Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Sähköveneet: Sähkökumous alkaa piknik-veneistä

Sähköveneet yleistyvät sitten, kun moottorivalmistajat sähköistävät mallistojaan ja mukana seuraavat isot venevalmistajat. Suomalainen Q Yachts aloittaa jo sadalla vuokraveneellä.

19.09.2022

Tekstimarkus ånäs

Kuvatvalmistajat, markus pentikäinen, timo sarkkinen, juha lindvall, arto wiikari

Kuka tekee ensimmäisen liikkeen? Kuluttajat katsovat valmistajia, valmistajat kuluttajia ja sähkön myyjät kaikkia muita.

”Kaikki toimijat ovat sitä mieltä, että lopulta sähköveneet tulevat”, sanoo Busteria valmistavan Inhan tehtaiden toimitusjohtaja Christopher Sjöblom. Vastausta siihen, milloin näin käy, ei hänelläkään ole antaa.

Esimerkiksi e-Buster on enintään pilkkeenä Inhan suunnittelijoiden silmäkulmassa.

”Markkinatutkimuksesta sellaisen kehittäminen alkaisi. Mutta edes sitä emme ole vielä tehneet. Olemme keränneet tietoa olemassa olevista lähteistä analyysien tueksi ja aika hyvä kuva meillä markkinasta on.”

Kuluttajat odottavat avoimin mielin ja innostuneina sähköveneitä, mutta eivät hinnalla millä hyvänsä. Sähköveneiden rakentamisessa on monta hankalaa asiaa, jotka jarruttavat etenkin kansanveneiden sähköistymistä.

”Fysiikka tulee vastaan, jos haluamme, että vene kulkee kovempaa. Erilaisia uusia keksintöjä on, kuten kantoevät, mutta sellaiset rakenteet tekevät mökkiveneen liian tekniseksi”, Sjöblom näkee.

Tehon ja painon suhde on ongelma, jota ei ole ratkaistu. Vene tarvitsee liukukynnyksen ylittämiseen paljon voimaa. Sähköveneen akut painavat paljon, mikä vaatii kynnyksen ylittämiseen vielä enemmän voimaa.

”Iso kysymys on myös hinta. Vielä nyt akut maksavat liikaa.”

Elwood tekee sähköveneet Kuopiossa puusta. Moottori on kotimainen Oceanwolt.

Lue lisää: Esittely: Elwood 550E HT – Ytimessä sähkö ja puu

Ruotsalainen Candela luottaa omaan moottoriin ja erityisesti kantosiipeen, joka pienentää energian kulutusta.

Lue lisää: Candela Seven -sähkövene – Lentäen aaltojen yli

Sähkövene on eri asia

Busterilla ei siis ole vielä piirretty yhtään sähkövenemallia. Mikä malli voisi olla ensimmäinen sähköistettävä?

”En edes minä tiedä, mikä malli se tulisi olemaan. Emme ole vielä tutkineet, mikä asiakasryhmä olisi eniten valmis uuteen aikakauteen.”

Sjöblom kertoo, että kaikki nykyiset isommat mallit on suunniteltu yhteensopivaksi polttomoottorikäyttöisen perämoottorin kanssa. Niiden laipioratkaisut eivät palvelisi suuremman akuston sijoituksessa.

”On virhe ajatella sähkömoottorivenettä ja nykyistä venettä vierekkäin. Sähkövene jouduttaisiin piirtämään kokonaan uudestaan, eikä se muistuttaisi nykyisiä Buster-malleja.”

Sähkövene on toki jokainen Soutu-Palta tai pieni Buster Mini, johon on laitettu perään pieni sähkökone. Pienissä perämoottoreissa sähköistys onkin ottanut valtavan loikan. Liki puolet soutuveneluokan perämoottoreista myydään jo sähköisenä. Hinta on kohdillaan, samoin käytettävyys.

Kiinteiden isojen akustojen järeämmät liukuveneet ovat harvinaisuuksia. Uppoamarunkoisia, ”veden läpi” kulkevia sähköveneitä on myös tehty, mutta ne ovat lähinnä pienten valmistajien koe-eriä. Siihen on pitkä matka, että esimerkiksi Buster tekisi sähköisen kansanveneen.

