava voi hyödyntää tasonaan myös keulapenkkiä. Kolmen hengen takapenkkiin on muotoiltu selkänojat reunoilla istuville. Istuin- ja selkänojapehmusteetkin ovat vakiona keskipaikkaa lukuun ottamatta, johon ne saa lisähintaan. Säilytystiloista suurimmat löytyvät peräpenkin alta ja sen takana olevasta kuomutallista.

Suoranaista luksusta on tässä kokoluokassa se, että pulpettien tuulilasit ovat karkaistua lasia – siksi lisävarustelistalle on saatu myös kuskin puolen tuulilasipyyhin.

Falcon BRs 4 on 4,8 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja painaa ilman moottoria noin 460 kiloa. Toistaiseksi venettä markkinoidaan Suomessa ainoastaan Mercury F60 -moottorin kanssa, pakettihinta on 25 700 euroa.

Lisätiedot: Falcon Boats


Yamarin 67 DC

Yamarin jatkaa daycruiser-mallistonsa uudistamista samalla muotokielellä, jota ennestään edustavat merkin lippulaiva 88 DC sekä pienempi 63 DC.

Tammikuun lopussa julkistettu 67 DC on kahdeksan hengen huvi- ja retkivene. Sen avotila on kalustettu U-muotoisella sohvalla, johon on kuitenkin ”halkaistu” kulkuväylä laajoille peräkansille. Sohva jatkuu pitkittäispenkkinä ohjaamon vierelle asti, ja lisävarusteina tarjotaan niin pentterimoduulia kuin aurinkotasoakin.

Keulakajuutta on isojen sivuikkunoiden ansiosta valoisa. Parivuoteen takana on oma paikkansa vesi-wc:lle, joka sekin kuuluu kaikkiaan kattavaan lisävarustevalikoimaan.

Yamarin 67 DC on 6,76 metriä pitkä, 2,55 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 1 480 kiloa. Tehosuositus on 150–250 hevosvoimaa, ja pakettihinta esimerkiksi Yamaha F200 moottorin kanssa 77 500 euroa (sis. comfort-varustepaketti).

Lisätiedot Yamarin


Quicksilver ja Bayliner

Quicksilverin uutuusmallit perustuvat Baylinerin Element-sarjan tuoreimpiin tulokkaisiin. Molemmat merkit kuuluvat amerikkalaiseen Brunswick-konserniin, joten mallien jakaminen lienee eri markkina-alueita palvelevaa politiikkaa.

Quicksilver 525 aXess -mallissa istutaan selkä menosuuntaan kuskin viereisellä paikalla.

Element M15 ja M17 ovat siis lähinnä kosmeettisia eroja huomioimatta samoja veneitä kuin Quicksilverin mallit 475 aXess ja 525 aXess. Maahantuonnista vastaava Vääksyn Konepiste kertoo, että Suomeen saadaan ensiksi Baylinereja, kun taas mainitut pikku-Quicksilverit ovat näillä näkymin kauden 2023 tuotteita.

Uutuudet perustuvat jo aiemman sukupolven Element-malleista tuttuun katedraalirunkoon, jota valmistaja kutsuu M-rungoksi. Siinä keskellä oleva V-runko yhdistyy trimaraanimaisesti runkoponttoneihin. Nykyveneissä harvinaiselta runkomallilta sopii odottaa ainakin vakavuutta.

Molemmat uutuudet ovat nautiskeluhenkisiä avoveneitä. Pienemmässä on yhtenäinen avotila, isommassa tuulilasien ja välioven jakamat etu- ja takaosastot. Vakiovarustuksissa on eroja merkkien välillä – Baylinereissä biminikatetta, audiopuolta ja muita herkkuja tarjotaan varustepakettien mukana, Quicksilvereissä taas vakiovarustus on kattavampi.

Lisätiedot Venekauppa

Lue lisää kauden 2022 uutuusmalleista tästä.

Lue myös nämä

X