Kipparin kirjahyllystä

Miehet merellä

12.04.2018

TekstiPete Suhonen

KustantajaJohn Nurmisen säätiö (2016)
Hinta44,90 € (adlibris.com)

Joulukuisella surullisella luotsiveneonnettomuudella on sentään kultainen reunansa. Alusten turvallisuus paranee, kansalaisten ymmärrys luotsien ammattikunnasta, myös luotsialusten turvamiehistä ja kuljettajista, kasvaa.

Kaksi vuotta sitten ilmestynyt teos Miehet merellä kunnioittaa suomalaisen luotsauksen historiaa, jonka katsotaan alkaneen Kaarle XI:n vuoden 1696 luotsilaitosasetuksesta.

Kirja esittelee kuusi luotsipiiriä Viipurista Ouluun kuvin ja tarinoin. Harmi vain, että tarinat käsittelevät luotsiasemien strategisia sijainteja ja luotsirakennuksia, eivät juurikaan miehiä merellä. Näkökulma heilahtaa elottomaan.

Merikapteeni Seppo Laurellin pitkä ja tarpeellinen johdanto kuvaa onneksi hyvin muutoksia luotsin ikiaikaisessa ammatissa.

Jo 1200-luvulla, viikinkiajan hännillä, Kalmarissa toimi luotsien kilta.

Pitkä meritie on tultu siitä, kun laiva sai ottaa luotsilta hengen, jos tämä ohjasi aluksen karille. Ulkomaille karannut luotsi oli henkipatto, jonka kuka tahansa sai tappaa joutumatta edesvastuuseen.

Aleksanteri I:n aikaan luotsien rangaistuksia ”inhimillistettiin”. Kruunun laivan karille ajamisesta selvisi elinkautisella pakkotyörangaistuksella.

Ankarat rangaistukset heijastavat luotsin suurta vastuuta, josta ei maltaita maksettu. Vuonna 1812 luotsin vuosipalkka oli 17 hopearuplaa. Sillä sai yhden lehmän.

Rakennuspiirustukset ja valokuvat ovat toki komeita. Esimerkiksi kuva Kuusisen saaren luotsiasemasta lahtineen on niin kutsuva, että tekisi mieli hypätä sisään kirjaan.

Kiinnostavaa muuten, että Helsingin Hylkysaaren luotsikasarmissa asui 1920-luvulla peräti 23 luotsiperhettä. Erittäin komea rakennus, jossa toimi Suomen merimuseokin vuoteen 2007 asti, on nykyään varasto.

Ammatin nykypäivää valotetaan seitsemällä lyhyellä tarinalla Luotsin elämää -osuudessa. Vuodesta 1971 alkaen luotsilta on vaadittu merikapteenin tutkinto.

Vaatimukset kasvavat, teknologia kehittyy, mutta työn kolea puoli säilyy: köysitikkaat roikkuvat yhä laivan kyljessä luotsia odottamassa.

 

Lue myös nämä