”Prototyypin piirtämiseen ei kauaa menisi, jos propulsio eli moottori olisi selvillä. Uskoisin, että vuodessa sellainen kelluisi vedessä. Mutta se, että protyypin saisi tehtyä teolliseksi tuotteeksi, on pidempi prosessi. Puhutaan useista vuosista.”

Stream Propulsionin suurin teho 47 kilowattia. Sen akut ladataan normaalista pistorasiasta ja niiden luvataan kestävän 2000 latauskertaa.

Lisätietoja: Stream Propulsion

Moottoreissa kehitysloikka

Toisaalta moottoreita alkaa jo olla. Esimerkiksi Torqeedolla on sekä perämoottoreita että sisäperämoottoreita, jotka vastaavat enimmillään noin sadan hevosvoiman polttomoottoria.

Torqeedolla on vahva asema pienemmissä sähkömoottoreissa. Deep Blue on vastaus järeämpää kaipaavalle.

Myös Busterin omistava Yamaha on tänä vuonna lanseerannut oman mallinsa Harmon. Toistaiseksi Harmo on tehdasasennettuna saatavissa vain italialaisen venevalmistajan Venmarin valmistamaan Respiroon. Harmo on 3,6 kW:n moottori joka tuottaa työntövoimaa 9,9 hevosvoiman bensiiniperämoottorin verran.

Yamaha Harmo hyödyntää potkurin ulkokehän sähkömagneettista kehävetoteknologiaa.

Mercuryä valmistava Brunswick taas on ilmoittanut tuovansa markkinoille viisi sähkökäyttöistä propulsiojärjestelmää vuoteen 2023 mennessä.

Markkinoilla on jo esimerkiksi ”maailman tehokkain sähköperämoottori” Vision Marinen E-Motion 180E, joka vastaa peräti 180 hevosvoiman polttomoottoriperämoottoria. Sillä varustettu Starcraft saavuttaa yli 30 solmun nopeuden. Hintaa paketille toki tulee 79 000 dollaria. Sillä saa moottorin ja hallintalaitteiden lisäksi 60 kilowattitunnin litiumakuston ja 220 voltin meriliitäntälaturin.

Pelkkää moottoria myydään 27 000 dollarilla. Kun sähkömoottoreista tulee vakavasti otettava vaihtoehto venepaketeissa, voi akuston koko olla mikä tahansa. Akustohan on yleensä kokonaisuuden kallein osa. Harmoakin myydään jo nyt ilman valmiiksi päätettyä akkujärjestelmää.

Vision Marinen E-Motion 180E vastaa noin 180 hevosvoiman polttomoottoria.

Q Yachts tekee kumousta

Suomessa sähköveneitä on soutuvenekokoluokkaa isompina tarjolla muutamilta valmistajilta. Ne ovat kaupunkivesille tehtyjä piknik-veneitä, joissa ei nopeudella ole suurta merkitystä.

Puoliliukuva runkomalli on myös kaivettu esiin. Esimerkiksi tanskalaisen, vain sähköveneitä valmistavan Randin kahdeksanmetrisen Leisure-mallin kulkuasento matkavauhdilla muistuttaa keula koholla etenevää puoliliukuvaa. Sitä tosin mainostetaan myös markkinoiden nopeimmaksi sähköiseksi ”luksusjahdiksi” jopa 40 solmun huippunopeudellaan.

Maltillisemmalla vauhdilla Leisuren toimintamatka yhdellä latauksella on 140 merimailia, mikä riittää moneen tarpeeseen. Hintaa veneelle tulee noin 170 000 euroa. Randia on tuonut maahan Brandtin Bike & Boat World, jolla on valikoimissa myös Torqeedo.

Tanskalainen Rand on panostanut veneidensä kevyeen kulkuun. 23 Mana-mallia Rand markkinoi daycruiserina.

Rand Picnic 18 on merkin sähköveneistä pienin.

Kokonaan kotimainen on vain sähköisiin veneisiin keskittynyt ja paljon mediahuomiota kerännyt Q Yachts.

Se on päättänyt tehdä sähköveneiden vallankumouksen. Q Yachts toimittaa venevuokrauspalvelu Skipperin Espoon ja Tukholman laitureihin yli sata vuokravenekäyttöön räätälöityä Q Club -piknikvenettä.

”Tarkoituksenamme on olla maailman johtava sähkövenemerkki vuoteen 2025 mennessä”, kertoo Q Yachtsin toimitusjohtaja Johan Uunila.

