Kipparin kirjahyllystä

Psycopaatilla yli Atlantin

19.11.2018

TekstiPete Suhonen

Antikvariaateista ja kirjastoista

Moottoriveneilyhistoriamme uhkarohkeimmasta onnellisesti päättyneestä tempauksesta vastasivat turkulaiset Seppo Muraja ja Arto Kulmala. Ystävykset ylittivät Atlantin 4,3-metrisellä Marino Mustangilla kesällä 1970.

Perässä työnsi satunnaisia pätkiä Archimedes Pentan 36-hevosvoimainen perämoottori, enin osa matkasta taitettiin keulapurjeen vetämänä. 47 päivän merimatka alkoi Dakarista, Senegalista, jonne kaksikymppiset seikkailijat olivat veneensä rahdanneet. Seurasi taianomaisia viikkoja helteessä. Muraja pyydysti hain, yöt nukuttiin vuorovedolla veneen perään rakennetussa erikoisvalmisteisessa kopperossa. Aikaa tapettiin laulamalla.

Matkan puolivälissä nälän partaalla olleet seikkailijat onnistuivat saamaan apua norjalaiselta laivalta. Vene ja miehet nostettiin kannelle, eikä laivan päälliköllä ollut aikomustakaan päästää suomalaisia jatkamaan vaarallista matkaansa. Lopulta Muraja onnistui ylipuhumaan kapteenin, ja taival jatkui uusin ruokavaroin.

400 kilometriä ennen Guyanan rannikkoa korkean aallon harja käänsi veneen ympäri. Varusteet, muona ja osa juomavedestä menetettiin, mutta miehet onnistuivat nousemaan aluksen pohjan päälle. Kun veneen perä alkoi vajota 
ja uppoaminen uhkasi, Muraja osoitti kekseliäisyytensä. Veneen peräpeilistä irrotetun, vaijerilla veneeseen kiinnitetyn perämoottorin lisäpainoa hyväksi käyttäen hän onnistui kääntämään veneen. Temppu vaati sukeltamista veneen alle merenkäynnissä.

Muraja julkaisi matkasta omakustannekirjan Psycopaatilla yli Atlantin, josta on aikojen saatossa kehkeytynyt pienoinen klassikko.

Kuuluisuuteen noussut Muraja alkoi pian suunnitella maailmanympärimatkaa Finmar Daycruiser 570 -veneellä. Joulukuussa 1972 hän lähti valtiotieteiden opiskelija Pertti Oinaalan kanssa tuhansien saattamana Aurajoen rannasta merelle.

Heistä vain toinen palasi takaisin.

Lue myös nämä

X