Yksi litra jäteöljyä pilaa miljoona litraa pinta- ja pohjavettä.
Syksyn tullessa veneitä aletaan pikkuhiljaa nostella ylös talviteloille ja moottorit huolletaan. Esimerkiksi öljynvaihdoista osan tekevät ammattilaiset, mutta moni veneilijä huoltaa itse veneensä moottorin. Jäteöljyjen käsittelyssä ja talteenotossa on syytä olla huolellinen.
Tuskinpa kukaan niin typerä on, että laskisi jäteöljyt maahan, mutta harva tulee ajatelleeksi, että jäteöljy on arvokas raaka-aine ja sen kierrätystä voidaan pitää ympäristötekona.
Jäteöljyä voidaan kierrättää rajattomasti, jos erilaiset jäteöljyt pidetään erillään eikä niihin sekoiteta muita aineita, kuten esimerkiksi jäähdytysnesteitä tai muita jätteitä.
Puhdistetusta jäteöljystä voidaan valmistaa perusöljyä, jota voidaan hyödyntää uusien voiteluaineiden raaka-aineena.
Kierrättämällä vähennetään uusiutumattoman raakaöljyn tarvetta ja öljynjalostuksen ympäristöhaittoja. Lisäksi voiteluöljyn valmistaminen raakaöljystä aiheuttaa enemmän päästöjä kuin voiteluöljyn valmistaminen puhdistetusta jäteöljystä. Tavoitteena on kierrättää kerätystä ja käsitellystä jäteöljystä 80 prosenttia.
Vaaralliseksi jätteeksi luokiteltua jäteöljyä jää kuitenkin laillisen jätteenkäsittelyn ulkopuolelle. Todennäköisesti ainakin osa siitä päätyy esimerkiksi kotitalouksien varastoihin, laittomasti poltettavaksi tai ympäristöön.
Ympäristöministeriön mukaan Suomessa myydään voiteluaineita vuosittain 60 000 – 80 000 tonnia.
Osa voiteluaineista kuluu tai palaa käytössä kokonaan tai osittain. Markkinoilla olevia voiteluaineita päätyy myös koneiden viennin seurauksena ulkomaille. Lisäksi jäteöljyä poltetaan teollisuuslaitoksissa, joilla on ympäristölupa jäteöljyn polttoon ja asianmukaiset savukaasujen puhdistuslaitteet.
Jonkin verran jäteöljyä on myös viety EU:n jätteensiirtoasetuksen mukaisesti Ruotsiin ja Saksaan. Suomeen on kuitenkin tuotu enemmän jäteöljyä kuin sitä on viety ulkomaille.