Tilaa
Jutut

Salaisilla vesillä – Tutkimusmatkan kohteena Mercury Marinen Lake X

Aidattu ja alligaattorien vartioima Mercuryn oma testijärvi on väylä amerikkalaisen venemoottori-ikonin kehityshistoriaan.

01.03.2023

Tekstija kuvat jouko saarinen

X-kirjaimella on totuttu merkitsemään tuntemattomia asioita. Kirjain sisältää ripauksen salaisuutta ja savuverhoa.

Kun järvialue on ympäröity korkealla piikkilanka-aidalla, portilla seisoo vartiokoppi ja vahtikoiran roolissa toimivat alligaattorit sekä nurmikoilla luikertelevat kalkkarokäärmeet, ei kutsumaton vieras tunne oloaan tervetulleeksi. Kippari on onneksi saanut kutsun Lake X:lle, joten puomi aukeaa sovitusti.

Mercuryn perustanut insinööri Carl Kiekhaefer ymmärsi, että tehdäkseen parempia moottoreita niitä on testattava ja testattava. Tämä taas vaatii työrauhaa niin kilpailijoilta kuin medialtakin. Ja kun mennään tuhansia tunteja vesillä kovaa edestakaisin, on eduksi, jos vastarannalla ei ole eläkepäivistään nauttivia mökkeilijöitä.

Kiekhaeferin yhtiö sijaitsi Orlandossa, joten jossain lähellä piti testiradankin olla. Lentokoneellaan kiertelemällä Kiekhaefer löysi vuonna 1957 lopulta kriteerit täyttävän paikan ja kaupat reilun 560 hehtaarin kokoisesta järvestä ympäröivine rämealueineen lyötiin kiinni.

Täysin suljettuna alueena säilynyt Lake X on myös rikas luonnoltaan. Elämää kuhisee niin pinnan alla kuin päälläkin.

Lätäkköä kiertäen

Parhaimpina vuosina toiminta oli kiihkeää racing-teamien ja tehtaan insinöörien testatessa moottoreitaan. Olipa rakennuksissa jopa majoitustiloja testiryhmiä varten. Yksi kuuluisimmista testeistä oli kahdella veneellä vuonna 1957 toteutettu Operaatio Atlas. Sillä haluttiin todistaa kestävyydeltään kyseenalaiseksi parjatun moottorin luotettavuutta.

Kaksi 75 hevosvoiman moottorilla varustettua venettä kiersi pysähtymättä rinta rinnan ”maapallon ympäri”, 40 000 kilometriä. Piskuisella järvellä se tarkoitti yhteensä 4 526 kierrosta. Aikaa kului 34 vuorokautta, 11 tuntia ja 47 minuuttia.

Lake X:n ulkoinen ilme rakentuu venekuurien eli veden päälle rakennettujen venehallien ja tornin ympärille. Noista tunnetumpi on testien tarkkailutorni. Se oli vieraillessamme turvallisuussyistä suljettuna, mutta toivottavasti se vielä kunnostetaan entiseen loistoonsa. Itse testihallit veneellä sisäänajettavine ovineen sekä futuristisine kuplaikkunoineen palvelevat 2020-luvun käyttäjiään aivan kuin silloin ennen.

Tarkkailutornista on on aikoinaan seurattu venetestejä.

Intohimona paremmat venemoottorit

Kiekhaefer sai Mercuryn 1950-luvulla kovaan nousuun ja yrityksen ostotarjouksia alkoi ilmaantua. Omistaja suhtautui niihin hyvin nihkeästi, koska halusi pitää päätäntävallan itsellään. Kesällä 1961 hän kuitenkin taipui. Kiekhaefer hyväksyi Brunswickin ostotarjouksen ja sen hoteissa Mercury on kasvanut jo yli kuusi vuosikymmentä.

Mercuryn ote maailman suurimmista venemarkkinoista on vahva. Joka toisessa amerikkalaisessa veneessä on Mercury Marinen moottori. Venemoottorit ovat myös yhtiön koko leipä. Mercuryn nimellä ei myydä puutarhakoneita tai soittimia.

Upeaa futuristista arkkitehtuuria henkivä venehalli olisi monen veneammattilaisen unelma varmasti Suomessakin.

Näitä pelejä ei jerrykannusta tankata. Ison Outragen kulutuslukemat olivat täydellä vauhdilla huikeat 9 litraa merimailille.

Erikoistuminen yhteen alueeseen pakottaa myös nopeaan uudistumiseen ja tuotekehitykseen. Kipparissa 2/2023 esitellään uusi talon perämoottoritulokas, 400 hevosvoiman V10. Ja siksi Lake X:lle ja sen insinööreille riittää käyttöä myös tulevina vuosikymmeninä.

LUE MYÖS: Esittelyssä Mercury Verado 350/400 V10. Video: Tältä Mercury Verado V10 kuulostaa satama-altaassa ja liu’ussa.

Brunswick on karsinut useita osia konsernistaan ja keskittyy investoinneissaan yhä vahvemmin vain marine-osaamiseen. Sen katon alle kuuluu 17 venemerkkiä, joista monet tunnetaan Suomenkin markkinoilla. Tutuimpia meillä ovat Sea Ray, Bayliner, Boston Whaler ja Quicksilver.

