Tilaa
Jutut

Tuplakoneet yleistyvät – Kaksi moottoria yhden sijaan lisää turvallisuutta ja veneen vakautta ajossa

20.10.2023

Tekstivesa leppä

Tuplakoneet eli kaksi perämoottoria tai sisäperämoottoria ovat olleet Suomessa jo kauan harvojen tai sitten viranomaisten herkkua. Kuitenkin perämoottoreiden nykyisellä hintatasolla kaksoisasennuksella päästään yhteenlaskettunakin jopa hyvin lähelle yhden, vastaavan tehoisen moottorin hintaa. Hyvä esimerkki tästä on Kipparissa 6/2023 testattu Alutroll 685 Anglerfish N.

Veneen kaksi 115-hevosvoimaista Tohatsua maksavat ohjehinnoin yhteensä 25 690 euroa. Yksi 250-hevosvoimainen Tohatsu maksaa 22 810 euroa.

Kulutuksissakaan ei paljon eroa ole. Alutrollin matka-ajon minimikulutus oli 1,09 litraa/mpk ja lähes saman painoinen Buster Magnum kulutti viime kesänä 225-hevosvoimaisella Yamahalla 1,06 l/mpk. Huippunopeuksilla Busterin kulutus oli noin kaksi desilitraa pienempi.

Veneilyn suurmaassa Yhdysvalloissa kaksikoneratkaisua on pidetty hyvänä etenkin turvallisuussyistä – jos toinen kone hajoaa, toinen tuo kotiin.

Kaksimoottorinen vene on myös paljon vakaampi ajettava kuin yksimoottorinen. Kaksi vastakkain (yleensä) pyörivää potkuria kumoavat sivuille vääntävät voimat ja kahden potkurin suuri lapapinta-ala tuo selkeästi lisää vääntöä, paremman kiihtyvyyden ja kuormansietokyvyn.

Edelleen kaksimoottorinen ratkaisu on paremmin trimmattavissa suuren lapapinta-alan myötä. Myös satamamanööverit onnistuvat kahdella moottorilla usein ilman ratin kääntelyä pelkillä kaasukahvoilla.

Kaksimoottoriasennuksen suurin haittapuoli on yleensä kasvava paino yksimoottoriseen verrattuna. Jokaisen veneen peräpeiliin ei myöskään kahta moottoria mahdu. Toki veneilyn kustannuksia nostavat kahden moottorin huoltokulut.

Tuplakoneet eivät siis ole haihattelua, vaan ihan oikeasti hyvä ratkaisu oman veneilyn kannalta.

Kahden moottorin käynnistäminen ei myöskään enää saa katseita kääntymään vierassatamissa. Nykyisin siihen tarvitaan kuulemma kolme moottoria!

Lue myös nämä

X