Uusi vene on 7,2-metrinen avovene. Huippunopeudeksi on kaavailtu kahdeksaa solmua ja toimintamatkaksi 78 mailia.

Sähköä aamusta iltaan

Q Yachtsin lippulaiva on Q30-daycruiser. 9,3 metriä pitkässä veneessä on jopa keulahytti. Kahdella Torqeedon 20 kW-moottorilla huippunopeus on 14 solmua, jolla pääsee 30 kilovattitunnin litiumakustolla 1,5 tuntia. Kuudella solmulla saavutetaan kymmenen tunnin ajoaika.

Sähköveneet ovat yhä premium-tuotteita, Q30 maksaa edullisimmillaan 183 000 euroa.

Vuokraveneen hinta pitää painaa kuitenkin alas. Q Yachtsin vuokraveneet suunnitellaan Suomessa, mutta valmistetaan Puolassa. Uunilan mukaan veneet on suunniteltu vuokrakäyttöä varten, eli ne ovat riisuttuja, mutta kestäviä.

”Mutta akkujen hinnasta emme pääse mihinkään. Meidän piti myös kehittää softa, jolla varmistamme sen, että aamuvuorolainen ei aja akkuja tyhjäksi ennen illan vuokraajaa.”

Club-mallillaan Q Yachts pääsee kokeilemaan edullisempien veneiden valmistusprosessia myyntimallejaan varten. Toistaiseksi Q Yachts -veneitä on valmistettu 11 kappaletta, joista yksi on myyty Suomeen. Markkinat löytyvät Keski- ja Etelä-Euroopasta sekä Yhdysvalloista.

”Erityisesti Keski-Eurooppassa on väistämättä tulossa erilaisia rajoituksia päästöihin ja nopeuksiin myös vesiliikenteessä lähivuosina”, Uunila kertoo.

Q-Yachts sähkövene Q30

Bella etulinjassa

Suurista yleisvenemerkeistä ainoana sähkövenemarkkinoille on lähtenyt Bella. Nykyisin ruotsalaiseen Nimbus Groupiin kuuluva kuopiolaismerkki toi viime vuonna markkinoille kaksi sähköistä mallia. Bella ZERO 6.1 ja Bella ZERO 6.3 käyttävät samaa Stream Propulsionin valmistamaa sähkömoottoria. Matkanopeudeksi tarjotaan seitsemää solmua, jolla veneet liikkuvat yhdellä latauksella kuusi tuntia. Huippunopeudet puoliliukuvilla kokonaan avoimilla piknik-veneillä ovat noin 20 (6.1) ja 11 (6.3-malli) solmua.

Zerot voi ladata normaaleista pistorasioista.

Lue myös:

Testissä Bella Zero Classic – Realismia sähköveneilyyn

Sähkökäyttöinen Bella Zero 6.3 saa rinnalleen suurempiin nopeuksiin suunnitellun Zero 6.1:n

Bella Zerot ovat sähköveneiksi kohtuuhintaisia.

Sähköveneiden ensimmäiset käyttäjät ovat löytyneet julkkiksista. Forbes kertoo, että Vision Marinen ovat hankkineet muusikko Drake, näyttelijä Robert De Niro ja ympäristöaktivisti Greta Thunberg. Q Yachtsin ensimmäinen asiakas oli Pohjoisrannassa Helsingin moottorivenekerholla venettään pitänyt muusikko Cheek.

”Uusien veneiden sähköistyminen saattaa tapahtua nopeammin kuin uskommekaan. Kyse on hinnasta – eli akuista. Kun ne tulevat edullisemmiksi, veneilijät ovat valmiita. Ihmiset ovat ekologisia, mutta ostavat lompakollaan”, Uunila pohtii ja tuumii, että muutos voi tulla muutaman vuoden päässä.

”Perinteisten polttoaineiden kohoavilla hinnoilla on merkitystä.”

Vision Marinen Bruce 22 on kenties tyylikkäin vene sähköiseen etenemiseen. Vene on myös arvokas.

Lue lisää: Cheek ja Jens Kyllönen ostivat uraa uurtavan suomalaisveneen – videolla kaksikko ajelee sähköisellä uutudellaan

Juttu on julkaistu Kipparissa 8/2022

Lue myös nämä

X