Entistä vankemman marine-jalansijan Brunswick sai vuonna 2021 ostamalla norjalaisen Navicon. Nyt saman katon alta löytyvät veneet, moottorit ja navioniikka. Tämä näkyi myös Lake X:llä.

Yhtä perhettä -strategia

Mihin suuntaan Mercuryn insinöörit sitten vievät marine-tekniikkaa seuraavaksi?

Brunswickin ACES-strategiassa (autonomy, connectivity, electrification, shared access) yhtiö tuo mobiili- ja tietotekniikasta tutun perheajattelun veneteollisuuteen. Keskenään kommunikoivat järjestelmät, hallintalaitteet ja etäohjaukset toimivat toisiaan tukien. Kuluttajille tämän tyyppisessä ajattelussa ei ole mitään uutta. Veneteolllisuuden valmistajien pirstaloituminen omiin mikroympäristöihinsä on kuitenkin hankaloittanut marine-järjestelmän eri osien keskinäistä kommunikaatiota. Jo yksinkertaisten NMEA-yhteensopivuuksien kanssa on yksi jos toinen laiteasentaja haronut hiuksiaan.

Kun aiemmin veneilyssä sähköä tarvittiin lähinnä valaistukseen, radiolaitteisiin, tutkaan ja kaikuluotaimeen, on 2020-luvun veneily rakentumassa vahvasti sähköisen maailman ympärille. Ainakin jos uskoo Brunswickin polun olevan tulevaisuuden valtavirtaa. Keskenään kommunikoivat sähköiset älyjärjestelmät muuttavat venettä myös yhä monimutkaisemmaksi kokonaisuudeksi, jossa kaikilla osilla on toisiaan tukeva rooli. Ja mitä enemmän laitteita, sitä enemmän se asettaa moottorien sähköntuotannolle vaatimuksia.

Brunswick uskoo, että yhä suurempaan sähköntuotantoon kykenevät perämoottorit ja niiden tuottamaa energiaa älykkäästi akustoihin varaavat järjestelmät syrjäyttävät generaattorit veneilyssä. Etähallinta tuo taas turvallisuuden tunnetta. Laiturissa seisovan oman tai asiakkaalle merelle vuokratun veneen laitteiden toiminnan ja latauksen tilan voi tarkistaa puhelimestaan koska tahansa reaaliajassa. Mutta kuten monet ovat jo pienemmistäkin laitemääristä todenneet, on kolikolla toki se toinenkin puoli. Valtava määrä elektroniikkaa veneeseen integroituna tuo monta mahdollista uutta ongelmakohtaa.

Niin myös testeissämme Floridassa ilmeni muutamia odottamattomia katkoksia. Tällä kertaa oli onneksi rannalla liuta insinöörejä. Heinäkuussa Saaristomerellä tilanne saattaa olla toinen.

Vogue 27 -veneiden päämarkkina-alue on Floridan lisäksi Yhdysvaltain keskilännessä. Moottorina 400-hevosvoimainen V10.

Kädet irti

Uuden ajan makua Lake X:llä pääsi haistelemaan konkreettisesti, kun itsenäinen, päällikön muihin tehtäviin vapauttava rantautumisjärjestelmä oli esittelyssä.

Kippari seurasi Boston Whaler 350 Outrage -demoveneen suoriutumista satama-altaasta laituriin. Kolmella V8 300 Veradolla varustetussa veneessä oli useampi sensori ympärillään havainnoimassa laituria ja etäisyyksiä. Jottei tilanne olisi ollut liian helppo, häirittiin rantautumista vielä reitille änkeävällä kumiveneellä.

LUE MYÖS: Mercury auto-docking -rantautumisjärjestelmä – Katso videolta kuinka vene ’parkkeeraa’ itse itsensä

Ja hyvinhän järjestelmä tehtävästään selvisi, kerta toisensa jälkeen. Vaikka rutinoitunut päällikkö olisi hommasta selvinnyt paljon nopeammin, ei tekoälyn tarjoamasta turvallisesta ja rauhallisesta lähestymisestä löytynyt moitittavaa. Jos omaan veneeseensä aikoo järjestelmän hankkia, kannattaa kuitenkin muistaa, että merilain mukainen vastuu on edelleen aluksen päälliköllä, ei mikrosirulla.

Historiastaan huolimatta Lake X ei ole pölyttynyt museo, se on edelleen myös testijärvi. Kipparin vierailullakin ohjelmassa oli kovaa testausta. Marraskuussa lämpötila lähenteli kolmeakymmentä astetta. Uiminen jäi järvellä väliin, mutta alligaattoreilla näytti olevan vedessä mukavaa.

Tekoälyn ohjaamat Mercuryt piiskaavat vettä voimalla, kun automaattinen rantautumisjärjestelmä ottaa ohjat.

Nopeat, mukavat ja hienoja 50-luvun autoihin viittaavia muotoja omaavat ponttoniveneet jos mitkä edustavat amerikkalaisuutta parhaimmillaan. Harris 250 Grand Mariner kipparinaan Harris Pontoonin toimitusjohtaja Chris Bernauer.

Juttu on julkaistu Kipparissa 2/2023

Lue myös nämä

X